Proč jíme? Pohled psychologa

Jídlo je pro diabetiky jedním z nejdůležitějších aspektů léčby. Důležité je nejen co jíme, ale také kdy a kolik, jak rychle, v jakém prostředí, v jaké společnosti. To, nad čím se příliš nezamýšlíme je, proč jíme právě teď.

Proč jíme? Pohled psychologa

Co, kdy a kolik jíme?

Složení stravy je důležité stejně tak pro zdravého člověka, jako pro člověka s diabetem. Strava má být hodnotná a nutričně vyvážená. To všichni víme, ale kdybychom se nad svým konkrétním jídlem zamysleli, často se tomuto požadavku velmi vzdalujeme. Pokud pochybujete o tom, že složení vaší stravy je v pořádku, můžete kontaktovat nutriční terapeutku nebo terapeuta, aby vám jídelníček pomohli upravit. Pro lidi s diabetem je pro tento účel možné doporučit pouze terapeuty se zdravotnickým vzděláním, tedy ty, kteří pracují pod záštitou diabetologických center nebo nemocnic.

Neméně důležité je, aby bylo jídlo v průběhu dne pravidelně rozložené a abychom jedli častěji a spíše menší množství. Totéž platí pro tekutiny.

Tento způsob stravování má několik důvodů. Průběžně tím doplňujeme energii, tedy se tak snadno neunavíme a diabetici tím mohou předejít hypoglykémii.
Zároveň si díky tomu dopřejeme krátké přestávky v mnohdy nepřetržitém pracovním procesu. Na druhou stranu ale není výhodné spojovat pauzy v práci jen s jídlem, neboť si pak tuto skutečnost zafixujeme a při každé pauze nás to bude nutit jíst.

Pauzy v práci ne jen kvůli jídlu

Pokud tělo během dne hladoví – většinou to bývá pracovním zaneprázdněním nebo záměrným omezováním jídla za účelem hubnutí – je nuceno doplnit nedostatek energie během klidového období večer, kdy člověk přijde domů z práce, případné děti usnou, a on – nebo častěji v tomto případě ona – si sedne k oblíbenému pořadu v televizi, ke knize nebo k počítači a začne konzumovat a mnohdy ani neví, co všechno. Tímto způsobem do sebe dostane zbytečné kalorie, které se projeví jak na váze a na zvýšených glykémiích, tak na potřebných dávkách inzulínu, které se zvyšují, neboť tělo se k inzulínu stává rezistentním.

Navíc naše tělo vnímá denní rytmus jídla, a pokud ho pravidelně nedostává, ukládá z přijatého maximální možné množství energie do zásob (tukových), a to pro případ, až zase příště žádnou potravu nedostane.

Společnost a prostředí při jídle

Jídlo bylo odedávna společenskou záležitostí. Když pračlověk ulovil mamuta, sešel se u něj celý klan a maso konzumovali společně. Stejně tak dnešní rodina je společenství, které by mohlo využívat jídlo ke společnému posezení a komunikaci. Mnohdy nevyužívá. Jíme často každý sám, »kdo si co najde«, nejlépe ve svém pokoji ve společnosti tabletu, počítače nebo telefonu. Pokud se rodina u jídla sejde, pak často v pozadí nebo i popředí hraje televize. Přitom jídlo je možnost, jak se společně potkat a mluvit spolu. Společenská a rodinná dimenze jídla z našeho života mizí, a proto je pak častým tématem rodinné terapie návrat k těmto tradicím, hlavně pokud je potřeba urovnat vztahy mezi rodiči a dětmi.

Nenechme se přemluvit k přejídání

Na společenských nebo rodinných akcích je zakořeněnou tradicí konzumovat potraviny (podobně je to s alkoholem). Veškeré společenské události počínaje narozeninami, přes Vánoce a oslavy všeho možného a konče pohřby, všechno bývá spojené s nadměrnou konzumací. Možná se to děje proto, abychom měli při jídle společnost. Ta nám ale může také bránit v tom, abychom jídlo konzumovali v rozumném množství – při hovoru se tolik nehlídáme nebo se i necháme přemluvit k větší konzumaci, než jsme původně zamýšleli. Nad jídlem se také častěji o jídle komunikuje, což může odvést pozornost od důležitějších témat, např. rodinných nebo pracovních starostí, které jsme měli v úmyslu řešit.
Závěr z této rozvahy by mohl znít: Využívejme jídlo ke komunikaci, ale nepoužívejme ho místo komunikace.

Proč tedy jíme?

Kdo se nad touto otázkou zamýšlí? Spíše hledáme důvody, proč nejíst – abychom nepřibrali, abychom neměli hyperglykémii.
Tělo vyžaduje jídlo především proto, aby zahnalo nepříjemný pocit hladu. Hladem dává najevo, že je potřeba doplnit energii. Často se k hladu přidá ještě neodolatelná chuť na něco konkrétního, např. na sladké. Pocitu hladu je nutné vyhovět, tělo nemá energeticky strádat, ale je lepší mu předcházet, tedy energii doplňovat pravidelně.
Ne vždy, když se dostaví pocit chuti na nějaké jídlo, je nutné ji přesně uspokojit. Hlavně pokud se chuť dostavuje často nebo pravidelně při nějakých příležitostech (po hádce, po příchodu domů z práce…). Jedná se pravděpodobně o potřebu těla doplnit energii jinak než jídlem – odpočinkem, vyřešením problému (konfliktní vztah), úpravou pracovní doby atd.
Lidi, kteří potřebují často doplňovat svoji energii jídlem, bývají ti, kteří se starají více o druhé než o sebe a svoji energii tím vyčerpají a novou nemají kde získat.
Je proto výhodné najít si pravidelně čas pro sebe, jít si zacvičit nebo se projít, případně využít jinou formu odpočinku, která je právě pro vás příjemná.

Někteří lidé jedí, aby vyplnili prázdný čas, jiní zase mají jídlo jako jediný požitek. Je tedy potřeba se zamyslet nad tím, zda chutě, které uspokojujeme jídlem, nezastupují spíše problém, který je potřeba vyřešit.

Jak přerušit bludný kruh nadbytečného jídla a následných výčitek?

Prvním bodem řešení je uvědomit si, že mám s jídlem problém. Někomu pak stačí upravit složení nebo časové rozložení jídla během dne, někdo to zvládne sám, někdo využije služby nutričního terapeuta. Pokud tyto kroky nevedou ke zlepšení situace nebo je zlepšení pouze krátkodobé, je potřeba hledat další možnosti řešení – zamyslet se, jestli za nadměrným jídlem nestojí nějaký emoční problém. Ten pak, když si ho uvědomíme, můžeme vyřešit, případně vyhledat např. psychoterapeuta, který pomůže řešení hledat.

MUDr. Jana Komorousová, Ph. D.
MUDr. JANA KOMOROUSOVÁ, Ph.D.
• Lékařka dětské, dorostové i dospělé psychiatrie
• Provozuje soukromou praxi v Plzni
• Spolupracuje s diabelotogickým centrem 1. LK FN Plzeň
• Přednáší pacientům, sestrám i lékařům
• Publikuje v odborných i pacientských časopisech

Diskuze k článku

Komentujte

Buďte první kdo bude komentovat!

Upozornit na
avatar
wpDiscuz