Mrkev jako královna zeleniny: Vyzkoušejte ji ve fit verzi mrkvánků

Mrkev jako královna zeleniny: Vyzkoušejte ji ve fit verzi mrkvánků
Mrkev je nejoblíbenější zeleninou vůbec. Zdroj: Shutterstock

Mrkev je ve světě právem považována za nejoblíbenější kořenovou zeleninu. Její využití je opravdu všestranné, můžeme ji použít do polévky, omáček, ragú, ale i netradičně do sladkých receptů. Její výhodou je snadné dostání téměř v každém obchodě, a navíc pravidelným zařazením do svého jídelníčku získáte mnoho zdravotních benefitů. 

V žádné české domácnosti nesmí mrkev chybět – je totiž základním druhem zeleniny, který se využije opravdu všude. Její chuť je skvělá jak vařená, tak i pečená, zároveň si ji můžete dopřát klidně i syrovou.

Kde se mrkev vzala?

Oranžová a křupavá mrkev, která se používá napříč kontinenty a národy, pochází původně z Afghánistánu nebo Pákistánu, odkud se v 10. století začala šířit do celého světa. V 17. století byla v Nizozemsku vyšlechtěna její oranžová odrůda, která je nám nejvíce známá. Existuje však i fialová, bílá nebo žlutá varianta mrkve.

Zdraví prospěšné látky

Tato kořenová zelenina je skvělým zdrojem antioxidantů, beta-karotenů a vlákniny. Z vitamínů obsahuje A, C, K, kyselinu listovou, draslík, železo, měď a mangan. Z kalorického profilu je zřejmé, že je vhodná do redukčních jídelníčků, ale také pro diabetiky.

Zdravotní benefity

Vysoký obsah vlákniny v mrkvi upravuje v lidském těle vyprazdňování a dodává člověku pocit sytosti. Naopak beta-karoten je vhodný před slunečními paprsky, protože na jednu stranu chrání pokožku a na tu druhou přispívá k rovnoměrnějšímu opálení. Dále také:

  • snižuje hladinu cholesterolu, riziko srdečního záchvatu, mrtvice a infarktu,
  • má antiseptické a antibakteriální účinky,
  • podporuje trávení a zažívání,
  • chrání tlusté střevo a působí proti zácpě,
  • beta-karoten snižuje makulární degeneraci (oční onemocnění),
  • reguluje krevní cukr,
  • urychluje hojení ran.

Tip: Beta-karoten se do těla dostane nejlépe v případě, že mrkev tepelně upravíte.

Jak rozeznat úzkost od panické ataky? Psychické poruchy trápí nejméně polovinu populace

Úzkost sama o sobě je jedním z nejčastějších psychických onemocnění, které podle statistik postihuje až polovinu populace. A protože je i ...

Jak mrkev pěstovat?

Vypěstovat mrkev není nijak náročné a zvládne to i úplný laik třeba na balkóně. Jediné, co potřebujete, je opravdu hluboký květináč a stále vlhkou půdu. Mrkvi nevadí dokonce ani přímé slunce, akorát si dávejte pozor na jílovitou a kamenitou půdu, ve které se této zelenině nebude příliš dobře dařit. Vysetí mrkve je vhodné od března do dubna.

Recept: Fit verze mrkvánků

V obchodech se zdravou výživou jsem si mrkvánky vždy moc ráda kupovala. Obal totiž sliboval, že jsou bez přidaného cukru. Což je sice pravda, ale při bližším zkoumání jsem si všimla poměrně vysokého procenta tuku. Proto jsem se rozhodla vyzkoušet je doma. A musím říct, že je od té doby dělám pravidelně a vždy se po nich jenom zapráší. Recept je neuvěřitelně jednoduchý a budete na něj potřebovat jen pár surovin.

Suroviny:

  • 250 g mrkve
  • 70 g másla
  • 80 g tvarohu
  • 250 g celozrnné špaldové mouky
  • povidla

Tip: Zkuste zapátrat na internetu nebo v obchodech se zdravou výživou ohledně povidel bez přidaného cukru, případně s náhradními sladidly.

Postup:

  1. Mrkev nastrouhejte najemno, přidejte změklé máslo, polotučný tvaroh a celozrnnou špaldovou mouku.
  2. Vypracujte hladké těsto, které si poté na pomoučněném vále vyválíte.
  3. Vytvořte kolečka, doprostřed přidejte lžičku povidel a přehněte tak, že vám vznikne taštička. Já pro jistotu ještě kraje upevním vidličkou.
  4. Dejte na plech vystlaný pečicím papírem a pečte dozlatova přibližně 20 minut.
  5. Na závěr můžete pocukrovat třeba erythritolem, který je na trhu k dostání i v moučkové podobě.

Dobrou chuť.

Zdroje: recept autorky, awashop.cz, ireceptar.cz

4398

Diskuze k článku