Prediabetes: Cukrovka číhá za rohem, ještě ale máte šanci uniknout jí. Bez změn to však nejde

Prediabetes: Cukrovka číhá za rohem, ještě ale máte šanci uniknout jí. Bez změn to však nejde
Zvrátit prediabetes pomůže kromě pohybových aktivit také úprava jídelníčku Zdroj: Pixabay

Prediabetes znamená, že máte vyšší hladinu cukru v krvi, než je normální. Není ale ještě dostatečně vysoká na to, aby se dala považovat za cukrovku II. typu. Bez změny životního stylu a stravy však jedincům s prediabetem hrozí vysoké riziko rozvoje cukrovky, se všemi komplikacemi, které to s sebou nese. Jak poznáte, že jste prediabetik?

Když máte prediabetes, vaše tělo nemusí účinně využívat inzulín, hormon produkovaný slinivkou břišní, který pomáhá přeměnit cukr, škrob a další potraviny na energii. Již v této fázi u vás může pomalu začínat poškození srdce, cév a ledvin, které je spojené s cukrovkou. Existuje však i dobrá zpráva. Přechod z prediabetu do diabetu II. typu není úplně nevyhnutelný. Záleží to jen na vás.

Faktory přispívající k prediabetu

Tento stav může být asymptomatický, což znamená, že pacient nemusí pociťovat žádné příznaky. Hodnoty glykémie nalačno (při standardním odběru krve ze žíly) se v případě prediabetu pohybují v rozmezí 5,6 až 6,9 mmol/l. Ke vzniku prediabetu může přispívat mnoho faktorů. Mezi hlavní patří:

  • Nadváha nebo obezita: Zvýšená přítomnost tukové tkáně snižuje citlivost buněk na glukózu.
  • Věk: Prediabetes se může objevit v jakémkoli věku, ale odborníci se domnívají, že riziko se zvyšuje po 45. roce života. Důvodem může být nedostatek pohybu, nevhodná strava a úbytek svalové hmoty, k němuž dochází se zvyšujícím se věkem.
  • Strava: Pravidelná konzumace nadměrného množství sacharidů, zejména slazených potravin nebo nápojů, může časem zhoršit citlivost na inzulín. S rozvojem prediabetu souvisí také strava s vysokým obsahem červeného nebo zpracovaného masa.
  • Spánkový režim: Podle studie z roku 2018 hrozí zvýšené riziko vzniku prediabetu také jedincům, kteří trpí spánkovou apnoí.
  • Rodinná anamnéza: Také skutečnost, že se mezi přímými příbuznými vyskytuje osoba s diabetem II. typu, zvyšuje riziko rozvoje cukrovky.
  • Stres: Lidé, kteří zažívají dlouhodobý stres, mohou čelit vyššímu riziku vzniku cukrovky, než je obvyklé. Během období stresu tělo uvolňuje do krevního oběhu hormon kortizol, který zvyšuje hladinu glukózy v krvi.
  • Těhotenská cukrovka: Vyšší riziko prediabetu mají ženy, u nichž se vyskytla těhotenská cukrovka, a také ženy, které porodily dítě o hmotnosti 4 nebo více kg.
  • Syndrom polycystických vaječníků (PCOS): Ženy s PCOS jsou náchylnější k inzulínové rezistenci, která může vést k prediabetu nebo diabetu II. typu.
  • Tabákový kouř. Kouření může zvyšovat inzulínovou rezistenci a u lidí s prediabetem může zvyšovat riziko vzniku diabetu II. typu.
  • Sedavý způsob života.
  • Metabolický syndrom: Kombinace tří nebo více faktorů, které zahrnují obezitu, vysoký krevní tlak, zvýšený špatný (LDL) cholesterol, vysokou úroveň triglyceridů a nízkou hladinu dobrého (HDL) cholesterolu, může v čase zvýšit inzulinovou rezistenci.

Brambory: Mohou si je dopřát i diabetici, klíčový je ale způsob přípravy

Brambor obecný či brambor hlíznatý je víceletá rostlina, která se řadí do čeledi lilkovitých. Jsou příbuznými například rajčat a tabáku. Brambory ...

Neřešený prediabetes může přejít v cukrovku II. typu.

Prediabetes je v podstatě poslední fáze, kdy se ještě můžete cukrovce vyhnout. Pokud nedojde ke změně životního stylu a k úpravě rizikových faktorů, vyvine se prediabetes postupem času v cukrovku II. typu, která s sebou nese vysoké riziko vážných komplikací:

  • kardiovaskulární onemocnění,
  • mrtvice,
  • onemocnění ledvin,
  • poškození zraku nebo ztráta zraku,
  • špatné hojení ran,
  • poškození nervů,
  • diabetická noha, která může vést až k amputaci.

Je potřeba uvědomit si, že předcházet se dá pouze diabetu II. typu. Cukrovka I. typu je totiž vrozená a změnou životního stylu se jí vyhnout nelze.

Jak poznat přechod od prediabetu k cukrovce?

Mezi klasické příznaky, které naznačují, že probíhá přechod od prediabetu k cukrovce II. typu, patří tyto symptomy:

  • zvýšená žízeň,
  • časté močení,
  • zvýšený hlad,
  • únava,
  • rozmazané vidění,
  • necitlivost nebo brnění nohou nebo rukou,
  • časté infekce,
  • pomalu se hojící rány,
  • nechtěný úbytek hmotnosti.

Cholesterol je dobrý i špatný. Se snížením cholesterolu LDL pomohou běžné potraviny

Češi vysoký cholesterol podceňují. To je závěr, ke kterému došla společnost Empirica v rámci svého výzkumu z prosince 2022, který byl zaměřen na ...

Jak zvrátit prediabetes?

Při reverzi prediabetu a prevenci cukrovky II. typu hrají klíčovou roli změny životního stylu. Ne každé doporučení však funguje u všech lidí stejně. Mezi opatření, která mohou pomoci vrátit hladinu cukru v krvi do normálu, patří konzumace zdravých potravin, zařazení fyzických aktivit do denního režimu a udržování zdravé hmotnosti.

Doporučuje se zejména dostatek fyzického pohybu, i kdyby to měla být jen svižnější chůze. U osob, které měly spíše sedavý způsob života, platí, že by měly s tělesnými aktivitami začínat pozvolna tak, jak to umožňuje jejich fyzická kondice, a postupně fyzickou zátěž přidávat. V případy nadváhy je potřeba shodit šetrným způsobem, pomocí zdravého dietního režimu přebytečná kila. Dále pomůže, když se vám podaří eliminovat stres, přestat kouřit, vyhnout se nadměrné konzumaci cukru a kávy a zaměřit se na dostatek spánku.

Zdroje: niddk.nih.gov, medicalnewstoday.com, ncbi.nlm.nih.gov, mayoclinic.org, diastyl.cz

50167

Diskuze k článku