Selfmonitoring – tipy pro měření glykemie

Selfmonitoring jako takový spočívá v pravidelné samostatné kontrole. Spadá do něj právě i úprava životního stylu, dodržování diety, dostatečná fyzická aktivita, kontrola hmotnosti, ale třeba i nekouření nebo péče o nohy, které jsou u diabetiků náchylné ke vzniku komplikací. Specifičtější je pak selfmonitoring hladiny glykémie, cukru v moči a ketolátek v moči. Je důležitý hlavně při léčbě inzulinem.

Selfmonitoring – tipy pro měření glykemie

Znalost hodnoty glykémie je velmi důležitá při zvládání diabetu. Sledováním hodnot glykémie se získávají informace o hladinách glukózy v krvi – a jak se během dne mění. Informace slouží k lepšímu zvládání kompenzace diabetu a lékař může nastavit a upravit léčbu.
Měření glykémie je jednoduché a rychlé.

Krevní glukóza může být měřena z krve nebo moči
a) Měření z moči je jednoduché, výsledky nejsou úplně přesné. Neukáže hypoglykémii, ale spolehlivě ukáže, je-li glukóza v krvi vyšší než 10 mmol/l.
b) Měření z krve je jednoduché, bezpečné a přesnější. Pro tyto účely existuje řada přesných a jednoduchých glukometru.

Doporučovaná frekvence měření

a) když ráno vstáváte
b) před jídlem
c) 2 hodiny po jídle
d) před spaním

Kdy je potřeba častější měření

a) před a po cvičení
b) pokud se necítíte dobře
c) máte-li horečku
d) jste-li nemocní nebo zvracíte
e) máte-li průjem
f) na dovolené
g) během jakékoliv neobvyklé změny

Jak a kdy měřit glykémii

a) Ne každý diabetik se musí měřit stejně často. Frekvence měření závisí na typu diabetu, léčbě a fyzické aktivitě. Monitoring je nezbytný pro osoby léčené inzulinem. Lékař vám doporučí, v jakou denní dobu a kolikrát denně si měřit glykémii.
b) Všechna měření je třeba zaznamenávat do deníku. Deník předkládejte vždy při kontrole u lékaře. Zkonzultujte naměřené hodnoty. Zkuste odhadnout a v poznámkách si piště možné důvody vysokých nebo nízkých naměřených hodnot.
c) Starejte se řádně o glukometr a prověřujte jeho správnost měření (uvedeno v uživatelské příručce).

Co všechno zahrnuje samostatná kontrola?

Z širšího hlediska zahrnuje: změnu životního stylu, dodržování diety, přiměřená fyzická aktivita, nekouření, kontrola hmotnosti, kontrola krevního tlaku, péče o nohy, pravidelné užívání léků a aplikace inzulínu
Z užšího hlediska zahrnuje: kontrolu cukru v krvi, kontrolu cukru v moči, kontrolu ketolátek v moči

Jaké jsou důvody pro selfmonitoring?

a) Zjištění hladiny glykémie
b) Sledování kompenzace diabetu
c) Sledování účinku léčby inzulínu, tabletami nebo dietou
d) Úprava léčby na základě výsledků selfmonitoringu
e) Zjištění vlivu jídla na glykémii
f) Zjištění vlivu fyzické aktivity na glykémii monitorování při zhoršení zdravotního stavu, při akutních onemocněních
g) Podezření na nízké nebo vysoké hodnoty glykémie na základě subjektivních příznaků
h) Cestování, změna režimu

Proč je důležitý selfmonitoring glykémie?

