Slazené nápoje neprospívají srdci a tepnám. I pouhé dvě porce limonády týdně jsou příliš

Slazené nápoje neprospívají srdci a tepnám. I pouhé dvě porce limonády týdně jsou příliš
Slazené nápoje ohrožují zdraví srdce, říkají vědci Zdroj: Pixabay

Pokud si rádi pochutnáte na limonádě nebo jiném slazeném nápoji, měli byste zbystřit. Nová studie ukazuje, že i konzumace pouhých dvou porcí slazených nápojů týdně je nezdravá – a ani sport nebo jiná fyzická aktivita to nedokážou vykompenzovat. Odborníci doporučují zcela vyřadit limonády a přejít na vodu a kávu nebo čaj bez přidaného cukru.

Strava s vysokým obsahem přidaného cukru je spojena s řadou zdravotních problémů. A nový výzkum ukazuje, že ani cvičení pak nepomůže snížit riziko vzniku kardiovaskulárních problémů. Podle nové studie nedokáže fyzická aktivita vykompenzovat negativní zdravotní důsledky pití nápojů slazených cukrem a riziko kardiovaskulárních onemocnění. Výsledky nové studie byly před pár dny zveřejněny v časopise The American Journal of Clinical Nutrition.

Zvýšené riziko onemocnění srdce a cév

Výzkumníci zkoumali údaje od 100 000 dospělých osob za období 30 let. Výsledky ukázaly, že lidé, kteří pili nápoje slazené cukrem dvakrát týdně, měli zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění navzdory úrovni svých fyzických aktivit. U těch, kteří tyto nápoje konzumovali denně, bylo riziko ještě vyšší. Dokonce ani 150 minut tělesných aktivit týdně nepřevážilo škodlivý vliv konzumace nápojů slazených cukrem.

Cukrovka a rýže: Diabetici by měli volit celozrnný druh s nízkým glykemickým indexem

Rýže je nedílnou součástí stravování v mnoha zemích. Vzhledem k tomu, že jde o potravinu s vyšším obsahem sacharidů, musí diabetici dobře zvážit, ...

Nápoje slazené cukrem ovlivňují cvičení a zdraví srdce

Ultrazpracovaný charakter těchto sladkých nápojů může způsobit změny v přirozené střevní mikroflóře, což může vést ke zvýšené tvorbě ateroskopických plátů v hlavních tělních tepnách, tj. v koronárních tepnách, mozkových tepnách atd.,“ okomentoval výsledky studie, na níž se osobně nepodílel, doktor Hosam Hmoud, kardiolog z nemocnice Northwell Lenox Hill Hospital.

Ultrazpracované potraviny (UZPP) jsou potraviny, které prošly rozsáhlými technologickými procesy a s původními surovinami mají jen minimální společné rysy. Tyto potraviny často obsahují zvýšené množství tuku, cukru, soli a přídatných látek, jejichž cílem je maskovat jejich nižší kvalitu a zlepšit jejich chuť a texturu, případně prodloužit jejich trvanlivost. Kromě slazených nápojů do této kategorie patří také sušenky, krekry, hotová jídla určená k okamžité konzumaci, konzervy apod.

Ateroskleróza je přitom hlavní příčinou rozvoje kardiovaskulárních onemocnění a v dnešní době ji řadíme mezi civilizační choroby. V důsledku patologických změn v podobě ukládání ateroskopických plátů se zužuje vnitřní průměr neboli průsvit tepen. Ty pak tvrdnou a ztrácejí svou někdejší pružnost. Následně dochází k zúžení průtoku až ucpání tepen a cév.

Cvičení snižuje záněty v těle, slazené nápoje je zvyšují

Zatímco cvičení může snížit základní hladinu zánětu v těle, nápoje slazené cukrem ji zvyšují. „Střevní mikroflóra hraje klíčovou roli buď při podpoře, nebo zmírňování rizika závažných onemocnění, jako je cukrovka, srdeční choroby a rakovina,“ řekl  Dr. Hmoud. „Představte si cvičení jako regulační ventil lidského imunitního systému. Zpracované potraviny a nápoje s vysokým obsahem cukru však zvyšují bazální hladinu zánětu, což urychluje tvorbu ateroskopických plátů a rovněž zvyšuje riziko vzniku rakoviny,“ vysvětlil doktor Hmoud.

Negativní účinky limonád na zdraví: nadváha, cukrovka, nemocné srdce

Limonády obsahují velké množství přidaného cukru, který může mít vážné negativní zdravotní důsledky. Konzumace limonád může být podle vyjádření odborníků spojena se zvýšenou hmotností v důsledku konzumace nadbytečných kalorií, zubním kazem v důsledku vysokého obsahu cukru, který podporuje růst bakterií, cukrovkou II. typu a kardiovaskulárními chorobami.

Vysoký příjem cukru ve stravě může vést ke zvýšené cirkulaci triglyceridů, což zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění tím, že časem podporuje kornatění tepen. Nadměrný příjem cukru může přetěžovat játra, a to vede ke špatnému metabolickému zdraví,“ uvedla doktorka Brooke Aggarwal z Kolumbijské univerzity. „Nadměrný příjem cukru podporuje chronický zánět, který zatěžuje srdce a cévy a je předstupněm kardiovaskulárních onemocnění. Přidaný cukr je navíc zdrojem „prázdných kalorií“ ve stravě, nemá tedy žádný výživový přínos a může vést k nadváze. Nadváha a obezita jsou zase hlavními rizikovými faktory chronických onemocnění,“ dodala.

Kakao: Snižuje cholesterol a vysoký krevní tlak, pomáhá při cukrovce a je dobré i na spánek

Předpokládá se, že průkopníkem v používání kakaa byla mayská civilizace ve Střední Americe. Mayové pěstovali kakaovníky zhruba kolem roku 400 n. ...

Všeho s mírou u slazených nápojů neplatí

Ačkoliv u jiných potravin je většinou doporučována umírněná konzumace, u limonád a dalších slazených nápojů mají odborníci jasno: „Ať už se jedná o dietní, nebo obyčejné limonády, měli byste je v ideálním případě vyřadit ze svého jídelníčku a nahradit je vodou a nezpracovanými ovocnými šťávami,“ doporučuje doktor Hmoud. Obecně se doporučuje omezit konzumaci jakýchkoli potravin s přidaným cukrem.

Dietní versus běžná limonáda

„Bylo prokázáno, že dietní limonády mají podobné negativní účinky jako běžné limonády a měly by se konzumovat s mírou, v ideálním případě je dobré vyloučit je ze zdravého jídelníčku úplně.“ –  Jacquelyn Davis, dietoložka

Je potřeba zvolit zdravější nápoje

Pokud jde o výběr zdravých nápojů, existuje celá řada zdravějších možností, než jsou slazené nápoje. „Nejlepší je pít vodu, obyčejnou nebo perlivou, případně ochucenou plátky ovoce,“ doporučuje doktorka Aggarwal. „Káva nebo čaj bez přidaného cukru jsou také v pořádku. Skvělou volbou jsou také smoothies z pravého ovoce a mléka.“

Zdroj: medicalnewstoday.com, dále dle textu

1461

Diskuze k článku