Protein: Jeho dostatek je zásadní nejen při hubnutí, ale i při léčbě diabetu

Protein: Jeho dostatek je zásadní nejen při hubnutí, ale i při léčbě diabetu
Protein je důležitou součástí každé buňky našeho těla. Zdroj: Freepik

Každý, kdo se trochu zajímá o své zdraví, ví, že by měl být jeho jídelníček co nejpestřejší. Sacharidy, tuky a bílkoviny jsou základními živinami, které by neměly chybět v žádném hlavním jídle. A právě poslední zmiňovanou živinu podle všeho nepřijímáme v dostatečné míře. Touha šetřit na mase je v nás totiž hluboce zakořeněná už od dob našich prababiček. Přitom právě bílkoviny jsou jednou z nejdůležitějších složek pro naše tělo. 

Bílkoviny jsou po léta opomíjenou částí stravy, o které se však, díky bohu, mluví v poslední době čím dál častěji. Bílkoviny jsou důležitým pomocníkem při budování svalů, spalování tuků, ale navíc mají ze všech živin nejvyšší sytící schopnost.

Fakt: Pokud si ke snídani dáte koláč, budete mít hlad mnohem dřív, než kdybyste si dali chleba s tvarohem, a to i přesto, že budou mít obě jídla stejnou kalorickou hodnotu. 

Bílkoviny pod drobnohledem

Mnoho lidí neví, že bílkoviny a proteiny jsou vlastně jedno a totéž. Pro náš organismus jsou neuvěřitelně důležité – jsou jednou ze tří základních živin, společně se sacharidy a tuky. Jejich vznešenější název protein je odvozen od řeckého slova “protos”, což v překladu znamená prvořadý nebo nenahraditelný. Jsou zdrojem esenciálních aminokyselin, které si člověk neumí vyrobit sám, a zároveň jsou jediné, které ve své struktuře obsahují dusík, tak moc důležitý pro naše tělo.

Nepodceňujte protein

Konzumace správného poměru bílkovin je ve stravě velmi důležitá – je to přibližně 0,8 g až 1,2 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti. Dlouhodobý nedostatek proteinů ve stravě je škodlivý, znamená to uvést tělo do nouzového režimu, a to s sebou samozřejmě nese určité zdravotní následky, mezi které patří ztráta bílkovin ve svalech a pokles množství albuminu a globulinu (to má za následek vznik otoků).

Naopak správný poměr bílkovin přináší lepší imunitu, která je následně schopna rozpoznat v těle viry, bakterie a jiné cizorodé látky. Bílkoviny také:

  • zvyšují energetický výdej těla, aniž bychom pro to cokoliv udělali,
  • přenášejí kyslík a železo tam, kam je zapotřebí,
  • zajišťují komunikaci mezi buňkami, tkáněmi a orgány (mezi které patří např. i slinivka produkující inzulín),
  • zesiluje tělesnou strukturu (díky kolagenu, keratinu a elastinu), kterou tvoří pojivové tkáně jako chrupavky, vlasy a nehty.

Fakt: Vyšší množství bílkovin je potřeba do jídelníčku zařadit po úraze, v nemoci, těhotenství, při kojení a sportu. Na vyšší dávku by neměly zapomínat ani starší ročníky, které příjem bílkovin mnohdy podceňují. 

Cenný pomocník cukrovkářů

Syrovátkový protein (anglicky whey) je tekutá část mléka, která zůstává po procesu výroby sýra – obsahuje bílkoviny, laktózu, minerály i imunoglobulin. Je to tedy odpadní materiál, který byl ještě před dvaceti lety vyléván do řek. Díky zákonu o likvidaci odpadů však farmáři začali hledat způsoby, jak syrovátku využít. Z odpadu se tak stalo doslova zlato.

Výzkum z roku 2022 dokonce prokazuje, že i malé množství syrovátkového proteinu před hlavním jídlem pomáhá předcházet prudkým výkyvům glukózy v krvi. Nejen diabetici by však měli dát tomuto proteinu šanci. Je nejen komplexním zdrojem bílkovin, který obsahuje všech 9 esenciálních aminokyselin, jež si tělo nedokáže vyrobit samo, ale také navíc:

  • pomáhá s chutěmi na sladké,
  • zpomaluje rychlost průchodu stravy,
  • stimuluje řadu hormonů, které snižují hladinu cukru v krvi,
  • buduje svalovou hmotu a pomáhá spalovat tuky,
  • posiluje imunitní systém,
  • pomáhá eliminovat volné radikály.

Antokyany: Léčivé barvivo, které porazí i cukrovku

Není žádnou náhodou, že příroda okolo nás nabízí takové barevné spektrum. Za to, že je pomněnka modrá, zelí fialové nebo ředkvička červená, ...

Kde ho vzít?

V přírodě nalezneme bílkoviny ve dvou formách. Rostlinným zdrojem bílkovin jsou například luštěniny a v živočišné říši nalezneme bílkoviny v každém zvířeti. Takové bílkoviny obsahují vyšší podíl esenciálních mastných kyselin, ale zároveň v sobě ukrývají i určité množství tuků. Nevidím však nic špatného v používání proteinu v prášku, kterým můžete zvýšit podíl bílkovin například ve sladkých jídlech.

Recept: Kynuté koláčky s proteinovým pudinkem

Na trhu nalezneme mnoho potravin, které obsahují přidaný protein – od jogurtů přes nápoje až po pečivo. Samozřejmě je potřeba u těchto produktů sledovat všechny výživové údaje, a to jak přidané tuky, tak přidané cukry. V zásadě však na těchto produktech není nic špatného, zvlášť nemáte-li ve svém jídelníčku bílkoviny živočišného původu. Dneska si jeden takový výrobek můžete vyzkoušet k upečení netradičních, zato lahodných koláčků.

Suroviny:

  • 200 g Zott proteinového pudinku s vanilkovou příchutí (jeden kelímek)
  • 250 g hladké špaldové mouky
  • 1 vanilkový cukr
  • 1 kypřicí prášek
  • 1 vejce
  • náplň podle chuti

Postup:

  1. Ze všech surovin udělejte těsto, které nechte chvíli odležet.
  2. Vyválejte těsto tak, aby mělo minimálně jeden centimetr.
  3. Vykrojte kolečka a doprostřed dejte lžičku náplně podle chuti – já používám džem s nízkým obsahem cukru, ale v posledních dnech jsem si také oblíbila lísko-oříškový čekankový krém, který obohatí váš jídelníček o pořádnou porci vlákniny.
  4. Pečte v rozpálené troubě minimálně 20 minut při 180 °C.

Dobrou chuť.

Zdroje: recept autorky, stobklub.cz

38665

Diskuze k článku