Umí lékaři správně motivovat pacienty?

Na tuto otázku se hledala odpověď na 10. ročníku mezioborového setkání diabetologického týmu s psychiatry, psychology a jinými specialisty v pražském hotelu Belveder 10. a 11. března.

Umí lékaři správně motivovat pacienty?

Společným cílem bylo probrat možnosti, jak ještě více zlepšit kompenzaci diabetu, a to především zlepšením psychické pohody pacientů i zdravotníků. Ne nadarmo se říká, že téměř 60 % úspěchu léčby diabetu záleží na dodržování zdravého životního stylu. Ale jak to vydržet, navíc do konce života?! V pátek proběhlo několik krátkých přednášek, na které v sobotu navázaly praktické workshopy.

Mluvilo se o tom, že motivace ke změně chování je do velké míry závislá na kvalitě vztahu a způsobu komunikace mezi zdravotníkem a pacientem. Motivace lékaře, edukátora, zdravotní sestry i nutričního terapeuta velmi úzce souvisí s motivací pacientů. Nemotivovaný zdravotník nemůže přesvědčivě motivovat pacienta k životním změnám, nemotivovaný pacient může demotivovat zdravotníky v jejich práci. Aby nebylo setkání jen „o nich bez nich“, vystoupil s krátkou prezentací i pacient, který se snažil přítomným zdravotníkům přiblížit možné bariéry v komunikaci a zamyslel se nad očekáváními lékařů i pacientů. Každý má nějaká očekávání, a ne vždy jsou bohužel naplněna. Nelze jednoznačně konstatovat, zda jde víc o komunikaci nebo motivaci, protože jedno s druhým spolu souvisí. Celé rozsáhlé téma komunikace a motivace nebylo během jednoho setkání možné obsáhnout, proto se bude na téma osobnost jedince diskutovat i na příštím setkání v březnu 2018.

Ing. Mgr. Edita Šimáčková

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na