Mezi zánětem a cholesterolem existuje souvislost

Mezi zánětem a cholesterolem existuje souvislost
Vysoký cholesterol a zánět jsou faktory, které mají negativní vliv na zdraví cév a srdce Zdroj: Pixabay

Hromadění cholesterolu v tepnách může vyvolat zánět. Zánět zase může ovlivnit způsob odbourávání lipidů, jako je cholesterol. Souvislost mezi oběma faktory znamená zvýšené riziko srdečních onemocnění.

Cholesterol je tuková látka, kterou vytváří naše tělo. Určité množství cholesterolu je potřeba – tělo ho používá k opravě buněk, produkci hormonů a tvorbě vitaminu D. Určitá část cholesterolu se do těla dostává stravou, většinu si organismus vytváří sám v játrech.

Zánět je reakce těla na to, co vnímá jako škodlivé. Zánět také může změnit stav tepen a zvýšit pravděpodobnost, že cholesterol způsobí problémy. Některé výzkumy naznačují, že zánět přispívá k srdečním onemocněním dokonce ještě více než cholesterol.

Cholesterol a zánět se vzájemně ovlivňují, a tím ještě zvyšují pravděpodobnost rozvoje srdečních onemocnění.

Zvýšený cholesterol znamená riziko

Příliš mnoho cholesterolu v každém případě způsobuje problémy. Zvýšená hladina cholesterolu může vést k ukládání tukových látek do cévních stěn ve formě tukových proužků či plátků a k množení hladkých svalových buněk ve stěnách tepen. Cévy v důsledku toho ztrácejí pružnost a dochází k jejich postupnému zužování. Tento proces se nazývá ateroskleróza. Ta má za následek snížené zásobení orgánů kyslíkem, které vede k jejich poškození. To zvyšuje riziko infarktu nebo mrtvice.

Šalvěj pomůže v boji s cholesterolem i diabetem. Domácí sirup poskytne úlevu při dýchacích i zažívacích potížích

Šalvěj je často zmiňována jako bylina nesmrtelnosti, domácí ctnosti, zdraví a moudrosti. Šalvěj byla posvátnou obřadní bylinou Římanů. Ve starém ...

Vliv cholesterolu na zánět

Cholesterol ovlivňuje zánět několika způsoby. Cholesterol se vyskytuje ve všech buňkách lidského těla. Když je hladina cholesterolu vysoká, dostává se do buněk více cholesterolu.

Již dřívější výzkumy spojovaly nadměrné množství cholesterolu se zvýšením množství zánětlivých proteinů uvolňovaných imunitním systémem. Nahromadění plaku v tepnách může také vyvolat zánětlivou reakci v těle. Tato reakce způsobuje další poškození a přispívá ke vzniku srdečních onemocnění.

Vliv zánětu na hladinu cholesterolu

Zánět v těle může způsobit změny hladiny cholesterolu v krvi. Výzkumy spojují zánět s nižší hladinou dobrého cholesterolu HDL.

Dobrý cholesterol

HDL cholesterol pomáhá chránit vaše srdce tím, že snižuje hromadění cholesterolu v krvi. pomáhá transportovat přebytečný cholesterol z tkání do jater, kde se odbourává. Jeho hodnota by měla být nad 1,0 mmol/l u mužů a 1,2 mmol/l u žen. Nízká hladina dobrého cholesterolu HDL je rizikovým faktorem srdečních onemocnění, protože cholesterol s větší pravděpodobností způsobuje usazování plaku.

Zánět také vytváří hustší molekuly špatného cholesterolu LDL, které se snadněji mění v ložiska plaku.

Špatný cholesterol

V případě zvýšené hladiny může špatný cholesterol LDL proniknout i do cévní stěny, kde se usazuje v podobě tukové hmoty. Tak vznikají podmínky pro vznik aterosklerózy. Hladina cholesterolu LDL by neměla přesáhnout 3,0 mmol/l. U diabetiků, kardiaků nebo jedinců s onemocněním ledvin by tato hodnota měla být až o polovinu nižší.

