Reklamy na neúčinné doplňky

V Čechách je extrémně vyvinut trh s potravinovými doplňky. Lidé za ně utrácejí spoustu peněz. Přitom v učebnicích diabetologie se u nás i všude ve světě píše, že diabetik by neměl užívat žádné potravinové doplňky a vitamíny.

Reklamy na neúčinné doplňky

Není k tomu totiž žádný důvod. Jediným vitamínem, jehož nedostatek je u nás běžný, je vitamín D. To se ale týká diabetiků i nediabetiků. Je přitom smutné, že běžně dá pacient lékárníkovi do ruky předpis na léky na cukrovku a lékárník mu automaticky nabídne vitamíny pro diabetiky.

EVROPSKÝ SPOTŘEBITEL JE ODDĚLENÝ OD PRAVDIVÉ REKLAMY

Diabetiků je ve světě tolik, že každý nově vyvinutý lék je nejenom velkou výhodou pro pacienty, ale je to i velký obchod pro výrobce. Je skutečně naivní si myslet, že by se v potravinových doplňcích mohly vyskytovat látky, které snižují krevní cukr. Kdyby tomu tak bylo, byla by taková látka ihned prozkoumána. Byl by vyvinut nový lék na cukrovku a jeho výrobce by si ho okamžitě patentoval a na nemoci, která během života postihne až třetinu populace, by vydělal.
Bohužel se cukrovka dá léčit skutečně jen pohybem, dietou, léky a asi i bariatrickou chirurgií, tedy operacemi pro obezitu. Ve Spojených státech amerických jsou běžné reklamy na léky. Končí běžně slovy: zeptejte se svého lékaře na nový lék na cukrovku. V Evropě se to nesmí. Jeden náš bývalý europoslanec mi říkal, že pacient je poslední evropský spotřebitel oddělený od pravdivé reklamy, tak tomu bohužel je a tento prostor zaujímá reklama na potravinové doplňky. Pan poslanec říkal, že se s tím možná podaří něco udělat, ale dosud se to nepodařilo. Tak dnes nejezdí tramvaje  s reklamou na léky, ale s reklamou na neúčinné doplňky stravy.

INVESTUJEME NA ŠPATNÉM MÍSTĚ

Nejabsurdnější na celé kauze je, že právě lidé, kteří jsou ochotni do svého zdraví investovat, investují naopak na špatném místě – do potravinového doplňku. To vše kontrastuje s tím, jak vzdělaní dnes pacienti mohou být, vše o nemocech a lécích se dá najít na internetu. Tak skutečně nevím, v čem by pravdivá reklama mohla lidem ublížit. Z reklam na potravinové doplňky je jasné, že mohou vyléčit úplně vše – cukrovku, aterosklerózu, obezitu, cholesterol, kloubní onemocnění, nádory, infekce, imunitu a prakticky všechny nemoci, a to dokonce často i zároveň. Léky však obvykle působí jen na jednu nemoc.

Typické ale také je, že se výrobci potravinových doplňků obracejí na ty, kdo jsou svým zdravotním stavem vystrašeni a rádi by se vyléčili. To jsou právě pacienti s cukrovkou. Podobně jsou na tom lidé, kteří onemocní  v produktivním věku i jinou vážnou nemocí, třeba nádorem, nebo se bojí nějaké operace a chtěli by se jí vyhnout. On i diabetik se často na potravinový doplněk zeptá, protože ho nebaví cvičit a držet diety. Bez toho se však cukrovka obvykle léčit nedá.

VE SVĚTĚ SE PACIENT DOZVÍ, CO JE NA DOPLŇKU PRAVDA A CO NENÍ

Studenty u nás učíme, že lékař musí pacientům principy léčby trpělivě vysvětlovat a využít toho, že se pacient chce vzdělávat a na potravinový doplněk se třeba ptá. Psychologicky není dobré o postupech, které nejsou vědecké, se s pacienty nebavit. Spíše je vhodné s nimi léčbu opakovaně rozebírat a vysvětlovat, jak léky fungují. U nás je tato problematika trochu podceněna, ve světě je běžné, že pacienti se mohou podívat na edukační stránky a dozví se, proč určitý přípravek nesnižuje hmotnost ani krevní cukr. I zahraniční lékařské časopisy vysvětlují, co je na potravinovém doplňku pravda a co není.  Lékaři tak mají materiály pro výchovu pacientů. Lékaři někdy pacientům nedostatečně vysvětlují, jak působí účinné léky.

Hlavní tedy je dnes to, že by mělo být využito, že se pacient chce vzdělávat a že chce do svého zdraví investovat. Snad nejlepší investicí by měla být investice do pohybu. Protože pohyb, na rozdíl od většiny potravinových doplňků, je prevencí cukrovky, cukrovce prospívá a  je i prevencí jejích komplikací.

Prof. MUDr. Štěpán Svačina, DrSc., MBA 

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na