Nešťastný jojo efekt

Jojo efekt je přirozený průvodce radikálních diet. Většina z těch, kteří někdy redukční diety vyzkoušeli, už na vlastní kůži zjistila, že daleko obtížnější, než zhubnout, je váhové úbytky si udržet.

Nešťastný jojo efekt

PhDr. Iva Málková je zakladatelkou sdružení STOB – Stop Obezitě. Natáčela také pořad Retro na ČT 1 o hubnutí před revolucí a po revoluci. O hubnutí Čechů říká: “STOB byl založen v r. 1990 a od té doby mám knihu, kam si lepím výstřižky týkající se hubnutí. Bylo až úsměvné, jak se ve vlnách opakují nabídky na redukci váhy. Začínalo to zázračnými čaji, kávou apod., jen s tím rozdílem, že reklamu magickým prostředkům nedělaly známé osobnosti, ale po kávě zázračně vyhubl úředník Aleš Hanák. Brzy se však reklam zmocnili miláčci národa jako Petr Novotný, který zhubnul bez práce 24 kg a dle sdělení v reklamě již nepřibral ani gram tuku. Zrovna tak Halina Pawlovská, která zahájila období proteinových diet ve formě koktejlů. Se sloganem hubnu, hubnu, hubnu, však moc nepřesvědčila.” Následující rady sepsala PhDr. Iva Málková přímo pro čtenáře DIAstylu:

Proč je tak těžké si váhové úbytky udržet?

Z herců, kteří dělali reklamu na hubnutí, obstál váhově Petr Rychlý. Asi to nebylo tím, že – jak v reklamě píše – jeho kila odcházela jako tající sníh a on ani nevěděl proč, protože nic na svém životě neměnil, jen si sladil nápoje zázračným tukožroutským sladidlem. Vzal si za ženu sportovkyni a zřejmě změnil životní styl.
Základ úspěchu je trvalá změna. Ale pokud se má taková změna udržet, musí být v konečném důsledku příjemná.

Čím menší změnu uděláme, tím je trvalejší.

Už způsob hubnutí napovídá, zda si zhubnutá kila udržíte. Pokud od nějakého význačného data dramaticky změníte návyky, pijete koktejly, jíte tukožroutskou polévku, dělíte stravu apod., nemůžete to dělat dlouhodobě. Vydržíte to kratší časový úsek, který vystřídáte sbíráním sil na další hubnutí, kdy se nekontrolujete a kila jdou nahoru do dalšího význačného dne, kdy zase začínáte hubnout.

Předepište mi jídelníček, prosím!

Pro někoho je snazší řídit se předepsaným jídelníčkem. Je-li ale nastaven příliš striktně a nepočítá s tím, že se v životě člověka odehrávají i výjimečné události, které často vedou k porušování předepsaného stravovacího režimu, bývá těžké jej dodržovat. Rozhodně nemůžeme dodržovat něco, co nám není příjemné dlouhodobě, pak se zákonitě dostaví jojo efekt.
Proto pokud navštívíte opravdového odborníka, neměl by vám striktně předepisovat jídelníček, ale měli byste ho vytvářet pospolu tak, aby vám tam nechyběly potraviny, které máte rádi, a aby tam naopak nebyly potraviny, které nemůžete ani vidět, nebo je obtížně sháníte apod.
Sebekoučink
Pokud nemáte po ruce odborníka, může vám pomoci v aktivním vytváření jídelníčku program Sebekoučink, který naleznete zdarma na www.stobklub.cz. Podle tohoto programu můžete být sami sobě terapeutem i při udržování zhubnutých váhových úbytků.

Jak se stravovat po redukci váhy

Po redukci váhy zvyšujte množství zkonzumovaného jídla jen pomalu a postupně, pravidelně nejlépe 1x týdně si kontrolujte váhu. Někteří lidé se po skončení hubnutí rázem vrátí k jídelníčku stejnému, jako před redukcí, a postupně zhubnuté kilogramy naberou nazpět. Mějte na paměti, že při hubnutí jste snižovali energetický příjem oproti normálu zhruba o 2 000 kJ za den, ale při „jídelních orgiích“; lze zkonzumovat za den mnoho tisíc kilojoulů navíc. Přiberete znovu velice rychle a zmaříte předchozí dlouhodobé úsilí.
Pokud k výstřelku dojde, neházejte flintu do žita a snažte se co nejdříve vrátit k původním jídelním návykům.

