Prevence je u diabetu klíčová: Pro předcházení vzniku II. typu i v rámci možného rozvoje komplikací

Prevence je u diabetu klíčová: Pro předcházení vzniku II. typu i v rámci možného rozvoje komplikací
Onemocnění štítné žlázy se vyskytuje až 4krát častěji u dívek než u chlapců Zdroj: Freepik

Prevenci chápeme jako opatření, která mají zabránit tomu, aby nastala určitá situace. Jejich přijetím se snižuje riziko nástupu onemocnění, ale rovněž toho, že se objeví související nepříjemné komplikace.

Důležitým bodem ve snaze o to, aby se prediabetes dále nerozvinul, je silná vůle a disciplína pacienta. Dodržování výživových doporučení odborníka může zvrátit mnohé. Zrovna u diabetu II. typu jsou kroky vedoucí k omezení nebezpečí výskytu poměrně úspěšné a nenáročné.

Prevence vzniku diabetu II. typu je opravdu důležitá

Celková prevence diabetu je založena na nutriční edukaci, zlepšení životního stylu a udržení dlouhodobé disciplíny. V rámci snahy o snížení rizika vzniku diabetu II. typu se týká převážně osob, které jej mají v rodinné anamnéze, bojují s nadváhou, u kterých se vyskytl gestační diabetes a lidí nad 45 let.

Mezi rizikové faktory možného vzniku diabetu II. typu patří:

  • Sedavý životní styl, to znamená bez pravidelné aspoň půlhodinové fyzické aktivity třikrát týdně.
  • Porod jednoho nebo více dětí, které vážily více než 4 kg.
  • Rodinná anamnéza diabetu I. stupně u otce, matky či sourozenců.
  • Lidé s vysokým krevním tlakem – i ti jsou skupinou náchylnou k rozvoji diabetu II. typu.
  • Aktuální léčba indukovaného diabetu, který se objevil při užívání určité medikace (atypická antipsychotika, kortikosteroidy atd.)
  • Glykoregulační abnormalita nebo prediabetes (hodnoty glykémie nalačno se pohybují mezi 1,10 g/l (6,1 mmol/l) a 1,26 g/l (7,0 mmol/l)).

Dejte si fenykl: V salátu nebo jako koření prospěje vaší glykémii i imunitě

Fenykl, ať už jako hlíza, nebo ve formě semen používaných jako koření, je oblíbený ve fytoterapii. Představuje nedílnou součást evropského i ...

Rozvoj komplikací cukrovky můžete udržet na uzdě ve spolupráci s lékaři

Prevence je důležitá nejen tehdy, když u vás existuje zvýšené riziko vzniku onemocnění, ale rovněž, pokud se s diabetem již léčíte. Snaha o udržení vyrovnaných glykemických hladin a zlepšení životního stylu může pomoci eliminovat výskyt infarktu myokardu nebo mozkové mrtvice či neurologických potíží. Aktivní odpočinek navíc podpoří celkové dobré psychické rozpoložení a šťastnou mysl.

Jaké kroky lze podnikat v rámci úspěšné prevence vzniku diabetu II. typu a jeho komplikací:

  • Udržování zdravé váhy (nebo poměru více svalů, méně tuku v případě reorganizace těla).
  • Nastolení rovnováhy mezi zdravou výživou a fyzickou aktivitou (aspoň 30 minut denně).
  • Zaměřte se na dostatečný příjem vlákniny, snižte příjem soli a nezdravých tuků.
  • Vyhýbejte se prefabrikátům, vařte si doma jídlo tak, abyste věděli, co přesně obsahuje.
  • Omezte příjem alkoholu a cigaret. Pokud kouříte, zkuste přestat. Dejte pozor i na pasivní kouření. Ať už aktivní, nebo pasivní vdechování cigaretového kouře patří mezi rizikové faktory vzniku diabetu. Tabák má tendenci indukovat zvýšenou sekreci katecholaminů v nadledvinách. Tyto hormony mohou za zvýšení glykemických hladin.
  • Snižte stresovou zátěž a naučte se relaxovat.
  • Hlídejte výkyvy v hladinách krevního tlaku a glukózy, pokud již máte diabetes.
  • Pravidelné lékařské konzultace pomohou včas odhalit možný problém.

