-- reklama --

Quinoa: Superpotravina pro diabetiky i celiaky. Rýži strčí hravě do kapsy

Quinoa: Superpotravina pro diabetiky i celiaky. Rýži strčí hravě do kapsy
Quinoa je superpotravina vhodná při cukrovce i celiakii Zdroj: Pixabay

Máte rádi rýži? Pak budete quinou milovat! Je bezlepková, má nízký glykemický index, antidiabetické účinky, a navíc snižuje cholesterol. Ideální potravina při cukrovce. A jestli vám ani tento výčet nestačí, abyste pro ni v obchodě sáhli do regálu, přečtěte si, čím je výjimečná. Třeba jí pak dáte šanci. V naší redakci na ni nedáme dopustit!

Quinoa bývá označována za pseudocereálii. Její původ sahá až k Inkům, kteří quinou nazývali „matkou všech obilovin“, ačkoliv o obilovinu nejde. Jsou to totiž semena. Pochází z oblasti And v Jižní Americe, zejména z Bolívie, Ekvádoru, Chile a Peru, a pěstuje se již přibližně 5 000 let. Je to velmi odolná rostlina, která je schopná přežít hodně drsné podmínky. Kuchaři v jižní Americe bez ní nedají ani ránu. U nás je k dostání nejčastěji bílá quinoa, kterou najdete prakticky v každém supermarketu, ale existuje více než 120 odrůd. Kromě bílé si velkou oblibu získala i quinoa červená a černá.

Malý zázrak s cizokrajným názvem

Quinoa má mimořádně vysokou výživovou hodnotu: je bohatá na vitaminy skupiny B a vitaminy E a C a na minerály, jako je vápník, železo a hořčík. Je také dobrým zdrojem komplexních sacharidů a vlákniny a obsahuje vysokou koncentraci bílkovin se všemi esenciálními aminokyselinami, tedy těmi, které potřebujeme zařadit do naší stravy.

Quinoa, nebo bílá rýže?

Porovnáme-li 100 g vařené quinoy se 100 g vařené bílé rýže, pak vařená quinoa obsahuje:

  • méně kalorií,
  • více bílkovin,
  • méně sacharidů,
  • více vlákniny,
  • více vápníku,
  • více železa,
  • více draslíku.

Při porovnávání výživové hodnoty quinoy a rýže je vždy potřeba vzít v úvahu širokou škálu druhů rýže. Každý druh rýže má určité nutriční vlastnosti a některé jsou zdravější než jiné. Například hnědá rýže je na tom podobně jako quinoa. Pak je volba přílohy k obědu už spíše záležitostí osobních preferencí.

Med při cukrovce? Ideálně akátový. Je ale potřeba dodržet pravidla

Med je bezesporu zdravý. Pomůže při kašli, má hojivé účinky, povzbuzuje činnost střev, je dobrý na srdce, a dokonce může pomoci se sezónními ...

Vhodná při cukrovce i celiakii

Pojďme si shrnout výhody této superpotraviny, která se tváří skromně a není u nás zatím tolik známá, ani oblíbená, což je velká škoda:

  • Je bezlepková – to z ní činí skvělou alternativu pro jedince s celiakií.
  • Má nízký glykemický index (53).
  • Má antidiabetické účinky.
  • Snižuje cholesterol.
  • Obsahuje antioxidanty.
  • Zasytí.

Vhodná pro prevenci diabetu i při léčbě cukrovky

Pravidelná konzumace quinoy může pomoci předcházet cukrovce 2. typu. To je hlavní závěr studie z roku 2022, kterou realizovali španělští vědci na Fakultě zdravotnických věd na univerzitě Universitat Oberta de Catalunya.

Ale podle dalších vědeckých výzkumů má konzumace quinoy význam i u lidí, kteří již diabetes mají. Výsledky nové studie z letošního července totiž naznačují, že přidání quinoy k základním potravinám může snížit hladinu glukózy v krvi po jídle a zlepšit metabolismus lipidů a inzulínovou rezistenci, což zpomaluje progresi diabetu u lidí s poruchou glukózové tolerance. Vědci tak potvrdili závěr dřívějších výzkumů, například studie z roku 2020, která zkoumala pozitivní vliv konzumace vařené červené a černé quinoy na krevní lipidy, oxidační stres a hladinu glukózy v krvi u myší s hypertenzí.

Boj s nadváhou: Kdo dobře spí, ten hubne

To, že spánek léčí, ví asi každý. Když nás skolí chřipka, dokážeme spát i dva dny v kuse. A poté, co se nakonec probereme ze spánkového kómatu, ...

Jak na přípravu?

Jestliže umíte uvařit rýži, umíte uvařit i quinou. Je to skvělá alternativa právě k rýži, těstovinám, případně ovesným vločkám. Dá se použít jako klasická příloha k masitému jídlu, nebo třeba nasladko jako kaše či nákyp. Můžete ji však použít i jako zdravější variantu k zahuštění polévky namísto klasické zápražky. Quinoa má lehce oříškovou chuť, kterou lze posílit jejím opražením nasucho před vařením.

Propláchnout, zamíchat

James Bond chtěl protřepat a nemíchat. Ale zjevně neměl na mysli quinou, která má přirozeně hořký povlak zvaný saponin. Ten během růstu rostliny odrazuje škůdce. V obchodech dnes koupíte obvykle quinou promývanou, která už hořkou chuť nemá. Případně ji ještě můžete propláchnout v cedníku studenou vodou, abyste měli jistotu, že jste případné zbytky hořkosti opravdu zcela odstranili.

Quinoa nasladko se skořicí a lesním ovocem

K přípravě budete potřebovat 100 g quinoy, 230 ml mléka, 1 kávovou lžičku mleté skořice a 100 g ostružin, malin nebo borůvek, 1 lžičku akátového medu. Mimo sezónu můžete samozřejmě použít i mražené ovoce. Quinou nejdříve pořádně propláchněte. Poté ji v kastrůlku zalijte mlékem a přidejte skořici. Jakmile se směs začne vařit, přiklopte kastrůlek pokličkou, stáhněte plamen a pomalu vařte do měkka. Průběžně promíchejte, aby se quinoa nepřipálila, případně můžete přilít trochu vody. Hotovou quinou ozdobte ovocem a můžete trošku přisladit akátovým medem, případně sladidlem. Dobrou chuť!

Zdroje: healthline.com, medicalnewstoday.com, uoc.edu, nih.gov/35684131, frontiersin.org, nih.gov/19735168

43716

Diskuze k článku