Nejlepší cviky při neuropatii: Vhodný pohyb pomůže snížit bolest a zpomalit zhoršování nemoci

Nejlepší cviky při neuropatii: Vhodný pohyb pomůže snížit bolest a zpomalit zhoršování nemoci
Vhodně zvolené cviky pomohou při diabetické neuropatii Zdroj: Freepik

Diabetická neuropatie je častou komplikací související s cukrovkou. Poškození nervů je nejen nepříjemné, ale i velmi bolestivé. Vhodně zvolenými cviky si však můžete od bolesti ulevit a zároveň můžete zpomalit progresi onemocnění. Pojďme se podívat, jaké cvičení je při neuropatii doporučováno.

Poškození nervů neboli diabetická neuropatie postihuje především diabetiky 2. typu a trápí přibližně polovinu z nich. Na vině jsou nevyrovnané hladiny glykemie, kdy velké množství cukru v krvi ničí nervy či cévy zásobující nervy kyslíkem a živinami. Projevuje se chronickými bolestmi, brněním či necitlivostí v různých částech těla, nejčastěji jsou však zasaženy dolní končetiny.

Je cvičení pro osoby s neuropatií vhodné?

Projevy neuropatie často vedou k otázkám, zda je při tomto onemocnění vůbec vhodné cvičení. Jste-li ve fázi, kdy máte neuropatii ještě pod kontrolou a zvládáte se pohybovat, měla by být pravidelná fyzická aktivita samozřejmostí. Ta je obecně diabetikům velmi doporučována, jelikož pomáhá udržet hladinu cukru v krvi pod kontrolou a může zlepšit citlivost na inzulín, ale zároveň také může pomoci zvýšit průtok krve, kyslíku a živin do buněk nervové tkáně, což dále pomáhá zlepšit neuropatické příznaky. Dopady cvičení na neuropatické bolesti jsou navíc doloženy i různými studiemi – například studie z roku 2012 prokázala, že během pouhých 10 týdnů pravidelného cvičení došlo k výraznému snížení bolesti a příznaků u mužů i žen potýkajících se s diabetickou neuropatií, přičemž se zároveň zlepšil stav a funkce jejich nervů.

Z vánočního deníku: Tchyně nám zkazila Vánoce. Nebylo nic, co bychom udělali dobře

S tchyní jsme nikdy neměly extra vroucí vztah, ale vzájemně se tolerujeme a vycházíme spolu hlavně kvůli Honzovi – jejímu synovi a mému ...

Jaké cvičení je při neuropatii vhodné?

Jakožto diabetik potýkající se s neuropatickými bolestmi se musíte vyvarovat aktivit, jež by mohly mít negativní dopad nejen na vaše zdraví, ale i bezpečnost (například skákání, běh atd.). Zaměřit byste se však měli na takové cvičení, které prospěje samotným nervům a také vám pomůže s udržováním rovnováhy.

Zařaďte do svého každodenního života aerobní cvičení

Pro dobré vaskulární zdraví je velmi vhodné aerobní cvičení, a to z mnoha důvodů. Nejen, že může pomoci snížit hladinu krevního cukru a cholesterolu, ale zároveň může zlepšit zdraví cév u osob s neuropatií, jelikož přispívá k lepšímu průtoku krve a okysličení. Vhodné jsou aktivity jako plavání, chůze či jízda na kole, kdy nejsou končetiny vystavovány velkému dopadu jako při běhu či nejrůznějším skákání. Důležité však je zohlednit také stabilitu – máte-li problém s udržením rovnováhy, je vhodné provádět aerobní cvičení v tělocvičně pod dohledem trenéra, případně doma za asistence další osoby. Věnovat byste se mu měli alespoň 30 minut denně, pětkrát týdně.

Nezapomínejte na silový trénink

K aerobním aktivitám je vhodné ještě alespoň dvakrát týdně přidat silový trénink – svaly totiž pomáhají pumpovat krev do/ze srdce a zároveň také spalují cukr. Při neuropatii je vhodné zaměřit se na cvičení se zátěží vsedě, které můžete provádět nejen v tělocvičně, ale i doma. Existuje celá řada cviků zaměřených jak na posilování nohou, tak horní části těla. Nepotřebujete ani žádné speciální vybavení, mnohdy postačí váha vašeho těla, případně například namísto činek můžete použít PET láhve od nápojů naplněné vodou.

Soustřeďte se na stabilitu

Při veškerých aktivitách je třeba soustředit se také na rovnováhu a stabilitu. Diabetická neuropatie totiž vlivem poškození nervů a citlivosti nohou výrazně zhoršuje stabilitu a zvyšuje riziko pádů – v porovnání se zdravými osobami je u osob s neuropatií až 23× větší pravděpodobnost pádu. Pokuste se proto při každém cvičení zařadit do svého plánu také cviky podporující stabilitu, jako je například:

  • stoj na jedné noze (přidržujte se zdi či jiného pevného objektu);
  • plank neboli prkno (předloktí položené na zemi, tělo v poloze rovnoběžné se zemí, natažené nohy, špičky zapřené do podložky);
  • leh skrčmo s předpažením (označovaný jako dead bug či mrtvý brouk, vhodný pro stabilizaci středu těla, provádí se vleže na zádech, paže jsou předpažené a v pravém úhlu vůči trupu a nohy zvednuté tak, aby svíraly pravý úhel v kyčli i koleni);
  • zvedání protilehlých končetin na čtyřech neboli bird dog (podporuje správné držení těla, navíc je prospěšné při bolestech zad, provádí se v pozici na čtyřech, kdy jsou kolena položena pod boky a ruce pod rameny, následně se zvedne pravá ruka a levá noha, vydrží se několik sekund, uvolní se a pokračuje se zvednutím levé ruky a pravé nohy).

Neopomínejte ani svou mysl

Kromě tréninku svalů je třeba myslet i na procvičování mysli. Zahrňte do svého tréninku také relaxačně-pohybová cvičení, jako je například jóga či tai-či. Ta mohou být skvělým doplňkem k vašemu kardio či svalovému cvičení (jemná jógová cvičení uvolní tělo i mysl), pokročilejší lekce jógy je však mohou i nahradit. I při józe se totiž formují svaly a funguje jako silový trénink. Navíc je jóga prospěšná při snižování hladiny stresu, při snižování krevního tlaku i zánětlivých procesů v těle, a prospívá také při zvládání různých neurologických poruch, včetně diabetické neuropatie, jak doložila i studie z roku 2012.

Ananas na talíři diabetiků: Exotické ovoce zažene chutě na sladké a podpoří hubnutí i zdraví kostí

Ananas chocholatý (Ananas comosus) je skvělým zdrojem vitamínu C, vitamínů B, provitamínu A, vlákniny, minerálů (zejm. mangan), organických ...

Doporučení na závěr

Při sestavování cvičebního plánu je vždy třeba zohlednit aktuální zdravotní stav. V případě, že si nejste jisti vhodným cvičením či fyzickou aktivitou odpovídající vašemu zdraví, poraďte se se svým ošetřujícím lékařem, nebo si nechte sestavit plán na míru profesionálním trenérem. I když neuropatie umí řádně potrápit, snažte se být vždy o krok napřed a zmírněte její dopady pravidelnou fyzickou aktivitou. Prospějete tak svému zdraví celkově.

Zdroje: diabetes.org, sciencedirect.com, diastyl.cz, tandfonline.com, ncbi.nlm.nih.gov
Foto: Freepik

55641

Diskuze k článku