-- reklama --

Správná svačina pro diabetiky pomůže zahnat chutě, doplní potřebné živiny a nezvýší glykemii

Správná svačina pro diabetiky pomůže zahnat chutě, doplní potřebné živiny a nezvýší glykemii
Bobuloviny obsahují spoustu antioxidantů a vlákniny Zdroj: Pixabay

Zlatým pravidlem při přípravě svačiny je výběr potravin s vysokým obsahem bílkovin, vlákniny a zdravých tuků, které pomáhají udržovat zdravou hladinu cukru v krvi. U osob s diabetem II. typu je zvýšené riziko obezity a chronických onemocnění, jako jsou například srdeční choroby. Proto je také důležité zaměřit se na potraviny, které jsou bohaté na živiny a celkově zdraví prospěšné.

Člověk by měl v ideálním případě jíst pětkrát denně, pro diabetiky platí pravidelné stravování dvojnásob. Je pravdou, že u diabetiků II. typu lze svačiny z jídelníčku v případě potřeby vyřadit, a tím snížit celkový energetický příjem a napomoci hubnutí, na druhou stranu je to ale možné pouze u jedinců, kteří poté nemají mezi hlavními jídly hlad a následně se nepřejí.

Svačiny mohou zabránit aktivaci úsporného režimu

V případě zařazení svačin organismus netrpí pocitem hladu a nedochází k aktivaci „úsporného“ režimu, při kterém tělo šetří energií a zpomalí metabolismus. Jenže, co pořád vařit? Pokud tápete a nevíte, po čem mezi jídly sáhnout, můžete se inspirovat v tomto článku. Důležité je vybrat svačinu bohatou na živiny, která podpoří pocit sytosti, aniž by vedla k přílišnému zvýšení glykemie. Hlavní zásadou je vybírat potraviny s vysokým obsahem vlákniny, bílkovin a zdravých tuků.

Vejce natvrdo

Blíží se Velikonoce a vajec bude všude přehršel, takže máte ideální příležitost. Vejce jsou všestrannou potravinou a skvělým zdrojem bílkovin. Mají nulový glykemický index, jsou zásobárnou draslíku a širokého spektra důležitých živin, jako je cholin a lutein. Většina živin je přitom obsažena ve vaječném žloutku. Studie z roku 2018 dokonce naznačuje, že pravidelná konzumace vajec může vést ke zlepšení hladiny cukru v krvi nalačno u jedinců s prediabetem nebo diabetem II. typu. Vědci zastávají názor, že konzumace jednoho vejce denně by mohla snížit riziko vzniku diabetu.

Mezi diabetem II. typu a Alzheimerovou chorobou je souvislost. Sklon k demenci může zvrátit správná strava

Podle výzkumu provedeného na univerzitě Texas A&M Irma Lerma Rangel School of Pharmacy a prezentovaného na výročním zasedání Americké ...

Jogurt s bobulemi

Mléko a mléčné výrobky jsou důležitou součástí jídelníčku, ať už kvůli obsahu kvalitních bílkovin, ceněného vápníku, nebo příznivých bakterií, které najdeme v zakysaných mléčných produktech. Jogurt s lesními plody je vynikající svačinkou pro diabetiky, a to z mnoha důvodů. Zaprvé, antioxidanty v bobulovinách mohou snižovat zánět a bránit poškození buněk slinivky břišní. Kromě toho jsou bobule skvělým zdrojem vlákniny, která pomáhá zpomalit trávení a stabilizovat glykemii po jídle.

Také u jogurtu byla prokázána schopnost snižovat hladinu cukru v krvi. To je částečně způsobeno obsaženými probiotiky, která mohou zvyšovat schopnost těla metabolizovat potraviny obsahující cukr. Jogurt je navíc bohatý na bílkoviny, to platí obzvlášť pro řecký jogurt. Jogurt a bobuloviny jsou perfektní kombinací, protože sladkost bobulí pomáhá vyvážit kyselost jogurtu. Stačí jednoduše zamíchat jogurt s bobulovinami, nebo je navrstvit na sebe, a vytvořit tak krásný dezert.

Hrst mandlí

Mandle jsou velmi výživné a vhodné ke svačině. Je to skutečná superpotravina. Jedna hrst mandlí (cca 30 g, což odpovídá doporučené denní dávce) obsahuje až 20 různých flavonoidů – tedy látek, jež pomáhají chránit před nemocemi srdce a cév. Vědci dokonce prokázali, že mandle mohou pomáhat s regulací hladiny cukru v krvi u lidí s cukrovkou. Schopnost mandlí stabilizovat glykemii je pravděpodobně dána kombinací vlákniny, bílkovin a zdravých tuků, které hrají důležitou roli.

Mandle navíc prospívají zdraví srdce, neboť snižují cholesterol a podporují regulaci hmotnosti, což jsou dva hlavní faktory prevence a léčby diabetu II. typu. Vzhledem k tomu, že mandle mají poměrně vysokou kalorickou hodnotu, je potřeba omezit velikost porce zhruba na jednu hrstičku.

Ovesné vločky a jáhly jsou silná dvojka. Velikonoční beránek vás příjemně překvapí

Velikonoční svátky s sebou přinášejí nejen radost z nastávajícího jara a rozpuku přírody, ale i příležitost strávit čas se svými ...

Pudink z chia semínek

Pudink z chia semínek se připravuje namáčením chia semínek v mléce, dokud směs nezíská konzistenci pudinku. Recept  na výborný pudink najdete tady. Chia semínka obsahují omega-3 mastné kyseliny, polynenasycené mastné kyseliny, vlákninu, bílkoviny, antioxidanty i stopové minerály, takže jsou výbornou součástí vyvážené stravy. Vláknina v chia semínkách dokáže absorbovat velké množství vody, což zpomalí proces trávení a uvolňování cukru do krve. Navíc bylo prokázáno, že konzumace chia semínek pomáhá snižovat hladinu triglyceridů, což prospívá zdraví srdce.

Se souhlasem Mgr. Zuzany Švédové, DiS.

Tuňákový salát

Tuňákový salát se připravuje smícháním tuňáka s majonézou, kterou mohou diabetici nahradit řeckým jogurtem nebo tvarohem, a dalšími přísadami, jako je celer a cibule. Tuňák mimo jiné obsahuje omega-3 mastné kyseliny, které prokazatelně přispívají ke snížení zánětu a lepší kontrole hladiny cukru v krvi.

Pečená cizrna

Cizrna je neuvěřitelně zdravá luštěnina. V 1/2 šálku (82 gramů) cizrny je přibližně 7 gramů bílkovin a 6 gramů vlákniny, což z ní činí vynikající svačinu pro lidi s cukrovkou. Cizrna je navíc bohatá na vitaminy A, B, C, E, K, draslík, mangan, vápník, železo, fosfor a hořčík. Výzkum ukázal, že pravidelná konzumace cizrny a dalších luštěnin může hrát roli při snižování rizika cukrovky, a to díky jejich potenciálu přispívat k regulaci hladiny cukru v krvi. Jedním ze způsobů, jak si připravit cizrnu, je upéci ji na olivovém oleji a s kořením podle vlastního výběru.

Zdroj: medicalnewstoday.com, dále dle textu

55207

Diskuze k článku