Středomořská strava v jídelníčku diabetika

Způsob stravování v okolí Středozemního moře je specifický a má velice kladný vliv na zdraví. Proto se o něm mluví i jako o středomořské dietě, která používá tradiční, všude dostupné suroviny. Úžasný vliv má samozřejmě nejen strava, ale i místní prostředí a celkový styl života.

Středomořská strava v jídelníčku diabetika

Z výzkumů vyplývá, že výhod, které přináší tento styl stravování je mnoho: udržení správné váhy těla, vyrovnaná hladina glukózy v krvi, snížené riziko deprese. Také se předpokládá vliv na sníženou úroveň zánětlivosti organizmu, snížení rizikového faktoru srdečního infarktu, mrtvice a rovněž Alzheimerovy choroby.
Na rozdíl od mnoha redukčních diet, středomořská strava nedoporučuje jednotlivé úpravy stravovacích návyků. Namísto toho nabízí filozofii k celoživotnímu zavedení zdravých stravovacích návyků.

Vyberte vhodné potraviny

Ve středomoří se konzumuje především ovoce, zelenina, celozrnné výrobky a luštěniny s olivovým olejem. Zdrojem bílkovin je především maso ryb a drůbeže. Libové porce červeného masa jsou také zařazovány do jídelníčku, ovšem méně často. Vše je doplněno červeným vínem v mírném množství.

  • Zelenina – patří ke každému jídlu – rajčata, brokolice, kapusta, špenát, cibule, květák, mrkev, růžičkové kapusty, okurky atd.
  • Ovoce – jablka, banány, pomeranče, hrušky, jahody, hroznové víno, datle, fíky, melouny, meruňky,broskve atd.
  • Ryby a mořské plody – sardinky, pstruh, tuňák, losos, makrela, krevety,ústřice, mušle, krab, mušle atd.
  • Drůbeží maso – kuře, kachna, krůta a další
  • Zdravé zdroje tuku – extra panenský olivový olej, olivy, avokádo a avokádový olej.
  • Ořechy a semena – mandle,vlašské ořechy, makadamové ořechy, lískové ořechy, kešu oříšky, slunečnicová semena, dýňová semena
  • Chleby a celozrnné obiloviny – celozrnné výrobky: celý oves, hnědá rýže, žito,ječmen, kukuřice, pohanka, celozrnný chléb a těstoviny.
  • Luštěniny – fazole, hrách, čočka, arašídy, cizrna atd.
  • Hlízy – brambory, sladké brambory, tuřín atd.
  • Červené maso – pouze v malém množství
  • Mléčné výrobky – jednu porci mléčného výrobku denně: sýr, jogurt, řecký jogurt atd.
  • Bylinky a jednodruhové koření k dochucování pokrmů – česnek, bazalka, máta, rozmarýn, šalvěj, muškátový oříšek, skořice, pepř atd.
  • Víno – je konzumováno pravidelně, ale jen v malém množství
  • Sladkosti – zařazují se jen občas, při zvláštních příležitostech
  • Technologický postup – upřednostňuje se pomalé vaření

Ukázkový jídelníček na jeden den:

Snídaně: chléb s olivovým olejem obložený rajčaty,červenou cibulí, bylinkami plus grapefruit
Svačina: malá hrstka mandlí
Oběd: dýňový krém s jablky a pomerančem, celozrnný wrap se zeleninou
Svačina: sušené ovoce
Večeře: pečená ryba se zeleninou, hnědá rýže, červené víno

Co pít celý den: Základní nápoj středomořské stravy je voda. Povolené je také malé množství červeného vína (asi 1 sklenice denně). Káva a čaj jsou také přijatelné, ale nepřislazují se cukrem.

Umění užívat si života

Středomořský životní styl zahrnuje také pravidelnou fyzickou aktivitu, sdílení jídla s ostatními lidmi a užívání si života. Nikdy jsme neměli tolik příležitostí k vytvoření svého nového životního stylu, který není tak strojený a uspěchaný. Bohužel mnozí z nás stále ještě žijí život pouze automaticky.
Je vhodné uvědomit si možnost volby ve svém životě: nezapomeňte, že je to váš život a nikoho jiného. Proto si jej užívejte jako ve slunečném STŘEDOMOŘÍ.

Ladislava Kankrlíková

Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na