Metodou zpětného opakování k lepší edukaci

Podle nové studie by značně opomíjená metoda označovaná jako „zpětné učení“ mohla velmi pomoci pacientům s diabetem 1. a 2. typu. Princip této metody je jednoduchý – lékař detailně vysvětlí pacientovi plán léčby, tedy jak užívat léky nebo jak zvládat diabetes doma a poté pacienta požádá, aby mu všechny poskytnuté informace zopakoval.

Metodou zpětného opakování k lepší edukaci

„Ukazuje se, že pacient slyší pouze asi 10 % toho, co mu říkáte. Takže díky této metodě zjistíte, jak moc vám pacient rozuměl a kolik si toho pamatuje. Důvodem počátečního nedostatku porozumění může být skutečnost, že informace je pro pacienta nová a nepříjemná a proto ji nedokáže zcela zpracovat,“ uvádí mluvčí Americké asociace klinické endokrinologie a ředitel organizace Atlanta Endocrine Associates Dr. Scott Isaacs.

Efektivnější edukace – méně zdravotních komplikací

 

V rámci studie byla analyzována data od více než 2 900 dospělých diabetiků. Po dobu jednoho roku po skončení výzkumu byla u pacientů, s nimiž jejich lékaři provedli zpětné učení, pravděpodobnost výskytu zdravotních komplikací spojených s diabetem o 20 % nižší. Mezi tyto komplikace patřily srdeční onemocnění a problémy s ledvinami, či zrakem. Pravděpodobnost, že budou muset být v důsledku zdravotních komplikací souvisejících s diabetem hospitalizováni se u těchto pacientů také snížila. Data o pacientech pocházela z průzkumu lékařských výloh Americké agentury pro kvalitu a výzkum lékařské péče z let 2011-2016.

Vědci také tvrdí, že tato metoda by nejen zlepšila péči o diabetiky, ale mohla by také ušetřit miliony dolarů ročně na státních zdravotních výlohách – stát by na každém pacientovi s diabetem ušetřil 1 400 až 1 700 dolarů (asi 30 až  37 000 korun).

Vedoucím pracovníkem výzkumu byl Young-Rock Hong, odborný asistent na Katedře veřejného zdraví a zdravotnických profesí Floridské univerzity. Hong v minulosti studoval metodu zpětného učení u pacientů trpících vysokým krevním tlakem, diabetem 2. typu a srdečním onemocněním a zjistil, že u pacientů, kteří si zpětné učení vyzkoušeli, byla výrazně nižší pravděpodobnost, že budou muset být v důsledku svého onemocnění hospitalizováni.

„Na základě našich předchozích zjištění usuzujeme, že ti, u kterých léčba probíhá touto formou komunikace, při léčbě lépe spolupracují, striktněji užívají léky a obecně jsou v léčbě disciplinovanější,“ uvádí Hong.

Dr. Isaacs dodává, že cílem léčby diabetu je zabránit komplikacím spojených s diabetem nebo je oddálit a zlepšit kvalitu života. „Proto je velmi důležité, aby pacienti nemoci rozuměli a dodržovali léčbu.“

Zdroj: medicalxpress.com

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x