Cílem léčby diabetu je dosažení hodnot glykémie co nejbližších normálu a udržovat je v průběhu celého dne. Na základě měření pak můžete upravit svou léčbu. Tím se vyhnete náhlým extromním poklesům nebo vzestupům hladiny krevního cukru (hypoglykémie a hyperglykémie) a předejdete tak jejich těžkým stádiím, která by mohla ohrozit váš život.
Pokud budete mít přehled o své glykémii, bude pro vás mnohem snažší reagovat na změny hodnot. Zároveň sami uvidíte, jak se glykémie sníží třeba při změně životosprávy, zvýšeném pohybu a bude vás motivovat k lepší kompenzaci diabetu. A v neposlední řadě vás pochválí i váš diabetolog, protože bude mít více údajů o vašem diabetu.

Jak často se měřit?

Doporučený počet měření při léčbě diabetu 1. typu jsou 3 – 4 měření denně. Provádějí se většinou před jídlem a před spaním. Alespoň 1 x týdně by si měl diabetik měřit glykémii i po jídle, tzn. velký glykemický profil. Častější měření se také doporučuje při dekompenzaci diabetu, při změně léčby (například při podání nového typu inzulínu) nebo při nečekané změně pohybového režimu (úraz, ale i dovolená nebo těhotenství).

Jak se hladina cukru v krvi měří?

Pro změření glykémie potřebujete glukometr a testovací proužky. Glukometr je přístroj kapesní velikosti, který vám v domácích podmínkách změří pomocí testovacího proužku hladinu glykémie z kapky krve. Měl by být součástí výbavy každého diabetika.
Krev se odebírá z boční části bříška prstu, některé glukometry umožňují odběr i z jiných míst, například z předloktí, ušního lalůčku nebo ze stehna.
Místo odběru byste měli opláchnout teplou vodou, případně umýt mýdlem, protože sebemenší zbytky jídla nebo třeba krémů mohou mít vliv na finální výsledek. Rozhodně ale nepoužívejte žádnou dezinfekci, mohla by zkreslit výsledky.
Osušte si prst, aby nedošlo ke zředění krevního vzorku – opět by mohlo dojít ke zkreslení výsledku. Pokud nemáte k dispozici vodu a mýdlo, doporučuje se otřít první kapku krve čistým kapesníkem a pro měření použít až druhou.
Důležité je používat vždy správné testovací proužky. Pokud budou mít proužky prošlou dobu trvanlivosti nebo budou nesprávně skladovány (velké teplo, vlhko), nebudou měřit správně.

Diabetický deník

Při selfmonitoringu je důležité nejen pravidelné měření glykémie, ale i její zaznamenávání. Hodnoty se zapisují do Zápisníka diabetika, a to v papírové nebo v elektronické podobě. Díky zaznamenávání jednotlivých hodnot do přehledných tabulek se naučíte rychle vyhodnotit příčiny výkyvů glykémie a budete vědět, jaká opatření přijmout, abyste se jim vyhnuli. Zároveň si můžete rovnou zapisovat i fyzickou aktivitu, která také výrazně ovlivňuje hodnoty glykémií.

Z měření se pak dají odvodit glykemické profily. Tímto pojmem se označuje několik po sobě jdoucích měření. Malý glykemický profil jsou 3 – 5 měření, většinou před hlavními jídly a před spaním. Velký glykemický profil je tvořen 6 – 8 měřeními, která se provádějí před každým jídlem a dvě hodiny po něm a před spaním a ve dvě hodiny ráno. Z těchto profilů je pak jasně vidět, jaké úpravy v léčbě je nutné provést.

Nepřehánějte to!

Díky selfmonitoringu je snadnější udržet hodnoty glykémie v normálu a selfmonitoring je tak nedílnou součástí léčby diabetu. Je však důležité se na něj neupnout a nepřehánět. Dodržujte obvyklý počet měření. V žádném případě není žádoucí, abyste svou glykémii kontrolovali více, než je potřeba! Pokud se cítíte dobře a nemáte žádné zdravotní potíže, skutečně naprosto stačí 3 – 4 měření denně. Při častém měření a přílišném upnutí se na výsledky si můžete sami způsobit stres, který bude negativně ovlivňovat hodnoty glykémie a dostanete se tak do začarovaného kruhu.

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na