Střeva jsou vaším druhým mozkem: Při diabetu využijte dostupné domácí zdroje probiotik

Střeva jsou vaším druhým mozkem: Při diabetu využijte dostupné domácí zdroje probiotik
Kvašená zelenina je jedním z výborných domácích zdrojů probiotik pro spokojené zažívání Zdroj: Freepik

Ne nadarmo se říká, že zdravá střeva jsou půlkou zdraví. Pokud jsou správně vyživena a osídlena prospěšnými bakteriemi, mají nejen vliv na vaše imunitní odpovědi. Probiotika jsou totiž zmiňována jako aktivní pomocníci pro úspěšný management krevní glukózy u diabetu II. typu.

Bez probiotik si mnozí z nás již nedokážou představit život. Pomáhají předcházet nepříjemné zácpě, budují odolnost proti infekcím. Jsou důležitá pro úspěšnou prevenci útoků škodlivých mikroorganismů. U diabetiků jsou pro mnohé neočekávanými spojenci boje s projevy zánětu.

Proč se diabetici potřebují kamarádit s probiotiky?

Probiotikum jsou dobré zdravé bakterie, které působí na náš trávicí a imunitní systém a zůstávají v neustálé interakci s naší střevní flórou. Kromě toho, že udržují zdravá střeva, byl zkoumán jejich vliv na pacienty s diabetem II. typu. Bádání přineslo zajímavé výsledky.

Jedna ze starších studií dospěla k závěru, že užívání probiotik při cukrovce II. typu má slibný efekt v rámci snižování zastoupení HbA1c (glykovaný hemoglobin).

Poměrně nedávná studie, která se zaobírala účinkem probiotik a také symbiotik za účelem úspěšného managementu hladin krevní glukózy, potvrzuje, že oba potravinové doplňky byly uživatelům pro tento účel prospěšné.

Proč byste ještě měli sáhnout po probiotikách:

  • Podporují dobré imunitní reakce a budují lepší obranyschopnost organismu.
  • Chrání trávicí trakt před kolonizací patogenními mikroby. Střevo je totiž domovem 60–70 % našich imunitních buněk.
  • Probiotika se podílejí na vstřebávání sacharidů a lipidů, na ukládání tuků, na regulaci chuti k jídlu.
  • Mikrobiota produkuje neuromediátory, je zapojena do dialogu mozku se střevem.
  • Bojují s poruchami trávení, předchází zácpě a pomohou snížit riziko průjmu. Bakterie mléčného kvašení mají pozitivní vliv také na jeho již probíhající projevy, pokud vám něco „nesedlo“.
  • Časté infekce bakterií Helicobacter pylori mohou za vznik peptických vředů a gastritidy. Metaanalýzy ukazují, že laktobacily (probiotika z fermentovaného mléka) podporují úspěšnost konvenční léčby těchto chorob.

Riziku zvýšené hladiny krevního cukru lze předejít: Projezte se k vyrovnané glykémii

Proto je potřeba hlídat ji a v rámci prevence jejího vzniku nastává nutnost patřičně se zaměřit na složení vašeho jídelníčku. Nehlídaná ...

Vhodně zvolené jídlo pomůže pro úspěšné vyživení střevní mikroflóry

Probiotika lze poměrně snadno doplnit do těla pomocí vhodně zvolené stravy. Zelenina upravovaná mléčným kvašením, mléčné produkty nebo fermentované nápoje jsou výbornými pomocníky pro to, jak ozdravit vaši střevní mikroflóru. A nejlepší na tom je, že je máte častokrát doma ihned po ruce.  Po čem tedy sáhnout, abyste ji dobře vyživili?

  • Kysané zelí obsahuje hodně kyseliny mléčné a také antioxidanty. Tato u nás oblíbená potravina je přírodní probiotikum velmi prospěšné pro vaše střeva. Podporuje regeneraci střevních membrán, je výborným diuretikem (odvodňuje). Vyniká bohatostí na prospěšné vitamíny (A, C, B, E a K). Obsahuje i mnoho minerálů, jako je draslík, vápník, fosfor, železo, zinek a hořčík. Vůbec nejlepší je to nepasterizované.
  • Nakládané okurky a kvašená zelenina pickles jsou hotové probiotické poklady. Jsou nízkokalorické, bohaté na sodík a vitamín K. Dejte si také olivy, i ty prospějí rovnováze vaší střevní mikrobioty.
  • Nefiltrovaná verze jablečného octa je rovněž zdrojem probiotik. Snižuje projevy trávicích poruch a má protizánětlivé vlastnosti.
  • Zkuste tempeh, tradičně se používá jako náhrada masa. Jedná se o výrobek z fermentované sóji, který je bohatý na probiotika a zároveň poskytuje tělu vitamín B12.
  • Místo bujónu používejte fermentovanou miso pastu. Je bohatá na bílkoviny, její chuť je velmi výrazná a slaná. Obvykle se vyrábí ze sójových bobů, rýže či ječmene, soli a koji (fermentační činidlo).
  • Fermentované mléčné výrobky jako kefír nebo bílé jogurty určitě není potřeba představovat.
  • Poměrně překvapivým probiotikem může pro vás být spirulina. Tato vysoce výživná řasa obsahuje mnoho prospěšných vitamínů a minerálů. Bývá používána jako výživový doplněk při nedostatku potravin.

Antioxidační síla tříslovin: Ve fytoterapii mají právem své místo

Kromě toho, že jsou třísloviny využívané ve fytoterapii, slouží například i k ochraně kožených výrobků, přidávají se do barev, mají svou ...

Probiotika jsou dobře k dostání také ve formě potravinového doplňku

Chcete-li zvolit doplněk stravy probiotickými účinky, máte hned několik možností. Existují ve formě kapek nebo tobolek. Najdete v nich miliony až miliardy prospěšných mikroorganismů. Mohou obsahovat kombinace více kmenů (nejčastěji Saccharomyces boulardii, Lactobacillus rhamnosus GG, Saccharomyces boulardii, Lactobacillus rhamnosus GG, Lactobacillus rhamnosus). K dostání je rovněž forma symbiotik (probiotika s prebiotiky, která fungují jako potrava pro bakterie současně v jednom doplňku). V případě nerozhodnosti vám poradí váš ošetřující lékař nebo výživový odborník.

Zdroje: Hsph.harvard.edu, Mayoclinic.org, Ncbi.nlm.nih.gov

54131

Diskuze k článku