Obohaťte svůj diabetický jídelníček o rozmanité rostlinné oleje

Obohaťte svůj diabetický jídelníček o rozmanité rostlinné oleje
Zkuste do svého jídelníčku zařadit víc, než jenom slunečnicový a řepkový olej. Zdroj: Shutterstock

Někdy je těžké představit si přípravu jídla bez použití olejů. Nejenom, že je tuk nositelem chuti a zlepšuje chuť ostatních potravin, ale také rozpouští některé vitamíny, podporuje imunitní i nervový systém a napomáhá elasticitě kůže. Na trhu seženete různorodé rostlinné oleje, každý je však vhodný na něco jiného. Zajímá vás, jaké druhy zařadit do diabetického jídelníčku? Poradíme vám.

Tuk je, spolu s bílkovinami, sacharidy a vlákninou, nezastupitelnou makroživinou potřebnou ke správné funkci našeho systému. V kombinaci s bílkovinami poskytuje pocit sytosti, zvyšuje odolnost pleti, zabraňuje jejímu vysoušení i popraskání, posiluje cévy a zabraňuje ateroskleróze.

Tip: Každý olej je vhodný na jiné použití a před jeho konzumací je potřeba si pečlivě přečíst, zda se hodí do studené nebo teplé kuchyně, nebo je omezen doporučeným denním dávkováním. 

Z jakých rostlinných olejů můžete vybírat?

V dávných dobách si naše babičky vystačily se sádlem nebo máslem. Postupem času ale lidé začali objevovat kouzlo rostlinných olejů. Mezi ty nejoblíbenější i dnes patří olej slunečnicový, řepkový a olivový. Na trhu se však čím dál častěji objevují také oleje s neocenitelnými vlastnostmi pro diabetiky, které bychom mohli nazývat superpotravinami.

Avokádový olej

Olej lisovaný z plodů hruškovce přelahodného je známý také jako minerál mládí. Tohoto všestranného pomocníka oceníte jak při přípravě pokrmů (hodí se do studené kuchyně k přípravě salátů, pomazánek a dipů), tak i v kosmetice (je vhodný k odličování nebo k hydrataci suché a citlivé pokožky, použít jej lze také třeba do vlasových masek). Je bohatý na nenasycené mastné kyseliny, které pomáhají udržet normální hladinu cholesterolu.

Avokádový olej je nenahraditelný v léčbě prediabetu, navíc snižuje riziko vzniku diabetu 2. typu.

Dýňový olej

Olej z tykve obecné má jemnou oříškovou chuť, specifické aroma a krásnou zelenkavou barvu. Disponuje celou řadou vitamínů, minerálů a obsahuje tryptofan, který je zodpovědný za udržení dobré nálady. Co si ho tedy přidat například do těstovin, rizota, zeleninového salátu nebo si společně s ním upéct nějakou dobrotu?

Svým složením je doporučován jako podpůrný prostředek při léčbě diabetu – je totiž anti hyperglykemický.

Kokosový olej

Je běžnou součástí kuchyně v tropických oblastech, proto si tamní obyvatelé zachovávají svěžest a vitalitu až do vysokého věku. Neobsahuje téměř žádný cholesterol, za to vysoký podíl triglyceridů, které jsou lehce stravitelné a neukládají se do tukových zásob. Má protiplísňové, antivirové a antibakteriální schopnosti. Využít můžete kokosový olej jak ve studené, tak i v teplé kuchyni.

Kokosový olej nevyžaduje během vstřebávání do těla enzymy slinivky. Tím se stává velmi vhodným pro diabetiky 1. i 2. typu.

Je syrovátkový protein pomocník při léčbě diabetu II. typu? Přesvědčte se sami!

O důležitosti syrovátkového proteinu s ohledem na naše zdraví se mluví čím dál tím častěji. Je to jeden z nejsnazších a nejrychlejších způsobů, ...

Konopný olej

Konopný olej je z hlediska složení nejvyváženějším rostlinným olejem. Vhodný je zejména do zeleninových salátů a marinád na zeleninu či maso. Použít jej však můžete i v teplé kuchyni na smažení a vaření. Dobrým pomocníkem se stane i v péči o pokožku (mírní svědění při poštípání hmyzem, podporuje hojení nebo zmírňuje projevy celulitidy). Ceněný je zejména pro vysoký obsah polynenasycených mastných kyselin omega-3 a omega-6, které chrání imunitní systému, ale také normální hladinu cholesterolu v krvi. Je bohatým zdrojem vitamínu E, který přispívá k ochraně buněk před oxidativním stresem.

Přírodní kanabinoidy obsažené v konopném oleji mají terapeutické schopnosti snižující bolest při neuropatii. 

Lněný olej

Len už není jenom surovinou ke tkaní, ale také se z něho vyrábí olej, který udržuje cholesterol v normě. Sám o sobě je antioxidantem přispívajícím k normální činnosti srdce a kontrole tělesné hmotnosti. Obsahuje lignany, které mají antibakteriální, antivirové a protiplísňové účinky. A na co se hodí tento rostlinný olej? Především do studené kuchyně. Výtečné s ním budou saláty nebo dipy!

Díky svému složení pomáhá lněný olej udržovat stabilní glykémie v krvi a při dlouhodobém používání zatočí s prediabetem.

Pupalkový olej

Získáván ze semen pupalky dvouleté, lidově známé jako královna noci nebo večerní hvězda. Jen málokterý rostlinný olej se využívá v kosmetice tak často, jako ten pupalkový. Vhodný je na citlivou a suchou pleť, nebo pak i na tu problematickou (pomáhá hojit akné, ekzémy, popáleniny od slunce a podobně). Ale i jeho vnitřní užití představuje mnoho benefitů. Dochutit jím můžete polévky, pomazánky, dipy a zeleninové saláty. Díky analgetickým účinkům je mimo jiné pokladem ženské lékárničky, a to především v období menstruace.

Pupalkový olej pomáhá snižovat příznaky neuropatie.

Závěrem

Vyjmenované rostlinné oleje vám mohou pomoci na cestě za lépe kompenzovaným diabetem. Pokud jste si však z výčtu nevybrali, trh nabízí i další skvělé druhy, mezi které patří olej rýžový, sezamový, mandlový a chia. Všechny mají společného jmenovatele – jsou vhodné do studené či teplé kuchyně i na ošetření pokožky, udržují stabilní hladinu glykémie, pomáhají v boji proti neuropatii a zlepšují krevní cholesterol, který úzce souvisí s diabetem 2. typu.

Zdroj: Zelenazeme, Kauveryhospital

2451