Pole dance neboli tanec u tyče: lze tento sport provozovat i s cukrovkou?

Pole dance neboli tanec u tyče: lze tento sport provozovat i s cukrovkou?
Zdroj: Shutterstock

„Sportem k pevnému zdraví“ - to by mělo být motto každého člověka a je vcelku bezpředmětné, zda se léčíte s diabetem či nikoliv. Dogma o nevhodnosti pohybové aktivity pro diabetiky bylo již dávno zbořeno. Dělat tak mohou lidé s dobře kompenzovanou cukrovkou, jakýkoliv sport je napadne. Třeba i takový pole dance! Víte, oč se jedná a chtěli byste mu také propadnout?

Pole dance pomůže posílit mnoho svalů ve vašem těle.

Dnes již boří mýty o nebezpečí vybraných sportů pro diabetiky ledaskteří sportovci s cukrovkou I. typu. Nezřídka kdy stanou na stupíncích vítězů, což je jednoznačný příklad toho, že hýbat se můžete i s vážnou celoživotní nemocí. Vraťme se však ke sportu elegantnímu a možná i tak trochu erotickému. Pole dance baví a rozhodně pro vás jakožto diabetiky není tabu!

Co je pole dance a jaké jsou jeho benefity?

Pole dance je občas nazýván také jako tanec u tyče. Nehledejte však za tímto pojmem nic sexistického. Jedná se skutečně o plnohodnotný sport, který má celou řadu přínosů pro lidské zdraví. Při různorodých pohybech u pole dance zapojíte téměř každý sval ve svém těle. Také si budujete fyzickou sílu, jelikož ustát konkrétní pozice u tyče není vskutku jednoduché. Posílíte tak záda, bicepsy, tricepsy nebo svaly předloktí. Postupně se také dostanete k posílení břišních svalů i dolních končetin. Každé lekci pak předchází kardio trénink, který má za úkol zahřát svalstvo a protáhnout jej. Po několika týdnech až měsících intenzivního trénování zlepšíte celkově svou kondici, zhubnete přebytečné kilogramy, podpoříte ohebnost těla a posílíte kardiovaskulární aparát. Kromě jiného se budete cítit uvolněnější, sebevědomější, veselejší, a to díky endorfinům po pohybové aktivitě.

„Pole dance je o sebedůvěře, vnitřní síle i hrdosti na to, co vše vaše tělo dokáže,“ říká Alison Hudd, zakladatelka taneční a fitness školy v Anglii s názvem Pole People.

tyčinka

Rychlý zdroj energie nebo oslazenou vodu by měl mít diabetik vždy na dosah, pokud sportuje. | zdroj: Shutterstock

Pole dance v životě diabetika

Diabetik se rozhodně nemusí cvičení pole dance obávat, pokud je jeho nemoc dobře kompenzovaná a dodrží důležitá doporučení před a po pohybové aktivitě. Je to ostatně identické, jako byste provozovali jakýkoliv jiný sport. Postupujte následovně:

  • Svou glykémii měřte nejen před cvičením, ale i během něj. Hladinu krevního cukru kontrolujte i po tréninku. Ideální je kontinuální monitoring pomocí senzoru.
  • V pohotovosti mějte zdroj rychlých sacharidů v podobě tyčinky nebo sladkého nápoje. Též nezapomeňte připravit na dosah inzulín či antidiabetika.
  • Při jakémkoliv projevu slabosti, malátnosti či nevolnosti ukončete trénink, napijte se vody a odpočiňte si, příp. monitorujte svou glykémii.

Opatrní by měli být při provozování pole dance jednoznačně ti lidé s cukrovkou, kteří se léčí s neuropatiemi (projevují se sníženou citlivostí končetin, bolestmi a křečemi). Při této komplikaci diabetu totiž nemusí zaregistrovat různé oděrky, podlitiny a jiné poškození kůže či měkkých tkání na nohách.

Zkušenosti diabetiček, které se věnují pole dance

Jak se říká „zkušenost mluví za vše“, i proto vám přinášíme názory diabetiček z celého světa, které pole dance provozují:

Rhian Dickinson, Velká Británie: Zjistila jsem, že moje hladina cukru v krvi má tendenci stoupat, když na tyči zkouším nové a složité pozice. Děje se tak pravděpodobně kvůli adrenalinu. Nejčastěji cvičím, když se moje glykémie drží kolem 7 až 8 mmol/l a většinou během sportu nijak nekolísá. Jen jednou nebo dvakrát značně klesla, proto mám pro každý případ po ruce proteinovou tyčinku nebo sladký nápoj.“

Elisa Calcagni Andreol, Itálie: „Moje glykémie reaguje vždy jiným způsobem. Někdy po hodině cvičení klesne velmi nízko a jindy, kdy cítím adrenalin, vyletí nahoru. A to zejména tehdy, když zkouším nové triky.“

Rebecca Jones, USA: „Tanec u tyče jsem si opravdu zamilovala. Na začátku jsem však byla dost nervózní, především proto, že jsem diabetička a používám inzulínovou pumpu. Obávala jsem se, že mě budou lidé soudit. Opak byl ale pravdou, všichni na tréninku byli milí a chápaví. Nakonec jsem šťastná, že pole dance dělám a miluji ten vývoj mých schopností. Pokud jde o hladinu krevního cukru, byl to ze začátku pokus a omyl. Teď už ale vím, že snížení bazální dávky asi hodinu a půl před cvičením udrží mou glykémii během lekce téměř neměnnou. Člověk se ale učí přistupovat ke svému tělu celý život. Snad budu dělat co nejméně chyb.“

pole dance muž

Pole dance není zapovězený ani mužům. Již dávno není doménou jen žen… | zdroj: Shutterstock

A ještě takový malý dovětek: máte pocit, že pole dance je určený pouze pro ženy? Rozhodně tomu tak není! Provozovat jej mohou i pánové. Příkladem je třeba sportovec Zhang Peng, který na mezinárodní soutěži v pole dance (v Číně) porazil hned několik desítek žen a získal nejvyšší ocenění.

Autor: Bc. Iveta Reinisch, foto: Shutterstock

Zdroj: Insure4sport.co.uk, Type1active.com, Beckybjones.wordpress.com

396

Diskuze k článku