Jak se odměňovat v praxi

Každý den bojujete za dobré glykemie, někdy se snažíte zhubnout, jindy se nutíte do pohybové aktivity. Jak, kdy a čím se za své úsilí odměňovat radí lektorka Petra Mocová ze sdružení STOB.

Jak se odměňovat v praxi

Téma odměňování se mám ráda. Ať už osobně, v kurzu nebo v individuální práci s klienty. Paradoxně je to však pro lidi jedno z nejtěžších témat. Nezřídka slyším věty typu: „A za co bych se měla odměnit, když ještě ani zdaleka nejsem u konce?“. Mnohdy také lidé neví, jak by se měli odměnit, možná tak jedině jídlem.

Když je cíl v nedohlednu

Ráda používám metafory. Pro jakékoliv snažení (v našem případě třeba snaha o zdravější životní styl nebo hubnutí) si můžete představit, že jdete do kopce. Váš cíl je nahoře a jít do kopce stojí námahu. Z kurzů a konzultací mám zkušenost, že si klienti nastaví cíl moc vysoko (například deset let nabírali patnáct kilo a teď mají představu, že to během dvou měsíců shodí). Co se pak pomyslně děje je, že cíl je v nedohlednu, lidi se v kopci trápí a vyčítají si, že ještě neušli moc metrů a do cíle snad nikdy nedojdou. Znáte to také?

Zkuste si představit, že i když jste vyšli teprve několik výškových metrů, zastavíte se. Rozhlédnete se po kraji (přeci jen už nějaký výhled máte) a pochválíte se za to, co už jste ušli. Odměníte se. V psychologii se tomu říká konfirmace a je to velmi důležité. Protože když si stanovíte malé a reálné cíle, můžete se za ně pak pochválit a odměnit. A to vám dodá energii do dalších výškových metrů. Obrazně řečeno. Spíš vás “nakopne“ radost ze splněného cíle (byť by to mělo být shozené půlkilo za týden) než pocit neúspěchu, že jste něco nezvládli (v případě přemrštěného cíle). V tom si myslím, že jsme dobře vychovaní – trápit se tím, co jsme nezvládli a měli bychom lépe. Pojďte to tedy zkusit obráceně.

Cvičení vděčnosti

Jednou z technik pozitivní psychologie je tzv. cvičení vděčnosti. Můžete si každý večer promítnout uplynulý den a pochválit se za tři věci, které se vám ten den povedly (a taky si zodpovědět otázku, proč se povedly). Americký psycholog Martin Seligman – jeden z hlavních představitelů pozitivní psychologie – tvrdí, že po několika měsících praktikování této techniky jsou lidé prokazatelné méně depresivní a úzkostní. To už stojí za zkoušku, ne? 😉

Nejde o to udělat velkou životní změnu. Stačí malý krůček. Navrhuji, abyste zkusili zastavovat u malých úspěchů. Ty si uvědomujte, chvalte se za ně a odměňujte se. Není přece samozřejmost, že jste se dnes nasnídali, i když jste to celá léta zanedbávali. Nebo že jste si po obědě ke kávě nedali zákusek, i když už je to vlastně takový zakořeněný zvyk. Pochválit se můžete za spoustu věcí. Ať už se týkají jídla, pití, pohybu, chování,… Je to jen na vás. Jasně, vždycky se najdou věci, které se nedaří a šly by dělat lépe, ale ty nyní necháme stranou.

A jak se tedy můžete odměňovat?

Je důležité, abyste si každý našel pro sebe to, co vás potěší a udělá vám dobře. Můžete vyzkoušet některé z následujících tipů:

  • dlouhá koupel
  • návštěva sauny
  • wellness pobyt
  • víkend ve jménu sportu
  • výlet
  • masáž
  • kosmetika
  • manikúra, pedikúra
  • permanentka na oblíbené cvičení nebo na nějakou lekci, kterou už dlouho chcete vyzkoušet
  • příslušenství na cvičení
  • nové hezké oblečení
  • nové boty
  • návštěva přátel
  • divadlo
  • kino
  • koncert
  • návštěva výstavy
  • adrenalinový zážitek
  • jízda na koni
  • nová knížka nebo časopis (případně jeho předplatné)
  • oběd či večeře v oblíbené restauraci, ve které si kvalitní jídlo vychutnáte v klidu sousto po soustu a načerpáte inspiraci pro vlastní vaření
  • dražší/exotické jídlo či pití
  • kurz vaření
  • hlídání pro děti a večer (či víkend) strávený s manželem či kamarády
  • den (večer) jen pro sebe (bez povinností)
  • snídaně do postele
  • květina
  • paní na úklid

Napište nám, čím se odměňujete vy.

Petra Mocová, STOB

Zapojte se do Výzvy 52

Tento článek je součástí projektu Výzva 52 společnosti STOB. Pokud vás zajímají další podobné informace, zapojte se do projektu na stránkách www.stoblkub.cz také. Je to zdarma. Na každý týden je připravena jedna malá výzva, které se můžete zúčastnit a po celý rok tak postupně měnit své životní návyky k lepšímu. A protože jen příjemné změny mají šanci být trvalé, jsou jednotlivé výzvy postavené tak, aby vás bavily. Obsahují motivační videa, blogy, soutěže o ceny a hlavně nespočet zajímavých populárních témat a mýtů, o kterých zjistíte pravdu.

https://www.facebook.com/www.STOBklub.cz/videos/2267260549954534/

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na