Modré kedlubny: Spojenec v boji proti zánětům a cukrovce. Pomůže i při hubnutí

Modré kedlubny: Spojenec v boji proti zánětům a cukrovce. Pomůže i při hubnutí
Modré kedlubny jsou bohatým zdrojem zdraví prospěšných látek Zdroj: Pixabay

Modrá je dobrá – a u kedlubnů to platí dvojnásob. Mají totiž výrazně silnější protizánětlivé, antidiabetické a antioxidační účinky než zelené kedlubny. Nesmírně zdravé jsou ale jak ty zelené, tak ty modré. A teď, když je jejich doba, by rozhodně neměly chybět ve vašem jídelníčku.

Název kedluben (Brassica oleracea var. gongylodes) nejspíš pochází z německého slova „Kellrüben“, což by se do češtiny dalo přeložit jako zelná řepa.

Zásobárna zdraví prospěšných látek

Tato brukvovitá zelenina je bohatá na vitamín C, antioxidant, který chrání tělo před poškozením volnými radikály. Hraje významnou roli při hojení ran, syntéze kolagenu a vstřebávání železa a je důležitý pro správnou funkci imunitního systému. Jediná bulva kedlubny dokáže pokrýt denní potřebu vitamínu C u dospělého člověka. Bulvy mají také vysoký obsah vitamínů skupiny B, provitamínu A, kyseliny nikotinové, pantothenové a listové.

Jsou navíc i dobrým zdrojem draslíku, minerálu a elektrolytu, který je důležitý pro zdraví srdce a rovnováhu tekutin. V neposlední řadě jsou kedlubny skvělým zdrojem vlákniny. Ta zase podporuje zdraví střev a pomáhá s regulací hladiny cukru v krvi.

Draslík a cukrovka

Diabetici by měli dbát na to, aby jejich strava byla bohatá na draslík. Vysoká hladina glukózy v moči totiž může vést ke zvýšené ztrátě draslíku, a proto je nesmírně důležité tento minerál doplňovat. Navíc hraje draslík významnou roli v regulaci inzulínu. Nedostatek draslíku může ovlivnit sekreci inzulínu z beta buněk slinivky břišní, a tím vážně zkomplikovat management diabetu.

Listy jsou ještě zdravější

A co víc, kromě bulev lze konzumovat i jejich listy, které mají ještě o mnoho vyšší obsah vitamínu C, železa a vápníku. To ale u nás není příliš běžné a listy kedlubnů bohužel často naprosto zbytečně končí na kompostu nebo v odpadkovém koši.

Můj příběh: Díky cukrovce jsem našla novou lásku. Bývalý manžel jen zírá

„Když jsme se rozváděli, měla jsem přes osmdesát kilo. S manželem jsme už dávno žili jako bratr a sestra, nic fyzického mezi námi neproběhlo už ...

Vysoký obsah antioxidantů

Kedlubny obsahují širokou škálu antioxidantů. Kromě již zmíněného vitaminu C jsou to hlavně antokyany, izothiokyanáty a glukosinoláty. Tyto rostlinné sloučeniny chrání buňky před poškozením volnými radikály, které jinak zvyšují riziko onemocnění. Strava s vysokým obsahem zeleniny bohaté na antioxidanty, jako jsou kedlubny, je spojována se sníženým rizikem cukrovky, metabolických onemocnění a předčasného úmrtí.

Modré jsou nejzdravější

Jedním z mýtů kolem kedlubnů je, že se musí loupat. Ale není tomu tak. Slupka modrých kedlubnů má obzvláště vysoký obsah antokyanů, což je druh flavonoidů, který dodává zelenině a ovoci červenou, fialovou nebo modrou barvu. Vysoký příjem antokyanů je spojován s nižším rizikem srdečních onemocnění a může také prospívat funkci mozku.

To ale není jediná oblast, ve které modré kedlubny vynikají. Podle studie porovnávající účinky zelených a modrých kedluben z roku 2014 vykazoval extrakt z modrých kedlubnů výrazně silnější protizánětlivé, antidiabetické a antioxidační účinky než extrakt ze zelených bulev.

Někdy jsou modré kedlubny označovány také za červené, modrofialové nebo fialové. Ať už jim vy sami doma říkáte jakkoli, jsou prostě úžasné!

Jinak ale platí, že všechny barevné odrůdy kedluben mají vysoký obsah izothiokyanátů a glukosinolátů, což jsou silné antioxidanty spojené s nižším rizikem některých druhů rakoviny, srdečních onemocnění a zánětů.

Výborná zelenina pro diabetiky

Kedlubny mají málo kalorií, takže jsou vhodnou potravinou při redukčních dietách a stravovacích režimech s nízkým obsahem tuků a cholesterolu. A úplně nejlepší je, že si na kedlubnách mohou pochutnat i diabetici. Bylo prokázáno, že kedlubny mají antidiabetické a protizánětlivé účinky. Vědci na základě výsledků studie došli k závěru, že kedlubny mohou pomoci předcházet cukrovce a snižovat komplikace spojené s diabetem.

Noční reflux může vést k chronickému kašli i zánětu hrtanu. Pomoci mohou preventivní opatření

Když člověk jí nebo pije, dolní jícnový svěrač (tzv. LES) se uvolní a umožní obsahu proudit do žaludku. Poté se dolní jícnový svěrač uzavře a ...

Co si můžeme z kedlubnů připravit?

Spousta lidí miluje kedlubny syrové. Jsou skvělým, lehounce pikantním doplňkem k obloženému chlebu. Kromě lahodné chuti velmi pravděpodobně i pro ten pocit „křupnutí“, který se ozve při zakousnutí. Z tepelně upravených pokrmů je velmi známé kedlubnové zelí, které obzvlášť milují děti, protože je příjemně nasládlé a není chuťově tak „ostré“ jako klasické kysané zelí. A právě při přípravě kedlubnového zelí můžete využít i kedlubnové listy, které jednoduše nakrouháte a přidáte ke strouhané kedlubně. Kedlubnové listy lze použít i k obohacení oblíbených zeleninových salátů. Komu zase chutná celer v trojobalu usmažený jako řízek, může vyzkoušet variantu s kedlubnem. Ideálně s tím modrým.

Zdroj: healthline.com, dále dle textu

2885

Diskuze k článku