-- reklama --

Selen je skvělým pomocníkem diabetiků: Najdete ho v běžně dostupných potravinách

Selen je skvělým pomocníkem diabetiků: Najdete ho v běžně dostupných potravinách
Jedním z nejlepších zdrojů selenu jsou kuřecí játra. Jejich milovníci si při zařazení do jídelníčku opravdu přijdou na své. Zdroj: Freepik

Selen je jedním z esenciálních prvků pro fungování vašeho těla. Pro diabetiky je důležitý hlavně jako pomocník, který se podílí na metabolismu volných radikálů a dalších látek produkovaných oxidací lipidů v buněčných membránách.

Nedostatek selenu v organismu může mít za následek potíže s imunitními reakcemi, podepsat se na zdraví prostaty, štítné žlázy, kardiovaskulárního systému a mozku. Rovněž je spojován se špatným stavem pokožky, nehtů a vlasů. Jeho doplnění do organismu může tak být více než prospěšné, a proto se stal oblíbeným v rámci prevence civilizačních onemocnění a dalšího možného rozvoje jejich komplikací.

Jakou roli hraje selen při diabetu a proč je dobré ho užívat?

Selen je prvek, který se v organismu váže na bílkoviny a ukládá ve svalech. Patří mezi silné antioxidační prvky (zinek, železo, měď a další), které jsou prospěšné nejen v prevenci diabetu, ale rovněž se používají pro omezení komplikací tohoto onemocnění. Tělo si ho neumí přirozeně syntetizovat, proto je důležité jej dostávat do organismu pomocí vyvážené stravy nebo vhodně zvolených potravinových doplňků.

Selen se v těle podílí na správném fungování činnosti štítné žlázy a je důležitý pro odolný imunitní systém.

Rovněž hraje roli v metabolických funkcích jater a přispívá k udržení kosterního a srdečního svalstva, stará se o kvalitu spermií. Je modulátorem imunitních, zejména antivirových a protizánětlivých reakcí, což z něho dělá dobrého spojence diabetiků, kteří často bojují s infekcemi v organismu.

Další zajímavosti o selenu:

  • Byl objeven v roce 1817 a pojmenován po bohyni světla Selene. Do známosti se dostal kvůli tomu, že pokud je konzumován ve velkých množstvích, vykazuje příznaky otravy.
  • V posledních letech je však stále více zmiňován jako jeden z důležitých prvků pro zachování lidského zdraví a bezchybné fungování přirozených tělesných procesů.
  • Selen je součástí enzymu glutathion peroxidázy, který hraje důležitou roli při čištění odpadních látek (volných radikálů).
  • Jeho vysoká antioxidační aktivita je zmiňována ve vztahu prevence vzniku civilizačních onemocnění.

Diabetici a jaterní potíže: Prevence je důležitá i v tomto případě, jejich riziko stoupá u cukrovky II. typu

Úlohou jater je rovněž produkovat žluč a vytvářet sekrety nezbytné pro trávení bolusu potravy. Zajišťují udržení normální hladiny krevního cukru, ...

Které potravinové zdroje selenu zařadit do jídelníčku

Vyvážená strava je klíčem k úspěchu v managementu cukrovky. Pokud se s ní léčíte, měli byste dávat pozor nejen na glykemický index potravin, ale rovněž i na obsah vlákniny, která hraje podstatnou roli v zachování normálních hladin krevního cukru. Dobře zvolené potraviny totiž pomohou nejen v prevenci vzniku diabetu II. typu, ale také hrají podstatnou roli v boji proti rozvoji komplikací již probíhajícího onemocnění.

