Správná snídaně vás posílí a nastartuje

Zdravá a vyvážená snídaně nám dodá energii a dobrou náladu do celého dne. Měla by být základním návykem již od dětství. A pokud máte diabetes, je nutností. Podle aktuálních statistik však toto jídlo vynechává minimálně polovina Čechů. Zkuste přípravě snídaní věnovat větší péči.

Správná snídaně vás posílí a nastartuje

Tělo potřebuje živiny, které snídaně poskytuje. Mít zdroj zdravých sacharidů spolu s bílkovinami a vlákninou je ideální způsob, jak ráno začít. Pokud si navíc na snídani vyberete potraviny s nízkým glykemickým indexem, pomůže vám to předcházet výkyvům krevního cukru nejen v ranních hodinách, ale dokonce někdy i po obědě.

Jak si snídani naplánovat?

1. Sledujte velikost porce.
2. Použijte metodu „zdravého talíře“ V souladu s dietními cíli při léčbě cukrovky naplňte polovinu talíře neškrobovou zeleninou, čtvrtinu bílkovinami a zbývající čtvrtinu celozrnnými produkty.
3. Zařaďte zdravé tuky Mohou to být například semínka, ořechy, avokádo, oleje z oliv nebo řepky.
4. Nezapomeňte na bílkoviny Správným zdrojem bílkovin je např. libové maso (může být i šunka s vysokým podílem masa či krůtí klobása), rybí maso a nebo vejce.
5. Kontrolujte tučnost sýrů Konzumujte polotučné mléčné výrobky bez ochucení či sýry. Nejvhodnější jsou sýry, které obsahují maximálně 30 % tuku v sušině.
6. Vyhněte se nevhodným nápojům Za nevhodné ke snídani se považují nápoje s obsahem cukru nebo kávové nápoje s obsahem tuků.

Proč si snídani dopřát?

Vynechávání snídaně v naději, že zhubnete, nefunguje. Snídaně doplňuje energii po nočním lačnění a pomáhá vyrovnávat hladinu krevního cukru minimálně do oběda. Proto by měla obsahovat minimálně 25 % celkového denního kalorického příjmu. Pokud ráno nemáte hlad nebo chuť, zkuste si upravit celý váš stravovací režim. Jestliže večer večeříte velkou porci, večeříte pozdě večer nebo celý večer chodíte mlsat do lednice, pak je jasné, že ráno nemůžete mít ještě hlad. Trávicí trakt pracoval celou noc a hned ráno nemá již další energii na to, aby projevil známky hladu. Tento způsob stravování není vhodný ani pro noční regeneraci těla a správný odpočinek. Nejlepší doporučení pro správné nastartování dne je večer se nepřejídat a poslední jídlo si dopřát naposled 2 hodiny před usnutím. To by vám mělo zajistit ranní vstávání se „zdravým hladem“, což je správný pocit před snídaní.

Správný čas na snídani

Ráno po probuzení začněte nový den sklenicí vlažné vody. Potom je správný čas na ranní hygienu, oblékání, stlaní postele, možná i ranní rozcvičku a asi po 30 minutách už je ta pravá chvíle na vaši snídani, nastartování celého dne a tím i zlepšení vaší koncentrace. Klíčem je držet se správných výživných položek a vyhýbat se prázdným kaloriím, které se často objevují v sladkých obilovinách či sirupech na snídani.

Skvělá příležitost ke společnému posezení s rodinou

V dnešním digitálním věku je společně strávený čas stále vzácnější komoditou. Výzkumy ukazují, že pro děti je velmi přínosné společné posezení u stolu s rodinou a snídaně není výjimkou. Čas na snídani poskytuje perfektní příležitost pro společnou chvíli dál od televize a mobilních telefonů. Tento čas můžete využít i ke společné komunikaci či naplánování celého dne.
Zatímco pro děti je začít den zdravou snídaní důležité, pro maminky a táty je to přínosné! Děti napodobují chování, což znamená, že pokud vás uvidí snídat, budou později čas věnovaný snídani považovat za naprosto samozřejmý.

Staré rčení „Snídaně je základ dne“ platí i dnes. Ranní jídlo má přímý vliv na to, jak celý den duševně i fyzicky pracujeme. Když si dopřejete správnou snídani, budete pak mít příležitost prožít fantastický a efektivní den. Ujistěte se, že vaše snídaně má nízký obsah cukru a je bohatá na vlákninu, bílkoviny a složité uhlohydráty. Jídlo pak bude správným „palivem“ pro celý den.

Nejste na to sami

Pokud se chcete ujistit, že vaše snídaně a její porce je správná, sjednejte si konzultaci s nejbližším registrovaným nutričním terapeutem. S ním můžete zkontrolovat i celý váš jídelníček a ujistit se, že je právě pro vás vhodný.

Ladislava Kankrlíková

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na