Stanování s diabetem: Zažijte noční dobrodružství bezpečně a bez starostí

Stanování s diabetem: Zažijte noční dobrodružství bezpečně a bez starostí
Diabetes nemusí být překážkou pro letní dobrodružství. S trochou plánování se klidně vydejte kempovat do malebných zákoutí naší země. Zdroj: Pixabay

Diabetes je sice záludné onemocnění, to však neznamená, že nutně musí omezovat váš aktivní životní styl nebo vášeň pro dobrodružství. Léto přináší ideální příležitosti k odpočinku v přírodě – a právě nocování venku je jedním z nejlepších způsobů, jak si vychutnat krásy naší krajiny i z trošku netradičního úhlu. Cukrovka s sebou přináší některá specifická rizika spojená s venkovními aktivitami, ale s dobrým plánováním a přípravou se můžete úspěšně vyhnout potížím a plně si užít vaše letní dobrodružství ve stanu či pod širákem.

Kdy jste naposledy strávili noc pod hvězdami? Jen tak ležet a pozorovat nekonečnost vesmíru nad námi je velice uklidňující a ozdravný pocit, který byste si aspoň jednou za rok také měli dopřát.

Nachytejte bronz s ohleduplností ke své pokožce. Správné opalování nemusí být věda

Sluneční paprsky lákají k lenošení na pláži či u rybníka. V blaženém poklimbávání na sluníčku však číhá hrozba pro naši pokožku. Nenechte se ...

Rizika spojená se stanováním s cukrovkou nemusí být překážkou

Oproti zdravým lidem se musí diabetici na své noční dobrodružství více připravit – spontánnost je sice lákavá, ale diabetikům se může vymstít. Stanování s cukrovkou přináší určitá rizika, o kterých je dobré vědět:

  1. Výkyvy glykémie: Prudké změny hladiny krevního cukru mohou být během stanování častější, neboť obvykle dojde k určité změně stravy a denního režimu. Snažte se proto co nejvíce přiblížit svůj režim běžnému dni, i když to nebývá vždy snadné. Mějte u sebe neustále chutné menší svačinky a narazíte-li na bufet či hospůdku, raději si doplňte jídlo a vodu do zásoby.
  2. Dehydratace: V horkých letních dnech se riziko dehydratace zvyšuje, což může mít nepříznivý vliv na hladinu cukru v krvi. Při stanování v přírodě navíc nemusíte vždy mít přístup k čerstvé pitné vodě. Ohlídejte si proto možnosti doplnění vody na vaší trase – skvěle poslouží třeba studánky s pitnou vodou, které bývají vyznačeny v turistických mapách.
  3. Střídání teplot: Extrémní teploty a zvláště prudké výkyvy teplot mohou ovlivnit kvalitu inzulínu a jiných léčiv. Na kratší dobu v terénu se vám bude velice hodit chladicí taška určená právě pro přepravu léků, kterou dnes seženete i v praktické cestovní velikosti.
  4. Poranění: Při turistických aktivitách bývá vyšší riziko zranění, která mohou vést k nebezpečným infekcím, zvláště pokud se neřeší rychle a správně. Noste proto s sebou vždy desinfekční gel a ideálně i jód či peroxid vodíku pro účinnou desinfekci drobných poranění.
  5. Bodnutí hmyzem: Vaši letní idylku může zkomplikovat bodnutí hmyzem. Obvykle se bude jednat pouze o malou nepříjemnost, kterou rychle zažene chladivý gel nebo sprej na štípnutí hmyzem, ve vašem travním lůžku však číhají i nebezpečná klíšťata. Je na místě zvážit očkování proti klíšťové encefalitidě, o kterém byste se coby diabetici měli dopředu poradit s lékařem.

Spaní ve stanu či pod širákem prospěje zdraví i psychice

Proč se vůbec vydávat do přírody, když je s tím spojeno tolik nebezpečí a překážek? Odpověď je jednoduchá. Přínosy z pobytu v přírodě a z aktivit, jako je stanování či dokonce spaní pod širákem, mohou výrazně převážit potenciální nebezpečí a mohou velmi pozvednout kvalitu vašeho života. Zde uvádíme několik hlavních přínosů „vyjití z komfortní zóny“, ke kterému při kempování často dochází:

  1. Fyzická aktivita: Pobyt v přírodě často zahrnuje větší množství pohybu, ať už jde o chůzi po rovině, horskou turistiku či cyklovýlet. Tyto aktivity mohou pomoci regulovat hladinu cukru v krvi a zlepšit celkové zdraví. Pravidelný pohyb je jedním z klíčových faktorů pro řízení vašeho diabetu, tak proč jej nepojmout občas trochu dobrodružněji?
  2. Relaxace a redukce stresu: Stanování je také skvělou příležitostí k odpočinku a uvolnění. Stres je jedním z faktorů, které mohou přispět ke zvýšení hladiny krevního cukru. Uklidňující účinky přírody a čas strávený mimo rušné prostředí města mohou pomoci snížit stres a přispět k celkovému zdraví těla i duše.
  3. Posilování vztahů: Vyrazíte-li na túru s rodinou či známými, výrazně tím prospějete vašemu společenskému životu a posílíte kvalitu vašich vztahů. Společné zážitky, zvláště ty se špetkou adrenalinu a neobvyklých situací, jsou dokonalým nástrojem pro stmelení skupiny.

Rozkvetlé lípy právě lákají ke sběru květu. Vyzrajte s jeho pomocí na zimní horečky a dýchací potíže

Lipový květ se určitě hodí nasbírat do zásoby. Dá se zpracovat na mnoho způsobů a do dalšího roku vám jistě nezbyde. Sbírejte ale raději jen po ...

Tipy pro bezpečné stanování s diabetem

Chcete-li vyrazit pod stan s diabetem, je důležité dodržet zvláště těchto pár pravidel:

  1. Plánování a balení na cestu: Naplánujte si svůj jídelníček, čas aktivity a čas odpočinku a udělejte si obecný přehled o tom, kolik toho v určitých časových oknech ujdete. Ujistěte se také, že máte dostatek léků a potřebných diabetických pomůcek.
  2. Zůstaňte hydratovaní: Pijte dostatek vody, abyste předešli dehydrataci. Raději mějte u sebe vody vždy více než méně a během cesty její zásoby doplňujte.
  3. Monitorujte glykémii: V průběhu cesty sledujte svou hladinu cukru v krvi a v případě potřeby udělejte potřebné úpravy – odpočiňte si a doplňte energii lehkou svačinkou.

Stanování s diabetem může být výzvou, ale s dostatečnou přípravou a plánováním může být nejen zvládnutelné, ale také velmi obohacující. Takže sbalte svůj stan, spacák a karimatku a užijte si léto plné dobrodružství a přírodních krás!

Zdroje: thetravelingdiabetic, 4allfamily, chgeharvard

762

Diskuze k článku