Noční můry: Příčinou mohou být traumata, léky, stres i hypoglykemie

Noční můry: Příčinou mohou být traumata, léky, stres i hypoglykemie
Jedním z témat nočních můr je i přítomnost zlých sil Zdroj: Pixabay

Padáte z výšky do moře, propadnete se hluboko pod hladinu, snažíte se plavat nahoru k hladině, kde prosvítá světlo, ale současně víte, že až nahoru vám dech nevystačí a vy se určitě utopíte. Už se vám někdy zdál podobný sen? Noční můry mívají různé podoby, ve všech ale dominuje děs. Nejsou to bohužel jen obyčejné „špatné“ sny. Mohou mít vážné zdravotní příčiny i důsledky. A věděli jste, že mohou souviset i s cukrovkou?

Noční můry jsou podobné úzkostným snům. Přicházejí v průběhu REM spánku, během něhož probíhá snění. To znamená, že se nejčastěji vyskytují v časných ranních hodinách. Bývají natolik děsivé, že postižený spáč má obvykle následně problém usnout a zbývající část noci často stráví zíráním do stropu a přehráváním děsivé noční můry v hlavě. Typické je, že si člověk takový sen zapamatuje a je schopen jej druhý den převyprávět.

Nejčastější noční můry

Mezi častá témata nočních můr patří podle studie, kterou provedli vědci z psychologické fakulty Univerzity v Montrealu, fyzická agrese, obavy související se zdravím a strach ze smrti, neúspěch či bezmoc, pronásledování, zlé síly, katastrofy a neštěstí a také hmyz a zvířata (pavouci, hadi, červi apod.). Obvyklé emoce pak podle výzkumu, během něhož bylo vyhodnoceno více než 10 tisíc záznamů snů, zahrnují strach, smutek, zlost, zmatení, frustraci, vinu či znechucení.

Hlavní příčiny

Noční můry jsou obvykle spontánní, ale mohou být způsobeny i psychickými poruchami a jinými faktory. Hlavními důvody mohou být poruchy spánku, jako je spánková apnoe, prožitá traumata, požitý alkohol, případně užívání, nebo naopak vysazení určitých druhů léků, jako jsou například antidepresiva.

Jídlem proti cukrovce: Květák pomáhá s regenerací slinivky břišní. Zkuste květákovou polévku na kari

„Květák není nic jiného než zelí s vysokoškolským diplomem,” řekl Mark Twain. A měl pravdu. Tato košťálová zelenina se vyznačuje vysokým obsahem ...

Noční můry a cukrovka

Jednou z dalších příčin nočních můr může být i noční hypoglykemie, za jejímž vznikem může stát několik faktorů:

  • Vysoká hladina inzulinu – může k ní při léčbě diabetu dojít v případě předávkování inzulinem nebo nadměrného užití antidiabetických léků.
  • Nepravidelná strava – zejména u diabetiků je pravidelné stravování nesmírně důležité a není radno vynechávat pravidelné jídlo.
  • Nadměrná fyzická aktivita – pohybové aktivity mají za následek urychlené spalování glukózy a u diabetiků na inzulinu mohou vést k rychlejšímu vstřebávání aplikovaného inzulinu díky vyššímu prokrvení svalstva. Proto je nutné, aby se diabetici naučili předcházet hypoglykemii při pohybových a sportovních aktivitách.
  • Nadměrná konzumace alkoholu – po požití alkoholu dochází k přednostní metabolizaci alkoholu v játrech, což brání odbourávání inzulinu (rovněž v játrech). Inzulin pak v těle působí déle a může se rozvinout závažná hypoglykemie. Riziko vzniku hypoglykemie ve spojitosti s konzumací alkoholu lze zmírnit požíváním alkoholu společně s jídlem. Diabetici by nicméně měli alkohol vynechat úplně, jedinou vhodnou volbou je v jejich případě umírněné množství suchého bílého vína.

Vážné zdravotní dopady děsivých snů

Noční můry mají negativní vliv na kvalitu spánku, a navíc s sebou přinášejí i řadu zdravotních problémů.

  • Spánková deprivace, která může vést mimo jiné i k obezitě.
  • U lidí zažívajících úzkost nebo depresi z nočních můr existuje mnohem větší pravděpodobnost, že budou mít i další psychologické nežádoucí následky.
  • Onemocnění srdce a cév – možnou souvislostí mezi nočními můrami a kardiovaskulárními nemocemi se zabývala studie z roku 2023 provedená u vojenských veteránů. Výsledky studie naznačují, že noční můry mohou být nezávislým rizikovým faktorem pro onemocnění kardiovaskulárního systému.

Jak se jich zbavit?

Nejdříve můžete zkusit zabojovat s nočními můrami sami. Nastavte si pravidelný režim, začleňte do svého denního fungování pravidelné pohybové aktivity. To vše vám pomůže odbourat stres a úzkost. Můžete rovněž vyzkoušet různé relaxační techniky, jako je hluboké dýchání nebo jóga.

Nezapomeňte také dodržovat spánkovou hygienu, abyste předešli nedostatku spánku. Vytvořte ze své ložnice oázu odpočinku, kde se budete věnovat výhradně relaxačním činnostem a nikdy v ní nebudete vykonávat žádné stresující aktivity. Jednou z nejhorších možností, jak si zadělat na nekvalitní spánek, je umístit do ložnice pracovní kout.

Batáty jako arzenál proti civilizačním chorobám. Mají antidiabetické a protirakovinové účinky

Ačkoliv se jim říká „sladké brambory“, nemají s bramborami nic společného. Jsou to totiž plody tropické rostliny povijnice jedlé, která patří do ...

Chronické noční můry je nutno řešit

Noční můry představují vážný problém, který má dopady na psychiku a zdraví lidí, a proto není radno jej podceňovat. V akutní fázi a při chronickém výskytu nočních můr může dojít až k tomu, že pacient má obavy z ulehnutí do postele. Přerušovaný spánek nebo strach z usnutí kvůli noční můře vede ke snížené bdělosti během dne, únavě, problémům s koncentrací, podrážděnosti, obavám nebo pocitům bezmocnosti, což může mít vliv na fungování následující den.

Jestliže se tedy u vás noční můry vyskytují často, dosahují určitého stupně závažnosti a narušují vaše každodenní fungování, je namístě obrátit se na lékaře a požádat o odbornou léčbu.

Zdroje: psychologytoday.com, researchgate.net, vaspraktikpraha.cz, curem.cz, ncbi.nlm.nih.gov, theses.cz

2008

Diskuze k článku