Co si hlídat při pohybu v přírodě i v posilovně

Konečně jste se rozhodli, že vyzkoušíte účinek pohybové aktivity na kompenzaci cukrovky, tak jak se to všude píše a doporučuje? To je skvělá zpráva. Rozhodně se hned nemusí jednat o sportování, aby pohybová aktivita byl účinná.

Co si hlídat při pohybu v přírodě i v posilovně

Než začnete

S diabetem 2. typu jsou často spojena i další onemocnění jako vysoký krevní tlak, ischemická choroba srdeční anebo cévní mozkové příhody a především nadváha a obezita. Než začnete vybírat typ pohybové aktivity, měli byste vědět, že je pro vás vhodná a že spíše neuškodí. Pokud máte těžší artrózu kolenních nebo kyčelních kloubů, určitě byste se měli poradit s rehabilitačním lékařem nebo fyzioterapeutem, nicméně jízda na stacionárním rotopedu bez zátěže ve většině případů nevadí a je dokonce pro klouby prospěšná. Máte-li ischemickou chorobou srdeční nebo jste-li dokonce po infarktu nebo máte srdeční arytmii, vždy byste se měli poradit s lékařem o vhodné pohybové aktivitě, a to především o její intenzitě. Před započetím pohybové aktivity by mělo proběhnout zátěžové vyšetření nebo by měly být monitorovány alespoň první hodiny. To samé se týká vysokého krevního tlaku.

Obavy z hypoglykemie

Největší obavy osob s diabetem 2. typu jsou z výskytu hypoglykemií vlivem pohybové aktivity. Hypoglykemie je skutečně nežádoucí účinek pohybové aktivity, který lze většinou předvídat a díky tomu i předcházet. Přítomnost některých léků velmi významně zvyšuje možnost hypoglykemie při kombinaci s pohybovou aktivitou – viz. tabulka.

Lidé s obezitou a vysokým stupněm inzulinové rezistence většinou hypoglykémie nemívají. Je to tím, že pohybová aktivita je zpočátku dávkovaná postupně a inzulinová rezistence brání adekvátnímu působení inzulinu, a proto jsou hypoglykémie vzácné. Nicméně tato rezistence se může poměrně rychle prolomit, to je žádoucí efekt, a pak se můžou hypoglykemie vyskytnout neočekávaně i několik hodin po cvičení. Efekt pohybové aktivity totiž přetrvává ještě několik hodin po jejím ukončení.

Nejsou vzácné ani hypoglykémie vyskytující se 24 hodin po delší námaze, jako například výlet na horách apod. Jako prevence hypoglykemie po pohybové aktivitě doporučujeme měření před pohybovou aktivitou a po, zvláště na začátku se vyplatí i například dvě hodiny po ní. Pokud je glykemie už na začátku nízká a užíváte tzv. hypoglykemizující léky, je potřeba již před začátkem pohybové aktivity sníst nějakou potravinu, která obsahuje sacharidy a to jak rychlé tak, především tzv. pomalé.

Hyperglykemie vlivem stresu

Hyperglykemie po cvičení (vyšší glykemie než před cvičením) vídáme spíše u osob s diabetem typ 1 a jen zřídkakdy u typu 2. Podrobnějším rozborem můžeme přijít na příčinu. Může to být neadekvátní zátěž (zátěž=stres), která může vést ke stresové reakci, jež se projeví v hyperglykémii. I běžná zátěž, na kterou jsme zvyklí, při respirační nebo močové infekci může být najednou příliš velká. Také to ale může být zacvičená hypoglykemie, kdy při prvních symptomech rychle sice doplníme sacharidy, ale již nastartované kontraregulační mechanismy vedou ke zvýšení glykemie. Jedině podrobný rozbor situace před pohybovou aktivitou, v průběhu a po ní, povede k objasnění příčiny hyperglykemie.
Pozor! Pokud máte hladinu cukru 15 mmol a více, není po vás cvičení vhodné. Pokud je to cca 30 minut po jídle a je předpoklad, že je to tzv. postprandiální glykémie, můžete na procházku vyrazit, ale cca po 30 min. si glykémii změřte. Pokud však míváte takové a vyšší glykémie pravidelně, je třeba upravit dietu a eventuelně i léčbu.

Vysoký krevní tlak se po cvičení může změnit na nízký

Vysoký krevní tlak je přítomen u většiny osob s  diabetem typu 2. Jeho neadekvátní zvýšení je sice nebezpečné, ale stejně tak bývá nebezpečný pokles krevního tlaku po ukončení pohybové aktivity. Nejčastěji se tato reakce (tzv. pozátěžová hypotenze) objevuje u lidí s tzv. hypertenzí bílého pláště, tedy u těch, kteří mají doma většinou krevní tlak v normě a u lékaře nebo kdekoli jinde vysoký. Díky tomu užívají hodně léků na jeho snížení. Je-li přítomna diabetická polyneuropatie, je pravděpodobnost ještě větší. Pokud se vám tedy například při změnách polohy nebo po větší fyzické námaze točí hlava, může to být způsobeno právě pozátěžovou hypotenzí. Prevencí tohoto stavu, který je spoje také s větším rizikem pádů, je ukončovat pohybovou aktivitu pozvolně a při změně polohy, například sesedávání z rotopedu, vydržet cca 2 minuty v klidu, a pak z něj opatrně a za neustálého přidržování sestoupit. Při nedostatečně kompenzovaném vysokém krevním tlaku je zvláště zpočátku nezbytné provozovat aktivity s nízkou intenzitou, například chůze. Posilování, které je často doporučováno, je třeba zaměřit na jednotlivé svalové skupiny, spíše s lehčími zátěžemi, raději pod odborným vedením.

Zamyslete se nad svou obuví

Ještě než začnete provozovat například chůzi aktivněji, podívejte se na svou obuv. Nevhodně zvolená obuv může být totiž velkým problémem do budoucna, protože otlaky a defekty, které vzniknou při zatížení v nevhodné obuvi, se u osob s diabetem často velmi špatně hojí. Díky neuropatii a špatnému prokrvení v průběhu aktivity nemusíte ani cítit žádné problémy. Poraďte se tedy s odborníky, kde je vhodná obuv k dostání, nebo se poraďte se svým lékařem.
Nevhodně zvolená aktivita sice nemusí znamenat přímé ohrožení života, ale často od dalších pohybových aktivit odradí. A to je škoda.

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na