Rychlé občerstvení neboli fast food pouze v nouzi nejvyšší. Jak vybrat s cukrovkou?

Rychlé občerstvení neboli fast food pouze v nouzi nejvyšší. Jak vybrat s cukrovkou?

Rychlé občerstvení neboli fast food je hit moderní doby. A vlastně se není čemu divit. Lidé žijí hektickým způsobem a občas nemají časový prostor k tomu, uvařit si vlastní stravu. Je ale obecně známé, že tento druh stravování není nijak zvlášť pro zdraví přínosný. Obzvlášť obezřetní by pak vůči němu měli být diabetici.

Když už skutečně nestíháte a potřebujete se najíst kvůli riziku hypoglykémie, je rychlé občerstvení určitou anebo spíš nejzazší možností. Jakožto diabetik ale musíte více přemýšlet nad složením vybraného pokrmu. Poradíme vám, na co se zaměřit.

Co zvážit, než se vydáte na jídlo do fast foodu?

Zapomněli jste si doma oběd? Pak není radno pokoušet výrazný pokles hladiny cukru v krvi, a to ať už se léčíte s diabetem I. anebo II. typu. Možností, jak a kde se najíst se naskýtá požehnaně. Preferovat můžete osvědčené restaurace, kde vaří i lehčí pokrmy. Jenže co dělat, když široko daleko není takový podnik a nabízí se pouze rychlé občerstvení? Učiňte nejprve několik kroků, než do fast foodu zamíříte:

  • Zjistěte si, jaká jídla v rychlém občerstvení prodávají. Ideálně z jídelního lístku na internetu. Pátrejte i po množství kalorií. Tímto způsobem si můžete dopředu vybrat vhodný pokrm i pro diabetiky.
  • Před návštěvou fast foodu absolvujte ideálně svačinu, tj. zkonzumujte například jeden kus ovoce anebo zeleniny. Předejdete tak případnému přejídání v rychlém občerstvení. Každý ví, co vlčí hlad dokáže.

Makrobiotika a DIA recepty: Uvařte si chutný oběd nebo večeři

Makrobiotická strava je vhodná nejen pro diabetiky, ale také pro lidi léčící se s kardiovaskulárními nemocemi, nebo pro ty, kteří jsou ohroženi ...

Na jaké tipy jídel je dobré se zaměřit?

Z hlediska kalorické hodnoty většiny pokrmů, které fast food nabízí, můžeme skálopevně říct toto: pro diabetika jsou naprosto nevhodné. To ovšem neznamená, že by se z jídelního lístku jednotlivých rychlých občerstvení nedalo vyselektovat to zdravé a prospěšné. Na co zaměřit svůj zrak, když už do takového podniku zavítáte? Vsaďte na zeleninové saláty, avšak bez tučných dresinků, bez krutonů a tučného sýra. Ideálně zeleninu doplní třeba grilované kuřecí maso. Z hlediska konkrétních druhů kuchyně preferujte následující:

  • Italská kuchyně: diabetik by měl raději obloukem obcházet bufety s klasickou pizzou, jelikož obsahuje až příliš sacharidů. Lépe udělá, když si objedná například masové koule v omáčce bez těstovin, zeleninový salát anebo grilovaná kuřecí prsa s opečenou zeleninou.
  • Asijská kuchyně: asijské pokrmy z rychlého občerstvení jsou v našich končinách zdaleka nejoblíbenější. Diabetik by měl ale raději zapomenout na smažené nudle, vzhledem k tomu, že se opravdu nejedná o nízkosacharidové jídlo. Vhodnější jsou zeleninové směsi připravované na páře s kuřecím masem, přičemž jako přílohu lze zvolit hnědou rýži.
  • Americká kuchyně: zde se to jen hemží cheeseburgery, hranolky a smaženými masy. Jenže to pro člověka s cukrovkou není vůbec ideální. I v tomto případě by měla volba padnout na grilovaná drůbeží masa, saláty se zeleninou, vývary, fazolové polévky, opékanou i dušenou zeleninu, tofu anebo ryby.

Food swaps může diabetikovi prospět. Proč dát šanci „výměně surovin“?

Vyzkoušejte květákové rizoto. Neuvěříte, jak je dobré.  Pro diabetika je nejvýhodnější zaměřit se na nízkosacharidové stravování. Nemusí se ...

Jako diabetik se neobávejte dotazovat personálu rychlého občerstvení

V případě, že se léčíte s cukrovkou, měli byste velmi zvažovat, zda vůbec rychlé občerstvení navštívíte. Když už se tak stane, nebojte se zeptat personálu fast foodu na nutriční hodnoty pokrmu či na výběr dietnějších pokrmů z menu. Dotazujte se i na různé alternativy nezdravých a vysoce kalorických jídel, jako jsou hranolky, bramborové chipsy, dresinky a podobně. A až si konečně vyberete vhodnou položku z menu, nezapomeňte na přeměření glykémie po dvou hodinách od konzumace jídla.

Autor: Bc. Iveta Reinisch, foto: Shutterstock

Zdroj: Medical News Today

452