Pravidelná konzumace celozrnných výrobků prospívá našemu zdraví

Nový výzkum amerických vědců odhalil, že u lidí, kteří pravidelně konzumují celozrnné výrobky, existuje menší pravděpodobnost rozvoje srdeční choroby. Vědci proto analyzovali, jaký vliv mají celozrnné obiloviny na rizikové faktory spojené se srdečním onemocněním, jako jsou širší pas, vysoký krevní tlak, zvýšený krevní cukr, triglycerid a vysoký cholesterol. Tímto způsobem zkoumali, zda celozrnné obiloviny opravdu snižují riziko srdečního onemocnění.

Pravidelná konzumace celozrnných výrobků prospívá našemu zdraví

Výsledky ukazují, že dospělí, kteří pravidelně konzumovali celozrnné výrobky, měli nižší krevní cukr, snížený krevní tlak a menší obvod pasu než ti, kteří takové potraviny nejedli.

Vědci zkoumali rizikové faktory u více než 3 000 účastníků středního a vyššího věku, kteří jedli buď tři a více porcí výrobků z celozrnných obilovin za den, nebo méně než půl porce za den. Porcí celozrnných obilovin rozumíme například krajíc celozrnného chleba nebo hrnek celozrnných cereálií.

Benefity pravidelné konzumace celozrnných výrobků

V rámci studie museli účastníci každé čtyři roky vyplnit dotazník ohledně svých stravovacích návyků a složení stravy. Z dotazníků pak výzkumníci zjistili, že za uplynulou dobu se účastníkům, kteří celozrnné výrobky pravidelně nejedli, zvětšil obvod pasu v průměru o více než 2,5 centimetru. Účastníkům, kteří konzumovali celozrnné výrobky každý den, se obvod pasu zvětšil v průměru pouze o 1,25 centimetru. Lidé, kteří jedli celozrnné výrobky často měli navíc mnohem nižší hladinu cukru v krvi a nižší krevní tlak než ti, kteří tento druh výrobků nejedli.

„Naše zjištění naznačují, že konzumace celozrnných potravin v rámci zdravého stravování má více blahodárných účinků na naše zdraví – nejen hubnutí. Naše data ukazují, že lidé, kteří konzumují celozrnné potraviny, si dlouhodobě dokáží lépe udržet zdravé hodnoty cukru v krvi a krevního tlaku. Dlouhodobé udržování těchto rizikových faktorů pod kontrolou nás pomáhá chránit před srdečními onemocněními,“ říká hlavní autorka studie Nicola McKeown, Ph.D. z výzkumného centra pro výživu Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging při univerzitě Tufts University.

Výzkumník Caleigh Sawicki dodává: „Existuje několik důvodů pro to, že celozrnné potraviny mohou lidem pomoci si udržet stále stejný obvod pasu a ostatní rizikové faktory pod kontrolou. Vláknina v celozrnných potravinách může vyvolat pocit sytosti a hořčík, draslík a antioxidanty mohou přispívat ke snížení krevního tlaku. Zejména rozpustná vláknina pak může pomoci snížit zvýšenou hladinu cukru v krvi po jídle.“

diabetes.co.uk

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x