Štiplavé kari: Směs koření, která podpoří krevní oběh a pomůže zkrotit zánět

Štiplavé kari: Směs koření, která podpoří krevní oběh a pomůže zkrotit zánět
Kari je směsí hned několika druhů koření, kterých může v závislosti na místních recepturách obsahovat až padesát Zdroj: Freepik

Kari je asi nejvariabilnější směs koření na světě. Má mnoho různých variant. Říká se, že každá indická rodina má svůj vlastní recept, který může obsahovat až desítky různých druhů koření.

Kari je tradiční součástí indické kuchyně. Zaujme pikantní chutí a mnohými zdravotními benefity. Používá se již po tisíciletí. Tato směs koření je zajímavá nejen jako dochucovadlo pro rozšíření palety chutí ve vašem jídelníčku. Pro diabetiky představuje dobrého společníka pro podporu zdravého krevního oběhu.

Poklad pro diabetiky, který podpoří krevní oběh

V dnešní době se západní recept na kari velmi zjednodušil, v běžné směsi je v průměru okolo deseti ingrediencí. Indická varianta jich může obsahovat až padesát. Chuť se tedy velmi liší, a to v závislosti na tom, odkud pochází. Thajské překvapí jinými tóny než to z Mauricia nebo Indie. Typicky v něm najdete koření, které je uváděné jako pomocník pro podporu krevního oběhu a také zmiňováno jako podpůrný prostředek pro úspěšný management hladin krevního cukru – jako zázvor, koriandr, hřebíček, česnek, chilli a kurkuma.

Kari představuje výborný zdroj antioxidačních látek, které jsou pro diabetiky důležité v rámci prevence vzniku komplikací cukrovky způsobených oxidativním stresem. Dle jedné ze studií je kari uváděno jako podpůrný prostředek prevence vzniku kardiovaskulárních chorob, protože u něho byla pozorována schopnost zlepšovat postprandiální endoteliální dysfunkci (první stupeň aterosklerózy).

Rukola není jen skvělá součást salátů: Pomůže podpořit krásu vlasů a diabetikům dodá nálož antioxidantů

Rukola může být při cukrovce prospěšná díky obsahu vlákniny, která je slibným spojencem v boji proti nástupu hyperglykémie. Navíc má mnoho ...

Jak vybrat to správné a kde ho používat?

Protože existuje více různých variant, je dobré zkusit směs pocházející z více zdrojů, abyste zjistili, která vám nejlépe chuťově vyhovuje. Je opravdu velký rozdíl, zda nakoupíte v supermarketu, nebo ve specializovaných orientálních potravinách. Nejčastější je indické madras kari, ve kterém najdete červenou papriku, kurkumu, koriandr, kmín, hořčičná semínka, černý pepř, kari lístky, zázvor, sušený česnek.

 Vůbec nejlepší je skladovat kari ve vzduchotěsné, dobře uzavřené nádobě mimo dosah světla, tepla a vlhkosti z důvodu zachování co nejlepší možné chuti.

Hodí se ho používat do tradičních indických receptů, jako je kuřecí kari, krevety s kari omáčkou, pokrmů s kokosovým mlékem a hodí se také k rybám. Dodá pikantní chuť zeleným fazolkám, pórku a dalším oblíbeným druhům zeleniny,  rovněž si rozumí s luštěninami. Můžete jej zkusit také v kombinaci s dýněmi. Chcete-li plně rozvinout všechny chutě kari, přidejte jej přímo na začátku vaření. Abyste se vyhnuli nepříjemnému chuťovému zážitku, je potřeba do pokrmu dát maximálně jednu lžičku směsi.

Vsaďte na citróny: Osvěží, podpoří imunitu a zároveň pomohou vaší kráse

Ať už budete citróny kombinovat s bylinkami nebo kořením či po nich sáhnete v osvěžujícím sorbetu, určitě vás nezklamou. Dodají chuť mnoha ...

Proč byste měli rozhodně zkusit kari

Kromě toho, že je kari dobrým zdrojem antioxidantů, má pro diabetiky také další výhody. Sáhnout po něm se vám totiž vyplatí z více důvodů. Dodá pokrmům trochu jiný rozměr a uspokojí chutě milovníků kořeněných pokrmů, umí ale i jiné věci, které ocení váš organismus:

  • Díky pikantní chuti a obsahu zahřívacího koření stimuluje vylučování žaludečních šťáv a napomáhá dobrému trávicímu procesu.
  • Kardamom, který se v kari nachází poměrně běžně, je ceněným pomocníkem proti projevům žaludečních křečí, využívá se rovněž při nevolnosti a zvracení.
  • Přidáte-li kari do jídla, dodáte do těla hořčík, který pomáhá udržet v kondici vaše svaly a nervovou soustavu.
  • Obsahuje-li směs kmín a černý pepř, funguje taktéž jako zdroj draslíku, důležitého prvku pro správný přenos nervových vzruchů ve vašem těle, zachování kontrakce svalů a dobrého stavu srdce.
  • Jako zdroj manganu posiluje vaši imunitu a brání vzniku a rozvoji zánětlivých stavů v organismu.
  • Obsahuje vitamín E a vitamín K. První z nich je vyhledávaným antioxidačním prvkem, který je zmiňován jako silný ochranný prostředek v prevenci kardiovaskulárních chorob. Vitamín K přispívá k normální krevní srážlivosti a udržení optimálního stavu kostí.
  • Dalším prospěšným prvkem v kari je fosfor. Ten se podílí na výrobě tělesné energie a na buněčných metabolických procesech, podporuje normální strukturu kostí a zubů i buněčných membrán.
  • Díky protizánětlivé kurkumě a dalším druhům koření se doporučuje jako jeden z prostředků pro snižování bolestí.
  • Protože přispívá k zachování dobrého metabolismu, je směs kari uváděna jako podpora pro úspěšnou snahu ztráty kil navíc.
  • Kari je zmiňováno i jako pomocník při kontrole zvýšeného LDL cholesterolu. Jedna ze studií se tomuto tématu věnuje v návaznosti na zkoumání schopností používání kari lístků v této směsi obsažených pro management krevní glukózy a hladin cholesterolu.
  • V případě, že užíváte léky na ředění krve, je potřeba konzultovat používání kari s ošetřujícím lékařem. Stejně tak by mohlo interagovat s medikací na kontrolu glykémie.

Zdroje: Webmd.com, Medlineplus.gov, Ncbi.nlm.nih.gov 

948

Diskuze k článku