Nezapomínejte na vitamin D

Nejen v současné situaci bychom měli věnovat zvýšenou pozornost dostatečnému příjmu vitaminu D. Tento vitamin, známý pro příznivé účinky na kosti a zuby a přirozený přísun ze slunečního záření, si ani přes svou důležitost nevybojoval místo v našem pravidelném příjmu. Dostatečné množství vitaminu D u nás ze stravy získá méně než 1 % dospělých.

Nezapomínejte na vitamin D

Vitamin D je pro naše tělo stěžejní, na starost má více než 200 procesů v lidském organismu. Tento vitamin rozpustný v tucích si většina z nás spojí se slunečním zářením. To však v našich krajích není celoročně dostatečně konstantní, pouze ze slunce tak nelze nepokrýt potřebný příjem vitaminu D. Svůj podíl na nedostatku vitaminu D v populaci má ovšem i malé množství času, který trávíme venku.

Nezastupitelné místo vitaminu D

Vitaminu D věnujeme pozornost často až se zvyšujícím se věkem. Kromě desítek dalších příznivých účinků se tento vitamin podílí i na správné stavbě kostí a může být vaším pomocníkem při prevenci osteoporózy. Nezastupitelné místo má ale i jako obránce proti kardiovaskulárním, nádorovým a autoimunitním onemocněním a svou roli hraje i při boji s infekčními onemocněními. „Doporučené množství vitaminu D se pohybuje mezi 5 a 10 μg na dospělou osobu. Toto množství však většina z nás svému tělu nedodává. V Česku na ně dosáhne méně než 1 % obyvatel,“ přibližuje situaci Ing. Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České a slovenské asociace pro speciální potraviny.

Potraviny bohaté na vitamin D

Vitamin D je možné získat i z kvalitní a pestré stravy. Jeho skvělým zdrojem jsou například vejce, mléko, houby, sýry, rybí i drůbeží maso, margarín či máslo. Vysoké hodnoty vitaminu D mívají zejména osoby, které jedí větší množství tučných ryb. Možným řešením přísunu vitaminu D jsou i fortifikované potraviny. „Ideální cestou je kombinace kvalitní pestré stravy a pohybu na čerstvém vzduchu a slunci,“ radí Ing. Bohumil Hlavatý. Pro získání potřebného množství vitaminu D můžete také sáhnout po doplňcích stravy, které vám pomohou zajistit jeho dostatečný přísun. Co se týká infekčních onemocnění, nejedná se samozřejmě o jediného účinného pomocníka zlepšujícího naši imunitu. Kromě vitaminu D se zaměřte na vyváženou stravu, která poskytne také dostatek vitaminu C a minerály, jako jsou například zinek a selen.

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x