TIPY NA ZDRAVÉ SVAČINY (NEJEN) PRO ŠKOLÁKY

Při přípravě svačin do školy často rodičům dochází inspirace. Přitom možností, jak vykouzlit dětem do krabičky pestrou, zdravou a nutričně vyváženou svačinu, je nepočítaně. Nechte se inspirovat následujícími tipy.

TIPY NA ZDRAVÉ SVAČINY (NEJEN) PRO ŠKOLÁKY

OBLOŽENÝ CHLÉB SE ŠUNKOU

Obložený chléb je klasika. Právě chléb a pečivo bývá základem školních svačin nejčastěji. Vybírejte proto kvalitní žitné či celozrnné výrobky. Běžný chléb můžete nahradit proteinovým chlebem se semínky. Má 10x menší obsah sacharidů a současně vysoký obsah bílkovin, prospěšných tuků a vlákniny. Za takto ušetřené sacharidové jednotky si můžete dovolit např. větší porci ovoce nebo malou sladkost. Chléb namažte máslem a doplňte bílkovinou – šunkou, kvalitním masným výrobkem, tuňákem, sýrem, tvarohem, brynzou nebo třeba vajíčkem – i v podobě pomazánek. Nezapomeňte při- dat kousek ovoce a zeleniny.

TOPINKA S RYBÍ POMAZÁNKOU

Topinky či toasty není třeba zavrhovat. Nemusí totiž nutně „plavat v oleji“. Dnes je běžně dostupný široký sortiment topinkovačů, a s jejich pomocí je příprava topinek hračkou pro všechny – olej totiž na přípravu nepotřebujete a po pár sekundách máte připravenou křupavou lahůdku, která potěší děti i dospělé. K rybí pomazánce se skvěle hodí baby salát a ne- zapomeňte opět do krabičky přibalit i kousek ovoce.

TOUSTOVÝ CHLÉB S BRYNZOVOU POMAZÁNKOU

Brynza je geniální potravina z hlediska formování imunity – toto slovenské zlato stačí smíchat se zakysanou smetanou, špetkou soli a najemno nakrájenou cibulkou. Přidáním kurkumy zajistíme pro děti zajímavé zbarvení, které zároveň působí antibakteriálně. Pomazánku namažte na opečený či neopečený toustový chléb a ozdobte pórkem a ředkvičkou. I tuto svačinku školákovi doplňte ovocem.

CHLÉB VE VAJÍČKU A ŘECKÝ SALÁT

Vejce rozšlehejte se solí a mlékem a postupně v něm obalujte plátky chleba. Opéct je můžete na pánvi v rostlinném oleji i v toustovači. Hotový chléb jemně potřeme hořčicí a podáváme s řeckým salátem. Potřebný počet sacharidových jednotek doplníme ovocem.

VAJEČNÁ OMELETA S HRÁŠKEM

Omeleta nemusí být jen víkendovou snídaní. Do pánvičky s kouskem rozpuštěného másla vlijte rozmíchaná, mírně osolená vejce. Nechte je krátce zapéci, posypte odkapaným hráškem a navrch položte plátky sýra. Krátce zapečte. Svačinu doplňte čerstvou zeleninou. Omeleta obsahuje miminum sacharidů, ty by proto měly být zajištěné v jiné podobě, např. ovoci, aby při dopichování inzulinu nedošlo na hypoglykemii.

JOGURT S OVESNÝMI VLOČKAMI A OVOCEM

Při výběru jogurtů dávejte vždy přednost přírodnímu bílému před ochucenými variantami. Zatímco v bílém jogurtu je pouze přirozeně se vyskytující laktóza neboli mléčný cukr (cca 5 gramů na 100 gramů výrobku), v ochucených jogurtech najdete ještě nemálo cukru přidaného. Výsledný produkt tak může obsahovat až 20 gramů cukru na 100 g výrobku. Do bílého jogurtu si můžete přidat ovesné vločky a čerstvé ovoce podle své chuti.

MAKOVÝ MUFFIN A OVOCE

Pečete-li pro děti s diabetem muffiny, ovocnou bublaninu, jablečné pyré, bábovku nebo třeba štrúdl, snažte se nahrazovat prázdné kalorie v klasickém cukru a rafinované bílé mouce bezpečnějšími variantami. Koláčky připravujte z neenergetických přírodních sladidel nebo z přírodních sladidel s nízkým glykemickým indexem – naše oblíbené přírodní neenergetické sladidlo Steval premium zaručí i potřebný objem bez nežádoucích příchutí. Místo bílé mouky použijte mandlovou mouku, ořechy, kokos, mák nebo jáhlové vločky.

ŠPALDOVÉ PALAČINKY S OŘECHY

Palačinky děti milují. Při jejich přípravě nahraďte bílou mouku alespoň z třetiny či z poloviny moukou celozrnnou. Pro svou lehce oříškovou chuť je vhodná mouka špaldová, ale vybrat si můžete i jakoukoliv jinou. Trh je dnes skutečně bohatý, seženete i mouky ořechové, banánové, kokosové aj. Palačinky můžete plnit ořechovou nebo tvarohovou náplní a posypat ořechy.

TORTILLA PLNĚNÁ KUŘECÍM MASEM

Malá tortilla naplněná kuřecím masem, sýrem a zeleninou je vydatnou svačinou, která zasytí i starší školáky. Opět ji doplňte kouskem ovoce. Cílem vyvážené svačiny je šikovně nakombinovat bezsacharidové potraviny a potraviny s nízkým glykemickým indexem tak, aby byly děti chráněné před hypo- či hyperglykemiemi, aby neměly hlad a aby se necítily přehnaně omezované zákazy. Tato svačina splňuje podmínky beze zbytku. Tortillu si můžete připravit i doma, ale klidně sáhněte i po oblíbené, již hotové.

Mgr. Klaudia Šugrová, MHA

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x