-- reklama --

Některé ultrazpracované potraviny škodí zdraví mnohem více než jiné. Patří mezi ně i masné výrobky

Některé ultrazpracované potraviny škodí zdraví mnohem více než jiné. Patří mezi ně i masné výrobky
Některé druhy ultrazpracovaných potravin zvyšují riziko neurodegenerativních chorob a úmrtí Zdroj: Pixabay

O tom, že kvalita stravy má na naše zdraví obrovský význam, není pochyb. Stejně tak už se ví, že ultrazpracované potraviny nejsou pro naše tělo žádným přínosem. Není ale potřeba házet je do jednoho koše. Některé z nich jsou totiž výrazně škodlivější než jiné. Které z UZPP podle vědců významně zvyšují riziko úmrtí?

Vědci v rámci závěrů studie, která zahrnuje třicetiletý výzkum, uvádějí, že některé ultrazpracované potraviny jsou hlavními faktory, které přispívají k úmrtnosti. Dodávají, že není nutno vyřadit ultrazpracované potraviny z jídelníčku plošně. Některé z těchto potravin je ale potřeba v zájmu dlouhodobějšího zdraví omezit.

Některé ultrazpracované potraviny jsou spojeny se zvýšeným rizikem úmrtí

Celková kvalita stravy má větší vliv na riziko úmrtí než konzumace ultrazpracovaných potravin. Vyplývá to z výzkumu, který byl zveřejněn 8. května v časopise BMJ a který uvádí, že se zvýšeným rizikem úmrtí jsou spojené zejména některé ultrazpracované potraviny.

Naše zjištění naznačují, že výrobky na bázi masa, drůbeže a mořských plodů, které jsou připravené k přímé spotřebě, a rovněž nápoje slazené cukrem a umělými sladidly jsou hlavními faktory, které přispívají ke zvýšenému vlivu ultrazpracovaných potravin na úmrtnost, což je závěr, který je v souladu s předchozími studiemi,“ napsali autoři studie.

A k tomu dodávají: „Zjištění hovoří pro omezení konzumace některých druhů ultrazpracovaných potravin v zájmu dlouhodobého zdraví. Na základě našich údajů nemusí mít omezení celkové spotřeby ultrazpracovaných potravin zásadní vliv na předčasnou úmrtnost, zatímco snížení spotřeby některých podskupin ultrazpracovaných potravin, například zpracovaného masa, může být skutečně prospěšné.

Můj příběh: Manžel má cukrovku, ale nechce se vzdát gauče, sladkostí ani piva. Bojím se o něho

„Martin byl odjakživa závislý na dobrém – ne právě zdravém – jídle,“ říká paní Jindřiška, která si se svým manželem neví rady. Sama má ráda ...

Jak probíhala studie o ultrazpracovaných potravinách

Třicetiletá studie sledovala zdravotní stav více než 74 000 zdravotních sester a 39 000 zdravotníků.

Každé dva roky účastníci studie poskytovali informace o svém životním stylu a zdravotních návycích. Každé čtyři roky účastníci vyplňovali také dotazník týkající se potravin. Celková kvalita jejich stravy pak byla hodnocena prostřednictvím skóre.

Vědci uvedli, že ti, kteří měli v průměru sedm porcí ultrazpracovaných potravin denně, měli o 4 % vyšší riziko úmrtí než jejich vrstevníci, kteří měli v průměru tři porce ultrazpracovaných potravin denně. Ti, kteří měli nejvyšší spotřebu ultrazpracovaných potravin, měli také o 8 % vyšší riziko úmrtí na neurodegenerativní onemocnění.

Ze skupin ultrazpracovaných potravin měly nejsilnější souvislost s úmrtím z neurodegenerativních příčin dezerty na bázi mléčných výrobků.

Stále více důkazů naznačuje, že ultrazpracované potraviny jsou spojeny s vyšším rizikem demyelinizace centrálního nervového systému (stav související s roztroušenou sklerózou), nižšími kognitivními funkcemi a demencí. Studie ukázaly, že strava bohatá na ultrazpracované potraviny může vyvolávat neurozánět a poškození hematoencefalické bariéry, což vede k neurodegeneraci,“ uvedli autoři studie.

