-- reklama --

Ochrana před sluncem má prioritu. Na melanom si můžete zadělat v létě i v zimě

Ochrana před sluncem má prioritu. Na melanom si můžete zadělat v létě i v zimě
U vody a na horách je sluneční záření intenzivnější a riziko spálení vyšší Zdroj: Pixabay

Slunce je dobrý sluha, ale špatný pán. Jeho paprsky nám dávají teplo, uvolňují hormon štěstí a zlepšují syntézu vitamínu D. Jenže příliš mnoho slunečního záření může pro pokožku diabetiků i zdravých lidí znamenat riziko rakoviny kůže a také mnohem rychlejší stárnutí pleti. A to platí nejen pro léto, ale i pro zimní období. Jak se chránit, abychom se slunečních paprsků nemuseli bát?

Sluneční paprsky mají jak blahodárnou, tak ničivou moc. Mají pozitivní vliv nejen na naši náladu a imunitní systém, ale dokonce i na kognitivní funkce, jako je učení, paměť a soustředění, jak vyplývá z této studie z roku 2022. Ale je tu velké ALE. Problémem je ultrafialové záření. Představuje sice jen asi 5 % slunečního záření dopadajícího na povrch Země, ale na člověka má značný dopad. Dělí se na záření UVA, UVB a UVC. Každé z nich působí jinak.

UVA záření může za stárnutí pleti a poškození buněk

Toto záření se vyskytuje po celý rok. Proniká přes mraky, takže na nás má vliv i během oblačného počasí. Nezpůsobuje sice klasické spáleniny od slunce, ale i tak je nebezpečné. Proniká totiž do hlubší vrstvy kůže, poškozuje buňky produkující kolagen, takže vede ke stárnutí pokožky. Tímto zářením může být zaviněno dokonce až 80 % vrásek. Dalším negativním projevem je ztráta pružnosti pleti a její povadání. UVA záření má na svědomí i poruchy pigmentace a velmi nepříjemnou sluneční alergii projevující se svěděním a začervenáním kůže. A aby toho nebylo málo, může přispět také k rozvoji určitých druhů karcinomu kůže.

Můj příběh: Červená řepa mi pomohla s anémií, říká pan Míla. Dělal jsem si každý den salát

„Po doktorech jsem odjakživa běhal nerad. Na prvním místě neoblíbených ordinací byl zubař – a ti ostatní byli v těsném závěsu za ním,“ usmívá se ...

UVB záření způsobuje spáleniny a může mít na svědomí zhoubný melanom

Toto záření neprostoupí přes mraky a neproniká tak hluboko jako UVA záření. Je hlavním původcem žádoucího opálení, ale i nežádoucího spálení kůže. Stejně jako UVA záření může vést k rakovině kůže a sluneční intoleranci.

Jak lze rozpoznat rakovinu kůže?

Mezi hlavní symptomy, které je potřeba brát jako blikající výstražné světýlko avizující potenciální riziko rakoviny kůže, patří různé změny na kůži, jako jsou kožní výrůstky, atypická znaménka, začervenalá místa, šupinaté nerovnosti, červené olupující se skvrny na kůži, záněty rtu, nehojící se nebolestivé vředy, například na nose.

Před UVC zářením nás chrání ozónová vrstva

UVC záření má nejkratší vlnovou délku a je nejagresivnější formou UV záření. Před tímto zářením nás chrání ozónová vrstva atmosféry. Díky ní toto záření nedosahuje povrchu Země v takovém množství, aby mělo na člověka negativní vliv. Dokud tedy bude ozónová vrstva dostatečně silná, můžeme být v klidu. UVC záření se používá v různých průmyslových a lékařských aplikacích k dezinfekci a sterilizaci, protože dokáže likvidovat bakterie a viry.

Ochrana před slunečním zářením

Jedním z hlavních důvodů rizik pro kůži je nadměrné opalování. Je potřeba uvědomit si, že kůže si pamatuje každé spálení. Nadměrné slunění nebo opakované spálení kůže se nám tedy může postupem času opravdu nepěkně vymstít. Zejména lidé léčící se s cukrovkou, kteří jsou náchylní k poškození kůže, by se měli před slunečním zářením dobře chránit.

Rakovina kůže patří mezi nejčastější nádorová onemocnění. Může se projevit silně agresivním melanomem, který má na svědomí až 75 % úmrtí na rakovinu kůže. Melanom však zastupuje pouze zhruba pět procent kožních nádorů. O zbývajících 95 % se dělí spinaliom a bazaliom. Tyto nádory naštěstí nejsou tak agresivní. Jejich příčinou bývá dlouhodobé, časté vystavování slunečnímu záření.

Nikdo určitě nechce riskovat zdravotní problémy, ani netouží po předčasném stárnutí pleti. Proto je nezbytné dodržovat základní pravidla pro ochranu před sluncem:

  • Vyhýbejte se pobytu na slunci mezi 10. až 15. hodinou, kdy má slunce největší sílu.
  • Vždy používejte ochranný prostředek s dostatečným SPF faktorem. Osoby se světlou pletí potřebují vyšší ochranný faktor (alespoň 30). U vody nebo na horách používejte vyšší ochranný faktor.
  • Každý rok si kupte nový ochranný prostředek, loňský krém už nebude účinný.
  • Při koupi sáhněte vždy po širokospektrální variantě, která vás ochrání před UVA i UVB zářením.
  • Aplikaci ochranného prostředku opakujte vždy po 2 hodinách. Jedna aplikace denně vás neochrání.
  • Po každém koupání naneste novou vrstvu.
  • Nezapomeňte si chránit rty a oči.
  • Noste oblečení tmavší barvy – propustí méně ultrafialového záření než světlé odstíny. K dostání jsou i oděvy s ochranou proti UV záření.
  • Používejte pokrývku hlavy.

Můj příběh: “Trápí mě neuropatické bolesti. Nejhorší je to v noci,” svěřila se paní Marie

„Když se ráno vzbudím a čirou náhodou mě nic nebolí, připadám si divně,“ říká s úsměvem paní Marie, která se nám nedávno svěřila se svým bojem se ...

V zimě je třeba chránit se stejně jako v létě

Ačkoliv to může znít nelogicky, sluneční záření může být v zimě pro naši pokožku ještě větší hrozbou než v letním období. Často na něj totiž zapomínáme, neuvědomujeme si, že UVA záření na nás působí, i když je zataženo. A navíc kvůli nízkým teplotám v zimě působení slunečních paprsků na kůži obvykle ani nevnímáme. Na ochranu před sluncem je potřeba dbát obzvlášť při dovolené na horách. Ve vyšších nadmořských výškách je vzduch řidší, intenzita paprsků vyšší – a ke všemu zde funguje odraz od sněhu. Lyžovat na sjezdovce bez ochrany proti UV záření je opravdu hazard se zdravím.

Zdroje: nature.com, who.int, councercouncil.com, zdravi.euro.cz, seznam.zpravy.cz

958

Diskuze k článku