Trápí vás vysoká hladina cukru v krvi? Pomoci mohou běžné potraviny, které máte v lednici či spíži

Trápí vás vysoká hladina cukru v krvi? Pomoci mohou běžné potraviny, které máte v lednici či spíži
Vysokou hladinu cukru v krvi mohou pomoci optimalizovat i běžně dostupné potraviny, jako je třeba kapusta Zdroj: rawpixel.com / Freepik

Ať už se léčíte s cukrovkou, nebo na vás klepe v podobě prediabetu, či jen chcete snížit riziko tohoto onemocnění, je třeba mít na paměti, že zdravá strava je základ. Přesto však i mezi doporučovanými potravinami existují takové, které přeci jen pomohou s optimalizací krevního cukru o trochu více. Nechcete-li se vystavovat riziku hyperglykémie, zařaďte do jídelníčku potraviny, které vaší glykémii prospějí – některé z nich už určitě máte ve spíži či lednici.

Jak jistě víte, při diabetu je třeba vyhýbat se potravinám s vysokým obsahem přidaného cukru a těm obsahujícím rafinovaný cukr, jelikož mohou způsobovat kolísání hladiny cukru v krvi a vést k hyperglykémii. Oproti nim však existují ty, které mohou pomoci glykémii optimalizovat a podporovat celkové zdraví. Zde jsou některé z nich.

Zelená zelenina prospívá zdraví

První volbou asi úplně nenadchneme všechny strávníky, protože zelená zelenina, konkrétně pak brokolice a kapusta, patří k těm potravinám, které mnozí nemusí. Někteří k nim mají doslova odpor už od školky. Pokud se však potýkáte s hyperglykémiemi, měli byste zkusit svůj postoj přehodnotit. Právě tyto dva druhy zeleniny totiž můžeme označit doslova za superpotravinu.

  • Kapusta obsahuje velké množství vlákniny a flavonoidních antioxidantů, jako je například kvercetin a kaempferol, které mají velký vliv na snížení hladiny cukru v krvi, a také zlepšují citlivost na inzulín. Jejich účinek doložila i studie z roku 2016, která došla k závěru, že při konzumaci jídla s vysokým obsahem sacharidů, které však obsahovalo 7 nebo 14 gramů kapusty, došlo k výraznému snížení hladiny cukru v krvi po jídle v porovnání s kontrolní skupinou, které bylo namísto kapusty podáváno placebo.
  • Brokolice je pro diabetiky prospěšná zejména díky vysokému obsahu sulforafanu, což je látka, která má významné antidiabetické účinky, pomáhá zvyšovat citlivost na inzulín a snižovat hladinu cukru v krvi a markery oxidativního stresu. Pro dosažení toho nejvyššího účinku je však vhodné konzumovat brokolici zasyrova, případně jen lehce napařenou na pařáčku.
    Prospěšná jsou i naklíčená semena brokolice – klíčky totiž obsahují glukorafanin, který pomáhá zlepšovat citlivost na inzulín a snižovat hladinu cukru v krvi u diabetiků 2. typu.

Hypoglykémie pod lupou: Rozpoznat nízké hladiny cukru v krvi je pro diabetika zásadní

I když je hypoglykémie spojována s diabetem, mohou se nízké hladiny cukru v krvi objevit i u těch, kteří se s tímto onemocněním neléčí. Na vině ...

Někdo to rád kyselé

Pokud raději upřednostníte kvašenou zeleninu před čerstvou, i zde máte zelenou. Fermentované potraviny, zejména pak kysané zelí a kimchi, totiž obsahují zdraví prospěšné sloučeniny, včetně probiotik, nejrůznějších minerálů a antioxidantů, které jsou pro diabetiky prospěšné – regulují hladiny cukru v krvi, a to zejména u diabetiků 2. typu.

Okra a avokádo s vysokým obsahem vlákniny

Méně známou potravinou, kterou ale běžně seženete v asijských večerkách, je okra neboli ibiškovec jedlý. Okra je bohatá na vlákninu a díky malému množství kalorií je často součástí redukčních diet. Obsahuje ale také flavonoidní antioxidanty a flavonoidy isoquercitrin a quercetin 3-O-gentiobiosid, které snižují hladinu cukru v krvi inhibicí některých druhů enzymů.

Podobně jako okra funguje i avokádo – to je bohaté na zdravé tuky, vlákninu, vitamíny a minerály a jeho zařazení do jídelníčku diabetiků může pomoci snížit hladinu cukru v krvi a chránit před rozvojem metabolického syndromu.

