Rukola není jen skvělá součást salátů: Pomůže podpořit krásu vlasů a diabetikům dodá nálož antioxidantů

Rukola není jen skvělá součást salátů: Pomůže podpořit krásu vlasů a diabetikům dodá nálož antioxidantů
Krásně zelená čerstvá rukola může tvořit základ skvělých letních salátů Zdroj: Freepik

Pikantní, lehce štiplavá rukola by neměla chybět ani v jídelníčku diabetiků. Pro její zařazení je totiž mnoho dobrých důvodů. Působí mimo jiné jako silný antioxidační prostředek a napomáhá zachovat dobré trávení.

Rukola může být při cukrovce prospěšná díky obsahu vlákniny, která je slibným spojencem v boji proti nástupu hyperglykémie. Navíc má mnoho dalších výhod pro zachování organismu v co nejlepší kondici. A pomalu nastupující grilovací sezóna přímo vybízí k její konzumaci.

Proč by měla být rukola součástí jídelníčku diabetiků?

Listy rukoly mají lehce pikantní chuť a zvýrazňují chuť salátů, polévek a omáček. Proto by neměla chybět ani v dobře sestaveném jídelníčku těch, kteří se léčí s cukrovkou. Má velmi nízký obsah kalorií a mimo jiné podporuje dobré trávení. Její pikantní pepřová chuť ji předurčuje k tomu, aby byla společníkem letního grilování.

Při vybírání rukoly byste se měli zaměřit na to, aby listy vypadaly svěže, měly by být pěkně zelené, bez skvrn.

Pro diabetiky by měla být rukola zajímavá převážně jako výborný zdroj prospěšných bioflavonoidů, zejména quercetinu, který vyniká prokázanými antioxidačními schopnostmi. Konzumace antioxidantů je při cukrovce důležitá z více důvodů. Jsou důležitými spojenci v boji proti vzniku diabetických komplikací způsobených volnými radikály v rámci působení oxidativního stresu, který degraduje tělesné buňky a způsobuje mimo jiné i předčasné stárnutí.

Rukola představuje rovněž výborný zdroj karotenoidů, převážně luteinu a beta-karotenu. Ty mají také antioxidační vlastnosti. Jako zdroj vitamínu B9, známého také pod názvem folát nebo kyselina listová, představuje pro diabetiky spojence úspěšné, zdravé krvetvorby, vyváženého energetického metabolismu homocysteinu. Zároveň funguje jako dobrý budovatel přirozené imunity, udržuje vyrovnané energetické rezervy a přispívá k normálním srdečním i cévním funkcím.

Co od ní ještě můžete čekat:

  • Kromě toho, že má velmi nízký obsah kalorií, je rukola také vynikají pro doplnění rostlinných bílkovin a vlákniny.
  • Vláknina napomáhá pocitu delší sytosti a postupnějšímu uvolňování glukózy do krevního oběhu, takže je důležitým spojencem snížení rizika vzniku hyperglykémie.
  • Díky obsahu vápníku rovněž podporuje udržení zdravých zubů a kostí.

Vsaďte na citróny: Osvěží, podpoří imunitu a zároveň pomohou vaší kráse

Ať už budete citróny kombinovat s bylinkami nebo kořením či po nich sáhnete v osvěžujícím sorbetu, určitě vás nezklamou. Dodají chuť mnoha ...

Rukola je skvělá pro podporu růstu vlasů

Pokud vás trápí lámavé vlasy bez objemu a života, máme pro vás dobrou zprávu. Rukola je nejen výborný zdroj antioxidačních látek, ale rovněž i vitamínu K a B9, které jsou potřebné pro zachování krásných a zdravých vlasů. Je tedy ideální pro výživu vlasového vlákna, udržení hustoty vaší kštice a snížení potíží s vypadáváním. Omezuje lámání a celkově je posiluje, podporuje tvorbu keratinu. Její konzumace má pozitivní vliv také na objem a uchování viditelného, příjemného lesku vaší hřívy. Takže zařazení tohoto zeleného, chutného zázraku do jídelníčku prospěje i vaší kráse.

Jak si rukolu nejlépe užít, aby vám opravdu chutnala?

Rukolu je potřeba umět dobře zakomponovat do jídla tak, aby dobře spolupracovala s ostatními surovinami. Není to vůbec těžké, stačí jen „vychytat“ ty správné, které ji dobře doplní – a pak vám bude opravdu chutnat. S čím ji tedy nejlépe kombinovat:

  • Výborně chutná ve spojení s různými ořechy. Ať už kešu, vlašskými nebo piniovými. Rozumí si se slunečnicovými i dýňovými semínky a sýry různých typů, výborná je například ve spojení s kozím sýrem.
  • Pro dochucení salátu s obsahem rukoly můžete použít chutný ořechový nebo dýňový olej, který dodá jídlu jiný rozměr a zároveň se postará o lepší přísun potřebných mastných kyselin, minerálních látek i antioxidačních vitamínů E a A do těla.
  • Dá se skvěle zakomponovat do zdravých sandwichů nebo přidat na diabetikům příznivou pizzu.
  • S těstovinami vám bude chutnat, pokud ji připravíte ve společnosti cherry rajčat, červené cibule a oliv.
  • Salát s přídavkem rukoly můžete ozvláštnit pomerančem a čerstvým fenyklem či artyčokem. Do salátu přikápněte olejový dresing s balzamikem nebo malinovým octem, dávejte ale pozor, aby nebyl sladký, některé druhy v prodeji jsou bohužel doslazovány.
  • Výborně se hodí ke grilovaným rybám.
  • Je vhodné vyhnout se konzumaci příliš velkého množství rukoly kvůli koncentraci dusičnanů v ní obsažených. Je lepší ji míchat s jinými druhy listové zeleniny, ať už špenátem nebo saláty.
  • V konzumaci rukoly je potřeba být obezřetní, užíváte-li antikoagulační léky (na ředění krve). Vzhledem k vysokému zastoupení vitamínu K může reagovat s některými molekulami obsaženými ve farmaku.

Zdroje: Organicfacts.net, Webmd.com, Ncbi.nlm.nih.gov

1228

Diskuze k článku