Proč jsou ultrazpracované potraviny nezdravé

Mezi ultrazpracované potraviny patří například koláče, sladké cereálie, pečivo, nealkoholické nápoje, slanina, kuřecí nugety, hot dogy, mražená pizza a hotová nebo ohřívaná jídla.

Při výrobě mohou být přidávána barviva, aromata, emulgátory a další přídatné látky. V důsledku toho může mít mnoho ultrazpracovaných potravin vysoký obsah přidaných cukrů, soli a nezdravých nasycených tuků. Mohou mít také nízký obsah vlákniny, vitamínů a mizivou nutriční hodnotu.

Například ve Spojených státech amerických pochází 57 % denního příjmu energie u dospělých z ultrazpracovaných potravin. Mezi mladými lidmi je to 67 %. Více než 73 % nabídky potravin ve Spojených státech tvoří právě ultrazpracované potraviny.

Stále více výzkumů spojuje ultrazpracované potraviny se srdečními chorobami, cukrovkou a rakovinou.

Pálení žáhy: Na vině je nejčastěji jídlo. Vyplatí se vyřadit rizikové pokrmy z jídelníčku

Pálení žáhy je nejčastějším příznakem gastroezofageální refluxní choroby (GERD). Mezi další příznaky GERD patří říhání, bolest na hrudi a kyselá ...

Význam celkové kvality stravy

Vědci ale v nové studii uvedli, že jakmile vzali v úvahu celkovou kvalitu stravy, souvislost ultrazpracovaných potravin s úmrtím byla méně výrazná. To podle nich naznačuje, že kvalita stravy může mít silnější vliv. Studie podle nich poukazuje na to, že ne všechny ultrazpracované potraviny je nutno omezit. To je potřeba jen u určitých druhů ultrazpracovaných potravin, jako jsou hotové výrobky z masa, drůbeže a mořských plodů. Přitom je nutno klást důraz na celkovou kvalitu stravy.

Je potřeba zabývat se celkovou kvalitou stravy,” říká doktorka Dana Hunnes, vedoucí dietoložka v RR-UCLA Medical Center v Kalifornii, která se na studii nepodílela. „Záleží na tom, zda je strava plná zpracovaných a ultrazpracovaných potravin, nebo zda je naopak plná nezpracovaných potravin, jako je celé ovoce a zelenina, celozrnné výrobky, ořechy, semínka, luštěniny atd. Kvalitní/vysoce kvalitní strava by měla obsahovat převážně nezpracované potraviny, tj. celé potraviny (tak, jak byly sklizeny), namísto ultrazpracovaných potravin, které jsou k nepoznání a byly zbaveny své nutriční kvality, a tudíž přidávají do stravy kalorie a tuky bez prospěšných nutričních vlastností celých potravin (včetně vlákniny).“

Ultrazpracované potraviny můžete občas jíst, pokud 95 % toho, co jíte, jsou celé, nezpracované potraviny a mají dobrou výživovou kvalitu,“ dodává Dana Hunnes. „Ultrazpracované potraviny mají občas ve zdravé stravě své místo. Nemůžeme být úplně asketičtí a jíst stoprocentně zdravě po celou dobu – není to prostě stoprocentně proveditelné. Právě zde se objevuje pojem ‚kvalita stravy‘. Občasná konzumace ultrazpracovaných potravin je v pořádku. Méně je však vždy lépe.“

Jak se zdravěji stravovat

Zdravý stravovací plán se skládá z ovoce, zeleniny a celozrnných obilovin, stejně jako z různých bílkovin, odtučněného nebo nízkotučného mléka a mléčných výrobků a potravin s nízkým obsahem cholesterolu, transmastných kyselin, nasycených tuků, bez přidaného cukru a sodíku. Namísto nákupu hotových jídel v obchodě je vždy lepší připravit si jídlo doma.

Studie BMJ je observační, takže nelze vyvozovat pevné závěry mezi příčinou a následkem. Autoři studie uvádějí, že systém klasifikace ultrazpracovaných potravin dostatečně nezohledňuje složitost zpracování potravin, což znamená, že některé položky mohou být klasifikovány nesprávně. „Budoucí studie by měly zlepšit klasifikaci ultrazpracovaných potravin a potvrdit naše zjištění u jiných populací,“ napsali autoři studie.

Zdroj: medicalnewstoday.com, dále dle textu

6753

Diskuze k článku