Pravidelná konzumace sardinek pomáhá zabraňovat rozvoji diabetu 2. typu

Blahodárné účinky mastných ryb na naše zdraví jsou všeobecně známé – tyto ryby obsahují velké množství nenasycených tuků, které pomáhají regulovat cholesterol a zabraňují rozvoji kardiovaskulárních onemocnění. To ale není vše. Španělští vědci zjistili, že pravidelná konzumace sardinek pomáhá zabraňovat rozvoji diabetu 2. typu. Přesněji řečeno, před tímto onemocněním nás chrání živiny obsažené ve velkých porcích sardinek - jedná se zejména o taurin, omega 3, vápník a vitamín D.

Pravidelná konzumace sardinek pomáhá zabraňovat rozvoji diabetu 2. typu

„Sardinky jsou cenově dostupné a snadno k dostání Jejich konzumace je navíc bezpečná a chrání před diabetem 2. typu, což je opravdu velký vědecký objev,“ vysvětluje Diana Díaz Rizzolo, pedagožka a vědkyně z Lékařské fakulty univerzity Universitat Oberta de Catalunya (UOC) a výzkumného institutu August Pi i Sunyer Biomedical Research Institute (IDIBAPS) a vedoucí pracovnice studie.

Studie potvrdila snížení rizika prediabetu

Studie se zúčastnilo 152 pacientů starších 65 let ze tří různých zdravotnických zařízení, kterým již byl diagnostikován prediabetes. Všichni tito účastníci dodržovali v rámci studie speciální výživový program, avšak pouze účastníci v intervenční skupině zařadili do svého jídelníčku 200 gramů sardinek týdně (dvě plechovky sardinek v olivovém oleji). Aby se účastníkům sardinky snáze konzumovaly, dostali od výzkumníků seznam receptů obsahujících sardinky. Těmto účastníkům bylo také doporučeno, aby jedli celé sardinky a neodstraňovali z nich kosti, protože právě ty jsou obzvlášť bohaté na vápník a vitamín D.

U 27 % účastníků ze skupiny, která sardinky v jídelníčku neměla, existovalo vysoké riziko rozvoje diabetu. U 22 % z nich se ani po jednom roce od skončení studie riziko nesnížilo. Ve skupině, která během studie sardinky konzumovala, mělo na začátku studie vysoké riziko rozvoje diabetu 37 %  účastníků. Po jednom roce od skončení studie zůstalo riziko velmi vysoké pouze u 8 % z nich. Účastníkům, kteří konzumovali sardinky, se také mimo jiné snížil index inzulinové rezistence, zvýšila se hladina „hodného“ HDL cholesterolu a množství hormonů, které urychlují rozpad glukózy (např. adiponektinu) a snížil se krevní tlak a hladina triglyceridů (tuků v krvi – pozn. překl.).

Skutečnost, že potraviny bohaté na taurin, omega 3, vápník a vitamín D, jako jsou například sardinky, nás chrání před rozvojem diabetu, neznamená, že užívání těchto látek pouze ve formě doplňků stravy bude mít ten samý efekt. „Výživné látky mohou hrát zásadní roli v prevenci a léčbě mnoha různých nemocí, ale efekt, který mají je většinou způsoben přirozeně existující synergií mezi těmito látkami a potravinami, ve kterých jsou obsaženy. Proto sardinky, jež obsahují uvedené látky, před diabetem chrání, zatímco samotné doplňky stravy tak dobře fungovat nebudou,“ dodává Rizzolo.

Zdroj: medicalxpress.com

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x