Pohyb jako výdej energie. Který vybrat?

Veškerý tělesný pohyb, který vykonáváme vede k výdeji energie. Podívejme se, jak se měří a jakým druhem pohybu jí spotřebujeme nejvíce.

Pohyb jako výdej energie. Který vybrat?

Základní jednotkou pro vyjádření energii a práce je joul (J), starší jednotkou je pak kalorie (cal). Protože jde o velmi malé jednotky, používají se běžněji kilojouly (kJ) nebo kilokalorie (kcal). Vzájemný vztah je následující: 1 kcal = 4,187 kJ.

Kolik energie spotřebujeme při běžných denních činnostech?

Základním zdrojem energie je glukóza, kterou je tělu dodáváme pomocí stravy, a která je následně spotřebovaná při fyzické aktivitě. Čím je fyzická aktivita pravidelnější a záměrnější, tím je zdravější. Hlavními složkami fyzické aktivity je chůze a denní stereotypy (jako chůze po schodech, domácí práce, nakupovaní, osobní hygiena, procházka se psem, procházka po večeři, uklízení, zahradničení, ale i hraní si s dětmi).

Sportování při diabetu

Naproti tomu cvičení představuje cílevědomou a dopředu naplánovanou fyzickou aktivitu zaměřenou na zlepšení fyzické kondice a zdraví. Výsledkem dosažené úrovně fyzické aktivity je fyzická kondice, která představuje vytrvalost, obratnost a sílu. Při diabetu jsou doporučovány následující formy fyzické aktivity:

 

Aerobní formy pohybu

Pro diabetiky jsou přínosné zejména aerobní formy fyzické aktivity, které jsou charakteristické dostatečným dodáváním kyslíku do všech tkání. Aerobní pohyb je ten, při kterém se mírně zatížené svaly rytmicky stahují a uvolňují. Organismus je stihne zásobovat krví a kyslíkem v takovém množství, které je důležité pro spalování energie a tělesného tuku. Proto zatížené svaly vydrží pracovat déle. Aerobní pohyb je zaměřený na dlouhodobost, vytrvalost, zlepšování a zvyšování fyzické kondice a kardiovaskulární výkonnost. Proto je zaměřený hlavně na posílení činnosti srdce, které pravidelným zatěžováním pracuje efektivněji.

Efektivněji však pracuje i mozek, neboť zvýšením srdeční frekvence se i do mozku dostane více kyslíku. Pravidelný aerobní pohyb postupně zlepší i fyzickou kondici. Glykemie při aerobním pohybu klesá. Hlavním ukazatelem intenzity aerobního pohybu je zvýšení srdeční frekvence o 60–80% maximální klidové tepové frekvence srdce.

Výpočet srdeční frekvence při aerobní aktivitě

Klidová frekvence srdce se pohybuje kolem 60–80 tepů za minutu. Intenzitu aerobního pohybu můžeme nejjednodušeji vypočítat podle vzorce pro muže a ženy:

220 – věk = X (muži)

210 – věk = X (ženy)

X krát 0,6 = 60%

X krát 0,8 = 80%

Když výsledek nedosahuje 60%, organismus se jen zahřívá, ale na druhou stranu když výsledek dosahuje více než 80%, jde o anaerobní pohyb, neboť svaly už pracují na kyslíkový dluh.

Jak to vypadá při cvičení v organismu

Prvních dvacet až třicet minut aerobního pohybu pokrývá organismus energií z cukrů, až potom se začíná odbourávat tělesný tuk. Proto je při redukci tělesné hmotnosti potřebné realizovat aerobní pohyb déle než třicet minut a tento čas postupně prodlužovat až na šedesát minut. U diabetiků s velmi nízkou nebo velmi vysokou fyzickou kondicí, diagnostikovanou diabetickou autonomní neuropatií a u těch, kteří užívají léky na posílení činnosti srdce, není dobré se opírat o výsledek zvýšené frekvence srdce. Bezpečnější je spoléhat se na test mluvení a subjektivní hodnocení.

Anaerobní formy pohybu

Ty jsou zaměřené na rozvoj síly, zvětšení objemu svalové hmoty a výbušnosti. Ananerobní pohyb je ten, při kterém jsou svaly zatížené na maximum a po dobu fyzické zátěže se k nim nedostává kyslík. Proto zatížené svaly vydrží pracovat jenom na kyslíkový dluh. Anaerobní pohyb je krátkodobý. Zatížení svalů trvá jenom několik sekund a potom je hned potřebná přestávka. Glykemie při anaerobním pohybu obyčejně stoupá.

Anaerobní pohyb nepokrývá organismus zásobou energie z tuků, ale z cukrů. Při jejich spalování vzniká jako odpadní produkt laktát kyseliny mléčné, který se ve svalech hromadí rychleji, než ho krev stíhá odvádět. Proto při určitém trvání fyzické zátěže vzniká bolest svalů, která se projevuje pálením a štípáním. Vyžaduje, aby byl anaerobní pohyb ukončený, i když je to stimul pro svaly, aby zvětšily objem.

PhDr. Andrea Bukovská

 

Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na