Jaké potravinové zdroje selenu zvolit:

  • Jeho vynikajícím zdrojem jsou ryby (tuňák ho obsahuje 305 μg na 100 gramů, kromě něho pak můžete sáhnout po tresčích játrech nebo makrele, lososu, mořském ďasu).
  • Pokud máte rádi mořské plody (jak korýše, tak měkkýše), jsou rovněž ideálním pokrmem pro doplnění selenu do organismu. V průměru ho obsahují 14,6 µg na 100 gramů. Dejte si škeble, kraby, krevety, mušle, ústřice.
  • Sušené mořské řasy Kombu Royal jsou na selen vůbec nejbohatší dostupnou potravinou. Ve 100 gramech najdete 565 μg selenu. Lze je využít k posypání mnoha pokrmů, dají se přidat třeba do polévek, pomazánek, salátů.
  • Drůbeží játra a droby jsou rovněž výborným zdrojem selenu (vařená kuřecí játra obsahují 90 μg na 100 gramů). Pro jeho doplnění lze jíst i ledviny (vepřové nebo hovězí, nejlépe z bio chovu).
  • Selen doplníte rovněž přidáním vaječného žloutku, masa (vepřové, hovězí, králičí).
  • Rostlinnými zdroji dodávajícími do organismu tuto nezbytnou živinu jsou pak i houby, olejnatá semena a celá zrna. Konkrétně vlašské a lískové ořechy, mandle, pistácie, jakož i slunečnicová a dýňová semínka. Zajímavostí je, že 30 g para ořechů poskytuje tělu 575 µg selenu a pouhý jeden ořech je schopný pokrýt doporučenou denní dávku tohoto prvku.
  • A samozřejmě nelze zapomenout na pivovarské kvasnice a nutriční droždí.

Nedostatek selenu u některých světových populací

Odborníci dlouhodobě poukazují na fakt, že množství selenu přítomného v půdě se v jednotlivých zemích světa značně liší, což má přímý dopad na výživu a celkové zdraví jejich obyvatelstva. Stále více se rovněž poukazuje na fakt, že jeho výskyt značně snižuje používání umělých hnojiv a průmyslové zpracování potravin.

Jednou z nejpostiženějších z hlediska nedostatku selenu je západní Evropa. Celkový problém s malými hladinami tohoto prvku v organismu pak může rovněž mít návaznost na vyšší výskyt chronických onemocnění, alergií a konzumaci potravin, které nemají dostatečnou nutriční hodnotu, a přílišné používání rostlinných olejů s obsahem polynasycených mastných kyselin. Tyto oleje v těle snadno oxidují, čímž se do těla uvolňuje více volných radikálů.

Potíže těžkých nohou netrápí jen diabetiky. Jejich eliminace není bez šance

Žilní nedostatečnost je jedním z jmenovatelů možného vzniku větších komplikací krevního oběhu u těch, kteří se léčí s cukrovkou, ohrožuje ...

Kdy užívat potravinový doplněk

Nedostatkem selenu jsou ohroženi převážně lidé, kteří nejedí dostatečně pestrou stravu. Zvýšenou potřebu jeho příjmu mají rovněž těhotné a kojící ženy nebo senioři. Podle Světové zdravotnické organizace je dostatečnou denní dávkou 50 až 200 mikrogramů selenu. Pro jeho lepší vstřebávání organismem se doporučuje kombinace s vitamínem C.

Snížená hladina selenu v krvi může být navázána na určitá onemocnění. Je častá například u kardiovaskulárních poruch, rakoviny, potíží s plodností, u nemocí pohybového aparátu (artritida a další), lupénky. U diabetiků je důležité vyvažovat hladiny selenu převážně z důvodu prevence vzniku problémů navázaných na nedostatečné funkce oběhového systému (infarktu myokardu nebo mozkové mrtvice).

Selen je rovněž doporučován jako dobrý potravinový doplněk pro muže i ženy při výskytu intimních poruch. Pokud chcete jako diabetik užívat jakýkoli doplněk stravy, je potřeba se o jeho vhodnosti poradit s ošetřujícím lékařem a striktně dodržovat odborníkem doporučené dávkování.

Zdroje: Hsph.harvard.edu, Sciencedirect.com, Diabetes.co.uk

69087

Diskuze k článku