Další čerstvé plody prospěšné pro diabetiky

Kromě výše uvedených druhů jsou pro diabetiky prospěšné i další plody, jako například ty citrusové. I když pomeranče či grapefruity obsahují cukr, jsou plné vlákniny, vitamínů, minerálů a polyfenolů s antidiabetickými vlastnostmi. Navíc se řadí mezi potraviny s nízkým nebo středním glykemických indexem, a mohou dokonce pomoci zlepšit citlivost na inzulín.

Prospěšným ovocem jsou pak jablka, která obsahují rozpustnou vlákninu a rostlinné sloučeniny, jako je kvercetin, kyselina chlorogenová a kyselina gallová, které mohou pomoci snížit hladinu cukru v krvi a chránit organismus před propuknutím diabetu.

Opomenout pak rozhodně nesmíme ani bobulovité ovoce jako maliny, borůvky, ostružiny či jahody, které obsahuje vlákninu, vitamíny, minerály a antioxidanty, jež pomáhají regulovat hladiny cukru v krvi a zvyšují citlivost na inzulín.

Zařaďte do stravy semínka

Spoustu benefitů mohou diabetici čerpat i z konzumace nejrůznějších semínek:

  • Dýňová semínka jsou plná zdravých tuků a bílkovin, a pomáhají tak s regulací cukru v krvi. Studie z roku 2018 prokázala, že konzumace 65 g dýňových semínek vedla ke snížení hladiny cukru v krvi po jídle o 35 % v porovnání s kontrolní skupinou.
  • Lněné semínko je bohaté na vlákninu a zdravé tuky a pomáhá regulovat hodnoty cukru v krvi. U diabetiků 2. typu, kteří po dobu 8 týdnů konzumovali každý den 30 gramů lněného semínka přimíchaných do 200 g jogurtu s obsahem 2,5 % tuku, došlo k výraznému snížení glykovaného hemoglobinu (HbA1c) – ukazatele odrážejícího hodnoty glykémie za posledních cca 6–8 týdnů, a to oproti kontrolní skupině, která konzumovala jen samotný jogurt.
  • Chia semínka jsou bohatým zdrojem antioxidantů, vlákniny, bílkovin, omega-3 mastných kyselin a dalších mikroživin a pomáhají nejen se snížením hladiny cukru v krvi, ale i s podporou hubnutí.

Nezapomínejte na luštěniny

Zdánlivě obyčejné luštěniny nejsou vůbec tak obyčejné. Obzvláště fazole a čočka jsou bohaté na hořčík, rozpustnou vlákninu a bílkoviny, tedy látky, které mohou pomoci snížit hladinu cukru v krvi. Pomáhají také zpomalovat trávení, a regulovat tak hladiny glykémie.

Akutní a chronické komplikace diabetu: Lhostejnost může ohrozit srdce, cévy i oči

Jakmile diabetes vstoupí do vašeho života, budete se s ním muset nadobro naučit žít – stále totiž neexistuje zázračná pilulka, která by jej ...

Jogurt může snížit riziko cukrovky 2. typu

Dalšími potravinami, které by neměly v jídelníčku diabetiků (ale ani těch, kteří chtějí tomuto onemocnění předcházet) chybět, jsou jogurty a kefír. Tyto fermentované mléčné výrobky mohou pomoci regulovat hladinu cukru v krvi. A jak prokázala meta-analýza 42 studií, jejíž výsledky byly zveřejněny v roce 2022, denní příjem 50 gramů jogurtu snižuje o 7 % riziko vzniku diabetu 2. typu.

Doporučení na závěr

Pamatujte, že pro optimální management hladiny cukru v krvi je nezbytné dodržovat vyvážený stravovací režim – nestačí tedy jen čas od času zařadit potraviny, které vám pomohou snížit glykémii. Důležitá je pravidelnost, důslednost, dodržování léčebného plánu i režimových opatření, včetně užívání léků, dostatku pohybu či udržování optimální tělesné hmotnosti. Pokud se u vás hyperglykémie vyskytují příliš často a nedaří se vám redukovat je nastaveným jídelníčkem, požádejte o pomoc svého diabetologa nebo nutričního specialistu. Můžete tak předejít řadě budoucích komplikací, které vysoké hladiny cukru v krvi způsobují.

Zdroje: diabetes.org, ncbi.nlm.nih.gov, bezpecnostpotravin.cz, diastyl.cz, cukrovka.cz

57492

Diskuze k článku