Silná imunita není samozřejmost. Podpořte ji už během podzimu a nemoci vás v zimě nedostanou!

Silná imunita není samozřejmost. Podpořte ji už během podzimu a nemoci vás v zimě nedostanou!
Budování silné a odolné imunity je dlouhodobou záležitostí. Klíčová je v tomto procesu strava. Zdroj: Shutterstock

Máte pocit, že vaše imunita tak trochu pokulhává? Pak si na ni posviťte třeba hned teď. Zima tu bude cobydup, a tak příznivé změny jistě oceníte. Obranyschopnost organismu je zkrátka základ, a to nejen u diabetiků. Díky zocelenému imunitnímu systému vás bacily jen tak nedostanou! Na co se zaměřit?

Stres, špatná strava, sedavý způsob života, to jsou některé faktory, které mohou stát za zhoršenou imunitou, náchylností těla k větší tvorbě infekcí a propuknutím sezónních onemocnění. Připravit svůj organismus na zimu již během babího léta se vám tedy opravdu vyplatí. Bude pak daleko odolnější.

Co je vlastně imunita?

Pokud vaše tělo funguje správně, je to z velké části díky dobrému a odolnému imunitnímu systému. Ten vás chrání před útoky zvenčí i zevnitř. Imunita je pro mnohé něco jako zaklínadlo. Jde vlastně o schopnost se více, či méně chránit před nemocemi či infekcemi různého typu. Většina buněk zapojených do imunitního systému se nachází v kostní dřeni a brzlíku. Imunitní buňky zvané lymfocyty však naleznete např. i ve slezině, lymfatických uzlinách a na patrových mandlích.

Víte, že člověk disponuje jak imunitou vrozenou, tak i tou získanou, jejímiž hlavními „aktéry“ jsou lymfocyty B a T?

Z pohledu naturopatie je potřeba posílit imunitní systém tak, že na něho zapůsobíte pomocí jednoduchých pravidel, která si osvojíte v rámci vlastního životního stylu. Dobrou imunitu si bohužel nevybudujete přes noc. K tomu, abyste začali vnímat rozdíl v jejím fungování, musíte počítat nejméně s třemi měsíci až půl rokem systematické práce na podpoře lepší odolnosti organismu.

Bodlák jako delikatesa? Vyzkoušejte lahodný artyčok! Zejména diabetici II. typu ocení jeho příznivé účinky

Artyčok představuje výborný zdroj nestravitelné vlákniny, která podporuje zdraví vašeho zažívacího systému. Inulin je navíc zmiňován jako dobrý ...

Dejte si do pořádku střeva

Naturopaté rozhodně nepřehání, pokud vám řeknou, že za to, v jakém stavu je celková imunita, mohou vaše střeva. Zdravý a dobře fungující trávicí systém ovlivňuje opravdu mnoho z toho, v jaké jste zdravotní kondici. Zkuste tedy konzumovat kvašené potraviny, které pomohou vašemu tělu lépe se zregenerovat díky osídlení střev prospěšnými bifidobakteriemi. Pořiďte si třeba i kvalitní probiotika a prebiotika (která fungují jako potrava pro probiotika). Výbornými pomocníky pro to, abyste si dali střeva do pořádku, jsou stále více oblíbená symbiotika, v kterých najdete probiotika i prebiotika.

Pokud se léčíte s cukrovkou, pátrejte zejména u prebiotik po složení – ne všechny druhy musí být pro diabetiky vhodné.

Jaké účinky má chróm na diabetiky? Studie poodhalují nadějné vyhlídky!

Kvalitní potravinové doplňky mohou představovat dobré podpůrné prostředky pro správné fungování pochodů v lidském organismu. Výjimkou není ani ...

Jak nastartovat imunitu?

K tomu, aby vaše imunita dobře pracovala, není potřeba mnoho. Stačí zaměřit se na několik jednoduchých bodů, které pomohou zlepšit vaši celkovou obranyschopnost.

  • Zapracujte na eliminaci stresu. Věnujte se pravidelně meditaci a dalším relaxačním technikám.

  • Objednejte se na příjemnou masáž u aromaterapeuta.

  • Udržujte hydratovaný organismus. Dejte si smoothies i na podzim, pijte hodně filtrované vody.

  • Vyhněte se rafinovaným cukrům a prefabrikátům. Jezte lehčeji, i když už nebudete bojovat s horkým počasím.

  • Udělejte si podzimní detox se zelenými potravinami a zároveň oblíbenými doplňky stravy, jako je např. chlorella, spirulina nebo mladý ječmen.

  • „Vykartáčujte“ si střeva dostatkem kvalitní vlákniny a podpořte celkové zažívání.

  • Zařaďte pravidelné cvičení, pohybovou aktivitu nebo si zajděte do sauny a solné jeskyně.

  • Zkuste jíst více raw jídla a pít oblíbené zeleninové šťávy, třeba i jednodruhové. Výborně poslouží vaší imunitě brokolice, mrkev nebo citrusové plody.

  • Po bylinách sáhněte až tehdy, kdy se o vás pokouší nemoc. Nepoužívejte je v rámci prevence. Mohlo by se stát, že vám pak, až je budete potřebovat, nezaberou.

  • Pokud si dáte kvalitní hořkou čokoládu, kterou si můžete připravit i doma tak, aby vyhovovala potřebám diabetiků, nebo kakao, dodáte tělu pořádnou antioxidační bombu.

  • Esenciální oleje můžete používat jednou až dvakrát týdně v rámci prevence do difuzéru (citrusy jsou pro podpoření imunity skvělé). Nepřekračujte však denní doporučenou dobu inhalace, tj. maximálně 1 hodinu u dospělých a 30 minut u dětí.

  • Zařiďte se tak, abyste dobře a kvalitně spali.

  • Vsaďte na antioxidanty ve formě extraktů, které můžete užívat v rámci potravinových doplňků. Jejich účinků však můžete využít i z potravin samotných.

  • Nezapomeňte ani na vitamíny A, D a E (mnohé z nich mají také antioxidační charakter) či minerály, jako je selen a zinek.

TIP NA ZÁVĚR: Výborná pro posílení imunity je třeba i mateří kašička nebo včelí pyl, zelený čaj, goji a červená paprika.

Zdroj: Healthline, Hsph.harvard, Medicalnewstoday, Britannica

8014

Diskuze k článku