Mango: Ovoce bohů prospěšné zdraví. Tropické potěšení si mohou dopřát i diabetici

Mango: Ovoce bohů prospěšné zdraví. Tropické potěšení si mohou dopřát i diabetici
Šťavnaté mango je prospěšné zdraví Zdroj: Freepik / Racool_studio

Zdravý dar přírody. I tak by se jednoduše dalo popsat mango, označované jako královské ovoce či ovoce bohů. Mnohdy je spojováno s bohem lásky Manmathou a jeho květy prý představují šípy lásky. Jestli je mango schopno pomoci v srdečních záležitostech, je zatím tajemstvím, rozhodně má ale tato žlutá pochoutka pozitivní vliv na zdraví. A dobrou zprávou je, že si na něm mohou smlsnout i diabetici – jen je třeba dodržovat určitá opatření. Nejen o nich se dozvíte na následujících řádcích.

I když mango pochází původem z Indie, v Evropě se s ním potkáváme již od 16. století díky portugalským průzkumníkům. A dnes je již běžně dostupné v každém supermarketu, jelikož se těší velké oblibě. Jeho sytě žlutá dužina je totiž šťavnatá a velice chutná, a díky až 41 aromatickým substancím také nezaměnitelně aromatická. Navíc má širokou škálu využití – konzumovat jej můžete v čerstvém, syrovém stavu, skvěle se hodí do nejrůznějších salátů, smoothie, k sýrům, masitým pokrmům i pro přípravu marmelád či čatní.

Heřmánkový čaj: Nedoceněný nápoj plný zdraví. Pomůže při refluxu, zlepší spánek, trávení i cukrovku

Také vám babička vařila heřmánkový čaj, když vás jako dítě bolelo bříško? Nebo jste si jej připravovali ke kloktání při bolestech v krku či po ...

Ovoce plné vitamínů a antioxidantů

Manga existuje až tisíc druhů, proto ani v obchodě nevypadá pokaždé stejně – standardně se ale jedná o 10–15 centimetrů velké oválné plody zbarvené od zelené barvy přes žlutou a oranžovou až do červena. Zajímavostí je, že mangovník (Mangifera indica) – strom, na kterém mango roste, – dorůstá do výšky až 20 metrů, dožívá se v průměru sta let a v době květu jej zdobí až čtyři miliony květů. V plod se jich však přemění „jen“ 25 tisíc.

Mango je nabité řadou základních vitamínů a minerálů, jako je vitamin C, vitaminy skupiny B, vitamin E, K či A, hořčík, vápník, železo, fosfor či zinek. Zároveň obsahuje velké množství polyfenolů – antioxidantů chránících organismus před volnými radikály. Je také dobrým zdrojem karotenoidů (vč. betakarotenu) i kyseliny listové.

Zdravotní přínosy manga

Mango má řadu pozitivních přínosů pro naše zdraví. Pojďme si představit alespoň některé z nich.

  • Mango obsahuje velké množství vitamínu A, který je důležitý pro řadu tělesných funkcí. Prospívá zejména zdraví očí a pokožky, posiluje ale také zdraví kostí i imunitní systém.
  • Imunitě také prospívá vysoký obsah vitamínu C v mangu. „Céčko“ je však důležité i pro správné vstřebávání železa, růst svalů a zdraví šlach a kostí. Zároveň také podporuje tvorbu kolagenu.
  • Studie potvrzují, že mango může mít díky antioxidantu resveratrolu a dalším fytochemikáliím pozitivní přínos při hubnutí – inhibuje totiž tvorbu tukové tkáně a působí proti tukovým buňkám.
  • Pozitivních výsledků, i když zatím primárně u zvířat, dosahuje mango také v boji proti rakovině. Studie provedená na zvířatech prokázala snížení velikosti nádoru a potlačení růstových faktorů u nádorů.
  • Díky vysokému obsahu vody, antioxidantů a vlákniny může mít mango pozitivní přínos i u lidí trpících chronickou zácpou, jak dokázal výzkum publikovaný v roce 2016 v The Official Journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology.

Mango pro diabetiky

Konzumace manga je u diabetiků často předmětem mnoha diskuzí a řada cukrovkářů se tomuto ovoci vyhýbá. Pravdou je, že více než 90 % kalorií pochází u manga z přírodního cukru, což znamená, že může zvýšit hladinu cukru v krvi. Na druhou stranu ale obsahuje i dostatek vlákniny a velké množství antioxidantů, které hrají roli při minimalizaci celkového dopadu na hladinu cukru v krvi. Vláknina totiž zpomaluje vstřebávání cukru do krevního oběhu a obsažené antioxidanty zase pomáhají snižovat stresovou reakci spojenou s rostoucí hladinou cukru v krvi.

Mango má navíc glykemický index (GI) 51, takže se řadí mezi potraviny s nízkým GI, což znamená, že nevede k dramatickému nárůstu hladiny cukru v krvi. Jedná se tedy obecně o zdravou volbu, nicméně je třeba zhodnotit, jak na jeho konzumaci reagujete, jaký je váš celkový zdravotní stav, jak máte cukrovku pod kontrolou, a také si spočítat, jaké množství můžete zkonzumovat.

Nejlepší cviky při neuropatii: Vhodný pohyb pomůže snížit bolest a zpomalit zhoršování nemoci

Poškození nervů neboli diabetická neuropatie postihuje především diabetiky 2. typu a trápí přibližně polovinu z nich. Na vině jsou nevyrovnané ...

Doporučení ke konzumaci manga pro diabetiky

Chcete-li minimalizovat dopad manga na hladinu cukru v krvi, je vhodné konzumovat jej pouze po malém množství. Ve 100 g syrového, zralého manga je obsaženo 15 gramů sacharidů. I když mango obsahuje vlákninu, neobsahuje skoro žádné bílkoviny, a proto je vhodné konzumovat jej společně se zdrojem bílkovin, což může taktéž pomoci minimalizovat výkyvy hladiny cukru v krvi. Vhodná je například konzumace tohoto ovoce s vařeným vejcem, sýrem nebo hrstkou ořechů.

Zdroje: fdc.nal.usda.gov, gastroahotel.cz, vitalia.cz, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, diabetesjournals.org

7031

Diskuze k článku