Jak vyjádřit příjem potravy po ukončení hubnutí energeticky?

Doporučuje se obecně zvýšit příjem potravy po ukončení hubnutí denně zhruba o 400 kJ po dobu čtrnácti dní. Nepůjde-li váha nahoru, zvyšte po čtrnácti dnech opět příjem potravy o 400 kJ. To opakujte, dokud nedojde ke zvýšení váhy. Pak se zase vraťte na energetickou hodnotu stravy, při které váha ještě nestoupala, a na této úrovni zůstaňte po dobu tří týdnů. Pak znovu zkuste zvýšit příjem potravy. Najděte si zrovna tak, jako při redukci váhy, množství jídla, které přísluší vaší váze a tělu, tedy množství energie, které přijímáte právě vy k udržení váhy.

Toxické prostředí

Pravěký lovec mohl jíst jen to, co ulovil a co zrovna rostlo kolem. Dnes je hubnoucí obklopen řadou vnějších podnětů, které ho podněcují ke konzumaci kalorických potravin s nevhodným poměrem živin, kde převládají živočišné tuky a nevhodné sacharidy s vysokým glykemickým indexem, zato chybí vláknina.
Prostředí má tedy velký vliv, bohužel zatím v negativním směru; mluvíme o toxickém prostředí, které se podílí velkou měrou na vzniku a udržení obezity tím, že provokuje lidi ke konzumaci nadměrného množství jídla.

Strategie velkých porcí

Množství přijaté potravy je především dáno velikostí porce, bohatostí nabídky a dále cenou a dostupností jídla. Strategie „velkých porcí“ s reklamou výhodných cen se výrobcům osvědčila. Hubnoucí tak snadno podlehnou tlaku výrobců koupit co nejvíce, a když už mají potraviny doma, konzumují je v nadměrném množství.
Podobně velký vliv má umístění potravy do zorného pole, a tak po televizní reklamě, kdy je spojena kaloricky vydatná potravina s nějakým libým pocitem, vyvolá její umístění před pokladnou eodolatelnou chuť „hodit“ tu dobrotu do košíku.
Nebuďte otrokem vnějšího prostředí a zkuste jíst tak, abyste uspokojovali žaludek a ne duši.
Obézní se musí naučit ovládat vnější prostředí tak, aby zvítězili nad podněty, které je nutí jíst, i když nemají hlad.
Optimální složení jídelníčku při udržení váhových úbytků : příjem kJ je individuální, podle pohlaví, tělesné konstituce a váhy.

Denní energetický příjem (kJ)  7 000   8 000   9 000   10 000
Bílkoviny (g)                                    100         90         80           80
Tuky (g)                                             60          65         70           80
Sacharidy (g)                                  180       240       290         330

Při postupném zvyšování množství jídla se mění poměr bílkovin, tuků a sacharidů. S přibývajícím počtem přijímané energie klesá ve složení stravy procento bílkovin.
Můžete tedy postupně zvyšovat příjem sacharidů (ovoce, chléb, přílohy).

Pro hladovce

Pokud trpíte opravdu hlady, jezte potravinu bohatou na vlákninu. Pomoci může též nový zdravotnický prostředek Obesimed® Forte. Kapsle zapité dostatečným množstvím tekutiny zvětší v žaludku až stonásobně svůj objem a vytvoří vysoce viskózní gelovou matrici, která se smísí s jídlem. Tím je dosaženo pocitu sytosti při daleko menší porci jídla než obvykle i prodloužení pocitu sytosti až na 4 hodiny.
Přípravek má i další léčebné účinky.

Závěrem

Je nutné si uvědomit, že hubnutí a udržení dosaženého váhového úbytku jsou dva zcela odlišné procesy. Pokud jste úspěšní při hubnutí, neznamená to ještě, že byste měli být automaticky úspěšní i při udržení si zredukované váhy. Většina programů se soustředí na redukci váhy, ale ne už na udržení. Přitom udržet váhu se musíte zrovna tak učit, jako ji redukovat. Až na výjimky nelze na člověka zhublého pohlížet stejně jako na jedince, který nikdy obézní nebyl.
Časté výkyvy váhy jsou pak komplikací pro další hubnutí.

PhDr. Iva Málková

 

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na