Studie prokázala, že k navození stavu remise je potřeba shodit minimálně deset kilogramů

Studie prokázala, že k navození stavu remise je potřeba shodit minimálně deset kilogramů
Abyste vůbec mohli začít pracovat na změně, je velmi důležité nejprve velmi dobře poznat své jídelní a pohybové návyky Zdroj: Freepik

Většině lidem léčících se s diabetem II. typu jde doslova o zdraví. Obezita, výkyvy glykémie a tuk v orgánech souvisí s pozdními komplikacemi diabetu, kterým lze však poměrně snadno zabránit. Shodit nadbytečné kilogramy tak nemusí znamenat jen zbavit se přebytečné zátěže, ale možnost navodit i remisi diabetu. Převratná studie totiž pracuje s myšlenkou, že významný úbytek hmotnosti vede u některých pacientů k ústupu nemoci. 

Žít plnohodnotný život bez léků a injekcí? U diabetu II. typu je to možné! Tělo se totiž stále vyznačuje zachovalou sekrecí inzulínu, což znamená, že slinivka inzulín tvořit umí, ale tělo na něj nereaguje.
Fakt: Remisi lze navodit za předpokladu doživotní kontroly nad každým soustem. 

Proč remise a ne léčba?

Slovo “léčení” doktoři nepoužívají v případě, kdy se hodnoty glukózy vracejí zpět ke svým původním hodnotám. To, že se hladiny cukru v krvi dostávají pod rozmezí diabetu, tak nazýváme remisí (i z toho důvodu, že se glykémie může kdykoliv zvýšit). V číslech to znamená, že váš glykovaný hemoglobin (HbA1c) je pod 48 mmol/mol nebo 6,5 % po dobu nejméně šesti měsíců bez užití léků.

Fakt: Nejlepší předpoklady k remisi mají lidé, u kterých byl diabetes teprve zjištěn, nepíchají si inzulín a jejich slinivka je v určité kondici. 

Hubnutím k remisi

Nedávná klinická studie prokázala remisi diabetu II. typu právě u těch lidí, kteří ztratili významné množství ze své původní hmotnosti a byli schopni si takovou hmotnost udržet až po dobu 24 měsíců. Zmíněná studie dokazuje, že k navození stavu remise je potřeba shodit minimálně 10 kg (ideálně však 15 kg). Největším problémem u diabetiků je oblast břicha, kdy se tuk hromadí především kolem důležitých orgánů, jako jsou játra a slinivka – tady by měl být váhový úbytek nejmarkantnější.

Důležité je však uvědomit si, že ne všichni nemocní s diabetem II. typu mají nadváhu nebo jsou obézní. I štíhlí jedinci mohou být diabetici, zde totiž hraje svou roli i věk, etnická příslušnost nebo rodinná anamnéza.

Fakt: V případě, že glykémie klesne do pásma prediabetu (tedy pokud je HbA1c v rozmezí od 48 do 58 mmol/mol), mluvíme o částečné remisi. 

Nejvhodnější směry hubnutí pro diabetiky

Tady hodně záleží na vaší vůli a možnostech – můžete hubnout pozvolně (ideálně 1 až 2 kg za měsíc) nebo zrychleně (3 až 4 kg za měsíc). Nezapomínejte však, že všechny tyto kroky byste měli konzultovat se svým lékařem.

    • Omezení kalorií – shodit přebytečná kila lze pouze a jedině pomocí kalorického deficitu, ten může být pozvolný v případě, že snížíte svou energetickou zátěž přibližně o 500 kcal, ale můžete dodržovat i intenzivní nízkokalorický program, který by neměl přesáhnout 850 kcal denně
    • Nízkosacharidové stravování – je nejspíš nejideálnějším řešením u diabetiků, i když to vyžaduje poměrně silnou vůli. Tato metoda je pozvolnější, zato trvalejší. Ideální nastavení je maximální příjem sacharidů od 100 do 130 g denně.
    • Bariatrická operace – která zahrnuje například bandáž žaludku. Tady je potřeba myslet na to, že ne každému bude provedena, a navíc je to opravdu velký zásah do těla. I přes všechna negativa je to ta nejspolehlivější metoda, která zajišťuje úspěšnost remise až 30 %.

Upozornění: Rychlé hubnutí z velké váhy se nedoporučuje nezletilým, těhotným, kojícím ženám, ale opatrní by měli být i ti, kterým byla v minulosti diagnostikována porucha příjmu potravy. 

Připravte si smoothie, které neohrozí vaši glykémii: Jednoduše vsaďte na sezónní potraviny

Nejlepší je samozřejmě umixovat si smoothie doma, protože jen tak budete mít pod kontrolou to, co v něm doopravdy je. Důležité je, aby byly v ...

Remise na druhém místě

Zní to možná absurdně, protože svět bez léků je snem každého člověka, ale remise by neměla být jediným cílem diabetika. V první řadě je důležité minimalizovat pozdější komplikace diabetu, které ho často provázejí. Je tedy důležité se, hned po diagnóze, zaměřit ne na svou váhu, ale na svou glykémii. Pak se můžete věnovat hubnutí, které nemusí vést jen k remisi, ale má i jiné výhody. Zhubnout 5 % z celkové hmotnosti totiž znamená:

  • snížit riziko srdečního infarktu a mrtvice,
  • optimalizovat krevní tlak a hladinu cholesterolu,
  • zlepšit kontrolu nad hladinou cukru v krvi,
  • snížit spotřebu léků na diabetes.

Efekt sněhové koule

Většina odborníků vám poradí, že stačí nejíst a více se hýbat. Kdyby to bylo ale tak jednoduché, že? Zvlášť dojídání hypoglykémií nebo nadbytek kortizolu v těle mohou hubnutí téměř znemožnit. Zkuste proto nezaměřovat se na pouhé hubnutí a sledování čísel, ale spíš na proces změny celého životního stylu. Efekt sněžné koule spočívá v tom, že začnete s malými změnami, které si nejdřív osvojíte a poté, co je zařadíte do každodenního života, začnete nabalovat další a další změny:

  • jezte pět porcí ovoce a zeleniny denně,
  • dodržujte zásady vyváženého talíře,
  • choďte po schodech a zapomeňte na výtah,
  • používejte náhradní sladidla,
  • vyhýbejte se vysoce zpracovaným potravinám.

Návratnost diabetu

    Výsledky studie bohužel predikují, že udržet si zdravý životní styl je pro mnoho diabetiků II. typu velmi těžké. Většina se do dvou let od remise vrátí ke svým původním návykům. Pokud se vám však povede udržet si změnu hmotnosti trvale, je šance, že zůstanete v remisi i několik dlouhých let. Je také potřeba nezapomínat na to, že se pravidelným kontrolám u doktora nevyhnete – vaše glykémie totiž tak jako tak bude pod neustálým dohledem.

    Fakt: Remise je pravděpodobnější, pokud zhubnete co nejdříve po diagnóze. Existují však případy, kdy si byli pacienti schopni navodit remisi i 25 let od stanovení diagnózy cukrovky. 

    Zdroje: tribune.cz, diabetes.org.uk, niddk.nih.gov

    6160

    Diskuze k článku