Zánět zvyšuje také hladinu dalšího typu tuku, který se nachází v krvi a nazývá se triglyceridy. Vysoká hladina triglyceridů je dalším rizikovým faktorem srdečních onemocnění.

Jak lze snížit hladinu cholesterolu a zánětů?

Tradičně se zaměřujeme na snižování hladiny cholesterolu jako na hlavní způsob snižování rizika srdečních onemocnění. Hledání způsobů, jak snížit zánět, může být ještě důležitější.

Odborníci nejčastěji doporučují diabetikům, lidem s onemocněním srdce nebo s rizikem jeho vzniku středomořskou stravu. Ta zahrnuje řadu potravinových zdrojů antioxidantů, zdravých tuků a vlákniny, které mohou pomoci snížit zánět v těle. Může také pomáhat snižovat hladinu LDL.

Středomořská strava je skvělou volbou i pro diabetiky

U středomořské stravy je důraz kladen na konzumaci čerstvých a sezónních surovin. Mezi hlavní složky středomořské diety patří velké množství ovoce a zeleniny, celozrnných obilovin a rybího masa. Její součástí je i střídmé množství drůbežího masa, vajec a mléčných výrobků.

Tato strava je bohatá na vlákninu, která pomáhá regulovat hladinu glukózy v krvi, a zabraňuje tak vysokým hodnotám glykémie po jídle. Je charakterizována vysokým obsahem olivového oleje, který je pro diabetiky vhodným zdrojem mononenasycených tuků. Středomořský jídelníček zahrnuje rovněž konzumaci ořechů a luštěnin, které organismu dodávají další bílkoviny a pomáhají udržovat stabilní hladinu krevního cukru.

Noční reflux může vést k chronickému kašli i zánětu hrtanu. Pomoci mohou preventivní opatření

Když člověk jí nebo pije, dolní jícnový svěrač (tzv. LES) se uvolní a umožní obsahu proudit do žaludku. Poté se dolní jícnový svěrač uzavře a ...

Prevence kardiovaskulárních onemocnění

Léčba nebo prevence srdečních onemocnění zahrnuje také léčbu dalších rizikových faktorů srdečních onemocnění. Mezi kroky, které je třeba podniknout, patří:

  • kontrola hladiny cukru v krvi u diabetiků a prediabetiků,
  • sledování krevního tlaku a jeho případná regulace,
  • fyzická aktivita,
  • dostatek spánku,
  • zvládání stresu,
  • užívání léků nebo jiných léčebných postupů ke zvládnutí jiných zánětlivých stavů.

Jak vlastními silami snížit hladinu cholesterolu v krvi

Pokud patříte mezi jedince s vysokým cholesterolem, je potřeba, abyste vyhodnotili svůj současný jídelníček a případně přistoupili k jeho úpravám. Jak na to?

  • Omezte, nebo ještě lépe zcela vyřaďte ze svého jídelníčku nevhodné potraviny: Jde zejména o smažené pokrmy, tučné potraviny, uzeniny, smetanové sýry, sladkosti, kupované polotovary nebo hotová jídla a samozřejmě také všemožné chipsy a podobné pochutiny.
  • Nahraďte živočišné tuky rostlinnými.
  • Konzumujte psyllium: Tato vláknina kromě pozitivního vlivu na hladinu cholesterolu také podporuje činnost střev a pomáhá při zažívacích potížích, jako je zácpa.
  • Zařaďte do svého jídelníčku semínka: S cholesterolem vám pomohou slunečnicová, lněná, sezamová a dýňová semínka. Měli byste je konzumovat ideálně v syrovém stavu, kdy jsou nutričně nejhodnotnější a uchovávají si všechny živiny. U lněných semínek je potřeba mít na mysli, že je nutno konzumovat je nadrcená nebo namletá.
  • Vyzkoušejte léčebné oleje: Sezamový olej, bodlákový olej, olej z pšeničných klíčků a olej z vlašských ořechů.
  • Dodržujte pitný režim: Nezapomeňte hodně pít. Kromě vody můžete zařadit i zeleninové šťávy. Zcela vyřaďte sladké nebo přislazované nápoje.

Zdroj: healthline.com, dále dle textu

23730

Diskuze k článku