Pomoci může i běžná každodenní fyzická aktivita

Nemusíte být zrovna horolezci nebo přeaktivní sportovci, abyste podpořili vyrovnané hladiny krevního cukru pomocí pohybu. Nerovnováha glykémie se totiž často připisuje tomu, že se nehýbeme. Pravidelná fyzická aktivita snižuje množství krevního cukru a zlepšuje působení inzulínu v organismu. Navíc napumpuje tělo endorfiny, hormony štěstí, které potřebujete k zachování zdravé psychohygieny.

Fyzickou aktivitu můžete hravě přizpůsobit závislosti na zdravotním stavu a věku, i malé kroky se počítají:

  • Je-li to možné, raději sejděte a vyjděte schody, než byste použili výtah.
  • Po obědě si zajděte na procházku.
  • Pracujete-li u počítače, pravidelně se protahujte a můžete si naordinovat krátká cvičení.
  • Cestujete-li za běžnými denními povinnostmi městskou veřejnou dopravou, vystupte jednu stanici před konečným cílem a trochu se projděte.
  • Pokud jedete autem, nejezděte až na místo určené schůzky, je-li to možné, zaparkujte tak, abyste na ni mohli dorazit „po svých“.

Diabetici a zuby: Pravidelná prevence a srovnaná glykémie pro krásný úsměv

Potíže ústní dutiny diabetiků mohou být dlouho asymptomatické. Ve skutečnosti ale hrozí riziko, že přerostou do velmi závažných komplikací. ...

Výživa jako nástroj prevence a kontroly diabetu II. typu

Jídlo je důležité nejen pro nasycení a přežití, ale stále častěji se o něm mluví jako o aktivní složce prevence kardiovaskulárních chorob, diabetu, psychického i fyzického vyčerpání. Porozumění tomu, jak fungují mikroživiny a vitamíny z něho přijaté ve vašem těle, může být opravdu velmi zajímavé a přínosné pro každodenní zkvalitnění života nejen při cukrovce.

 Strava bohatá na vlákninu má pozitivní účinky na hladiny glukózy v rámci jejího postupnějšího uvolňování do krevního oběhu, a tím pádem snižuje zátěž oběhového systému.

Dlouhodobě zvýšené hladiny glykémie jsou spojovány s rizikem vzniku onemocnění oběhového systému a jedním z rizikových faktorů možného výskytu infarktu myokardu a mozkové mrtvice. Strava, která obsahuje zdravé tuky, je navíc dalším z ochranných faktorů oběhového systému, mozku a srdce.

Jak upravit stravu v rámci prevence diabetu a jeho komplikací:

  • Před smažením dávejte přednost jinému typu vaření, třeba dušení v páře nebo grilování.
  • Pokud chcete něco sladkého, nahraďte hotové zákusky z obchodu doma upečenými dezerty, do kterých přidáte místo klasického rafinovaného cukru ten kokosový (s nižším glykemickým indexem) nebo stévii.
  • Snižte příjem soli a naučte se více kouzlit s bylinkami, otevřou vám nový svět chutí a vůní.
  • Jezte pravidelně a nevynechávejte jídla, udělejte si čas na dobré rozkousání potravy.
  • Vybírejte si stravu s nízkým glykemickým indexem, a pokud jíte škrobové potraviny nebo ovoce s větší glykemickou zátěží, kontrolujte si porce.
  • Strava by měla být pestrá a vyvážená, obsahovat dostatek zeleniny, luštěnin, ryb a rovněž vhodných druhů masa. Jako dobrý odrazový můstek pro diabetiky i ty, kteří chtějí snížit riziko vzniku onemocnění, je odborníky jmenována středomořská strava.

Zdroje: Who.intNcbi.nlm.nih.gov, Researchgate.net

6666

Diskuze k článku