Řekněte „NE“ bílé mouce aneb alternativy k zahušťování jídel

Klasická česká kuchyně, tak jak ji všichni známe, není pro diabetika příliš prospěšná. Samozřejmě může být chutná, je ale často příliš tučná, těžká a plná sacharidů. To vše může dostat hladinu cukru v krvi do závratných výšek. Na vině jsou zejména zahušťovadla omáček či polévek typu bílá mouka, chléb anebo jíška.

Řekněte „NE“ bílé mouce aneb alternativy k zahušťování jídel

Při cukrovce je nutné daleko více přemýšlet nad tím, co a v jakém množství konzumujete. Pochutnat si na lahodných českých pokrmech můžete tak jako tak, ovšem raději zvolte zdravější formu zahušťování jídel. Poradíme, po čem sáhnout!

Proč je zahušťování jídla bílou moukou, jíškou anebo chlebem pro diabetiky nevhodné?

Pokud se s cukrovkou I. anebo II. typu léčíte už nějaký ten pátek, zcela jistě víte, že je nutné ohlížet se i na to, kolik má daný pokrm kalorií. Bílá mouka, jíška, chléb anebo dokonce i tučná smetana danému jídlu přidá mnohem více kalorií, než by bylo pro vás jako diabetika, vhodné. Po snězení takového oběda či večeře můžete zaznamenat vyšší nárůst glykémie, což je problematické.

cuketaZelenina je pro člověka s cukrovkou žádoucí

 

Jako první se nabízí k zahušťování pokrmů zelenina. Tu může diabetik konzumovat prakticky bez omezení, samozřejmě ale také záleží na tom, zda neobsahuje příliš škrobu. A jaké druhy zeleniny jsou k zahuštění polévek a omáček nejvhodnější? Skvělou a zdravější alternativou bude třeba dýně Hokkaido nebo muškátová dýně, kterou uvaříte do měkka a rozmělníte tyčovým mixérem. Použít ovšem lze i loupanou a vařenou petržel, celer, mrkev, pórek, květák a chuťově neutrální cuketu.

Vsaďte při zahušťování pokrmů i na oříšky a semínka

 

Lidé léčící se s cukrovkou mohou zahušťovat jídla například i pomocí rozmělněných čerstvých ořechů. Nejoblíbenější jsou při vaření omáček třeba kešu oříšky. Ty dodají velmi zajímavou chuť. Možné je vsadit i na semínka lněná a chia. Ta se hodí především to sladkých pokrmů typu snídaňové kaše a pudinky.

Při zahušťování jídel a nápojů pomůže i rostlinná vláknina

Na trhu jsou k dostání taktéž různé typy rostlinné vlákniny. Ty dokážou pokrmy též dokonale zahustit, aniž by jim přidaly nechtěné kalorie. Mezi ně můžeme zařadit tyto produkty:

  • Guarová guma: vyrábí se z indické luštěniny zvané guarové boby. Hodí se k zahuštění polévek, omáček, pudinků, majonéz anebo domácích zmrzlin.
  • Xanthanová guma: vyrábí se z kukuřice procesem zvaným fermentace. S oblibou se tato přírodní vláknina používá k přípravě bezlepkových těst. Ovšem své využití má i při zahušťování sosů k masu, omáček či polévek.
  • Psyllium: jedná se v podstatě o velmi jemně mletá semena jitrocele indického. Seč tato přírodní vláknina na první pohled nemusí vábně „vonět“, je velmi přínosná pro trávicí procesy a může pomoci udržet stabilní glykémii. Zahustit psylliem můžete polévky, omáčky anebo snídaňové kaše a nápoje. Je však potřeba přidávat tuto vlákninu velmi zlehka (v malém množství).
  • Inulin: vyrábí se pomletím sušeného kořene čekanky. Tato rostlinná vláknina je populární pro svou mírnou sladkost zejména při zahušťování krémů v DIA dezertech. Lze ji ale přisypat i do smoothie.
  • Hraška: obsahuje z větší části pomletý žlutý hrách a pak také obiloviny typu kukuřice a jáhly. Diabetik pomocí této směsi může bez obav a zdravě zahušťovat zeleninová i masová těsta, polévky či omáčky.
  • Konopná vláknina: vyrábí se rozemletím konopných semínek. Díky ní dokonale zahustíte sladké kaše, jogurty či smoothie. Hodit se bude i při přípravě těsta na domácí chléb. Zasytí a přitom nezatíží přebytečnými kaloriemi.

Autor: Iveta Reinisch, foto: Freepik

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x