-- reklama --

Slzovka: Bezlepková plodina vhodná i pro diabetiky. Připravte si z ní šoulet, typický židovský pokrm

Slzovka: Bezlepková plodina vhodná i pro diabetiky. Připravte si z ní šoulet, typický židovský pokrm
Šoulet ze slzovky a hrachu zachutná nejen diabetikům Zdroj: SE SOUHLASEM PAVLY JANOVSKÉ, DIS.

Jobovy slzy, bílá perla Východu či Yi Yi Ren. To vše jsou názvy pro divokou trávu podobnou ječmenu – slzovku obecnou. Využívají se semena této jednoleté bezlepkové plodiny, která skvěle chutnají naslano i nasladko a jsou vhodná i pro osoby s potravinovými intolerancemi. Dle čínské medicíny posiluje slzovka organismus, vylučuje škodliviny z těla, prospívá žaludku a střevům a indikována je terapeuty čínské medicíny při vyčerpané slezině. Pochutnat si na ní můžete v nejrůznějších pokrmech, třeba v šouletu s hrachem. Recept najdete na následujících řádcích a rozhodně doporučujeme vyzkoušet ho.

Slzovka patří k nejstarším pěstovaným plodinám světa. Vypadá a chutná podobně jako rýže, ale má lehce oříškovou chuť. Svůj původ má ve východní Asii, daří se jí v lehkých písčitých i těžkých jílovitých půdách a dorůstá do výšky dvou až tří metrů. Své pojmenování dostala na základě svého tvaru, kdy připomíná slzy, jež vyronil biblický Jób při své těžké životní zkoušce, ze které vzešel bez poskvrny na své čisté duši.

Jobovy slzy plné důležitých živin

Slzovka obsahuje cenné minerální látky, jako je hořčík, vápník, fosfor, železo, draslík, mangan či zinek, jakož i vitamíny skupiny B. Slzovka je také dobrým zdrojem bílkovin (13,1 g ve 100 g slzovky), má vysoký obsah sacharidů (73,3 g na 100 g slzovky, z toho 0,7 g cukrů) a vlákniny (9 g na 100 g slzovky), která vyživuje zdravé probiotické bakterie v našich střevech, odstraňuje špatný cholesterol z těla a zpomaluje vstřebávání glukózy v těle. Ve 100 g obsahuje slzovka také 2,5 g tuků.

Glykemický index slzovky je 35, jedná se tedy o nízký GI, takže je bezpečná i pro diabetiky či osoby, které si hlídají hladinu cukru v krvi.

Můj příběh: Cukrovka mi otevřela oči. Kdyby jí nebylo, asi bych dopadl špatně

Petrovi diagnostikovali diabetes 2. typu před dvěma lety. Do té doby vůbec netušil, že by se mohla cukrovka týkat i jeho – v rodině ji nikdy ...

Zdravotní přínosy slzovky

Většina výzkumů slzovky probíhá zatím jen na zvířatech nebo ve zkumavkách. Ty naznačují, že vláknina obsažená v slzovce může snížit množství tuku a cholesterolu, které tělo absorbuje. Dále může slzovka snižovat hladinu cukru v krvi a díky svým obsaženým látkám může mít antioxidační účinky, které mohou snížit množení bakterií a parazitů, jakož i narušovat růst rakovinných buněk – vzhledem k tomu, že tyto výzkumy nejsou prováděny na lidech, neexistuje dostatek důkazů, zda i u lidí působí stejným způsobem.

V čínské medicíně se pak slzovka (především odvar z ní) využívá k celkovému posílení organismu, ovlivňuje slezinu, plíce a žaludek a podporuje vyloučení škodlivin z organismu. Pozitivně působí také při střevních či žaludečních slabostech a podporuje snížení cholesterolu.

Slzovka v kuchyni

Výhodou slzovky je, že ji můžete podobně jako rýži využít naslano i nasladko. Skvěle se hodí jako příloha, pro zahuštění omáček, do polévek, zkombinovat ji můžete také s rýží, nebo si z ní připravit odvar a ten popíjet.

My jsme si pro vás dnes připravili recept na šoulet – tradiční židovský pokrm, který se podával na šábes, tedy svátek židovské rodiny, kdy se rodina scházela u bíle prostřeného stolu a celé stolování provázely tradiční ceremoniály. Šoulet byl tradičně připravován z hrachu, krup nebo fazolí, najdete na něj ale recepty v nejrůznějších obměnách – třeba právě ten se slzovkou.

Znáte okurkovou vodu? Nápoj ideální pro diabetiky snižuje tlak a prospívá svalům i kostem

Nápoj připravený z okurky představuje skvělou nízkokalorickou alternativu k limonádám a jiným ochuceným nápojům s prázdnými kaloriemi. Díky ...

Recept na šoulet se slzovkou

Chcete-li uvařit něco zdravého a zároveň dobrého, rozhodně vyzkoušejte tento recept na šoulet se slzovkou, jehož autorkou je nutriční terapeutka Pavla Janovská, DiS.

Na 1 porci budete potřebovat:

  • 60 g naklíčeného zeleného hrachu v syrovém stavu
  • 40 g slzovky
  • 50 g cibule
  • 10 g olivového oleje
  • sůl
  • pepř
  • majoránku
  • česnek

Postup přípravy:

  1. Zelený hrách přebereme od úlomků, namočíme jej do vody či zavařovací sklenice a necháme naklíčit. Proplachujeme 2–3× denně po dobu několika dnů, dokud se nevytvoří asi centimetrové klíčky.
  2. Před přípravou pokrmu propláchneme také slzovku, kterou rovněž na několik hodin namočíme, díky čemuž bude její příprava trvat kratší dobu. Poté slzovku osolíme a uvaříme do měkka.
  3. Na pánvi rozehřejeme olivový olej, na kterém osmažíme nadrobno pokrájenou cibuli do zlatova. Poté přidáme naklíčený hrách a několik minut jej orestujeme.
  4. Směs osolíme a přidáme nadrobno posekaný česnek, nakonec vše promícháme se slzovkou.
  5. Na závěr šoulet dochutíme majoránkou a čerstvě mletým pepřem.

Výživová hodnota na 1 porci: 570 kcal, 11 g tuků, 22 g bílkovin a 69 g sacharidů

Tip na závěr

Podle klasického receptu se šoulet ještě poté zapéká v pekáči, servírovat jej ale můžete rovnou po uvaření. Výbornou přílohou je kysané zelí nebo pickles.

Zdroj: autorský článek

867

Diskuze k článku