-- reklama --

Pohyb jako předsevzetí: Odborník radí, jak v únoru neztratit motivaci a cvičit zdravě

Pohyb jako předsevzetí: Odborník radí, jak v únoru neztratit motivaci a cvičit zdravě
Zkusíte letos například crossfit? Zdroj: Pixabay

Novoroční předsevzetí si každoročně dává více než polovina Čechů. Jen jednomu z deseti už ale vydrží po celý rok. Už jste ztratili to své? K nejpopulárnějším slibům, které si Češi dávají, patří především snaha o aktivnější a zdravější denní režim. Statistiky však hovoří proti nám – více než 35 % dospělých a mladistvých se žádnému sportu aktivně nevěnuje. Aby nám tedy motivace vydržela, je zásadní dodržovat několik pravidel – třeba cvičit s partnerem, aktivity si pečlivě plánovat, a nezapomenout se odměnit! Své zdraví bychom však v první řadě měli mít dlouhodobě pod kontrolou – a nebát se jej konzultovat i s odborníkem.

Nový rok už začal, a tak se ukáže, kdo dodrží svá předsevzetí. A tak začínáme hubnout, učit se cizím jazykům, jíst zdravě, méně se stresovat – a především plnit posilovny. Motivační cíl do nového roku si pravidelně stanoví alespoň polovina Čechů. Problém ale nastává ve chvíli, kdy hledáme vůli jej dodržet. Třetina lidí, kteří si novoroční předsevzetí dají, snahu vzdá už po pár dnech. Alespoň tři měsíce vydrží u předsevzetí zhruba polovina z nich a po celý rok zvládne svůj závazek dodržet jen 10 % populace.

Muži cvičí více, ženy jedí zdravěji

Mezi nejoblíbenější předsevzetí patří více pohybu a zdravý životní styl. Sportu se věnuje zhruba 64,8 % Čechů starších 16 let. Alespoň jedenkrát týdně cvičí však pouze třetina z nich. „Přes 35 % mladistvých a dospělých se žádnému sportu aktivně nevěnuje. To samozřejmě není vůbec dobrý ukazatel, sport totiž pomáhá předcházet spoustě onemocnění. Obecně platí, že pohyb je mnohem bližší mužům, kteří mu věnují průměrně 3,6 hodiny týdně. Ženy v průměru věnují sportovním nebo rekreačním aktivitám ‚jen‘ v přepočtu asi 3,2 hodiny týdně,“ vysvětluje prof. MUDr. Ladislav Pyšný, CSc., MPH z Centra sportovní medicíny EUC Kliniky Ústí nad Labem.

Průzkumy však potvrdily, že ženy muže naopak předčí ve spotřebě ovoce a zeleniny. Přibližně pětina žen si ovoce dopřeje dvakrát i vícekrát denně. V takové míře jej konzumuje jen 12 % mužů. „Klíčové je nesnažit se do své životosprávy zavádět všechny drastické změny najednou. Našemu tělu trvá i několik měsíců, než se zvládne přizpůsobit novému režimu, ať už se jedná o vegetariánství, nebo třeba keto dietu. Strava by ve všech případech měla být pestrá a vyvážená – zahrnující bílkoviny, tuky, cukry, vitamíny, minerály a dostatek tekutin,“ nabádá prof. Ladislav Pyšný z Centra sportovní medicíny.

Studie ukázala, jakým výzvám čelí rodiče malých diabetiků: Snažíme se žít obyčejný život, přesto se cítíme odlišně

V Norsku na Fakultě zdravotnických a sociálních věd na univerzitě v Bergenu zkoumali psychiku rodičů dětí předškolního věku, kterým byl ...

Jak si udržet motivaci po celý rok?

Prvním krokem k tomu, abychom své sportovní cíle během roku naplnili, je realistický nadhled. Své cíle bychom zkrátka měli umět držet trochu na uzdě. V ideálním případě bychom si také měli najít parťáka, se kterým se ve cvičení budeme vzájemně podporovat a motivovat jeden druhého. Tréninky je rovněž vhodné naplánovat tak, aby se z návštěvy posilovny postupem času stala rutina. Rozhodně není od věci se po sportu vhodně odměnit, na návštěvu posilovny se tak časem začneme těšit. „Nejčastějším důvodem, proč cvičení odkládáme, je mnohdy čas, kterého nemáme nazbyt. Z hlediska motivace pomáhá zafixovat si, že cvičíme jen a pouze pro sebe. Návštěvu posilovny nesmíme vnímat jako nepříjemnost, naopak cvičením si naše mysl odpočine a díky tomu se nám bude mimo jiné třeba i lépe usínat,“ říká prof. Ladislav Pyšný.

Na co si dát při plnění novoročního předsevzetí pozor?

I při sportu bychom na sebe měli být opatrní. Pro začátek je nejlepší najmout si v posilovně alespoň na prvních pár týdnů cvičení trenéra. Nejen, že nám ukáže, jak správně používat posilovací stroje, ale také vysvětlí, co se v těle při posilování se svaly děje. Díky tomu budeme schopni předejít ošklivým zraněním. „Před sportem je vždy klíčové protáhnout se a pomalu svaly zahřát. Důležitá je také vhodná obuv. Například při běhu doporučujeme mít zpevněné klouby, díky tomu lze předejít například podvrtnutému kotníku. Rovněž není vhodné chtít od svého těla příliš a snažit se zbytečně překonávat osobní rekordy, na které organismus není připraven,“ vysvětluje prof. Pyšný.

Pepř je černé zlato: Zlepšuje paměť, pomáhá při cukrovce, proti zánětům i s hubnutím

Pepř byl v historii tak vzácný a cenný, že byl používán jako platidlo. V Římě se dokonce používal k placení daní a platů vojákům. Byl v minulosti ...

Sport jako zázračný lék

Pohyb je pro naše tělo zdravý hned z několika důvodů. „Pravidelná fyzická aktivita je důležitou součástí prevence kardiovaskulárních onemocnění a cukrovky 2. typu. U diabetiků se sport využívá i při léčbě nemoci. Fyzická aktivita rovněž zlepšuje krevní oběh a posiluje srdce. Pravidelný pohyb pomáhá regulovat krevní tlak a cholesterol v krvi, dále také zlepšuje prokrvení a funkci mozku, posiluje kosti a svaly, a v neposlední řadě vyplavuje do těla hormony štěstí, které zlepšují náladu,“ doplňuje prof. MUDr. Ladislav Pyšný.

Sportujeme-li správně, tělo se nám odmění. Proto bychom měli mít pod kontrolou i klíčové ukazatele, které nás včas varují, pokud je cokoliv v nepořádku. Spíše než na intuici bychom ovšem měli spoléhat na názor medicíny a odborníků. Ideálním nástrojem, jak si v novém roce udržet zdraví s přehledem, může být laboratorní vyšetření.

Zdroj: redakce, czso.cz, EUC

542

Diskuze k článku