Mangan je minerál důležitý při zánětech a cukrovce, pomáhá i na cévy. Najdete jej přitom v běžných potravinách

Mangan je minerál důležitý při zánětech a cukrovce, pomáhá i na cévy. Najdete jej přitom v běžných potravinách
Vlašské ořechy a další semena jsou zdrojem omega-3 mastných kyselin Zdroj: Pixabay

Mangan je jedním z významných minerálů. Tělo ho sice potřebuje jen v malém množství, ale je velmi důležitý. Pomáhá při léčbě zánětlivých onemocnění, přispívá k regulaci hladiny cukru v krvi, podporuje vývoj chrupavky a kostí a podílí se na snižování rizik zdravotních potíží, jako je mrtvice.

Mangan hraje velkou roli v metabolismu sacharidů, aminokyselin a lipidů. Pomáhá udržovat vyrovnanou hladinu cukru v krvi, takže jde o minerál důležitý pro diabetiky. Je také potřebný pro normální fungování mozku, nervového systému a mnoha enzymových procesů.

Zdravotní přínosy manganu

Mangan se řadí mezi mikroživiny. Lidské tělo ho přirozeně obsahuje mezi 12 až 20 mg, nachází se zejména v játrech, ledvinách a slinivce břišní. V těle funguje tak, že se vstřebává na úrovni tenkého střeva, váže se na bílkovinu a poté přechází do krevního oběhu. Proč je prospěšný?

  • V kombinaci s dalšími živinami zlepšuje zdraví kostí: Mangan je nezbytný pro zdraví kostí, včetně jejich vývoje. V kombinaci s vápníkem, zinkem a mědí podporuje mangan hustotu kostních minerálů, což je důležité zejména u starší populace. Výzkum prokázal, že přibližně 50 % žen po menopauze a 25 % mužů ve věku 50 let a více utrpí zlomeninu kosti související s osteoporózou. Užívání manganu s vápníkem, zinkem a mědí může u starších žen pomoci snížit úbytek kostní hmoty páteře.
  • Silné antioxidační vlastnosti snižují riziko civilizačních chorob: Mangan je součástí antioxidačního enzymu SOD (superoxiddismutáza), který je pravděpodobně jedním z nejdůležitějších antioxidantů v těle. Antioxidanty přispívají k ochraně před volnými radikály, což jsou molekuly, které mohou způsobit poškození buněk v těle. Vzhledem k tomu, že mangan hraje roli v aktivitě SOD, může konzumace tohoto minerálu pomoci snížit riziko onemocnění.
  • Hraje roli při regulaci glykemie: Mangan je silně koncentrován ve slinivce břišní. Podílí se na produkci inzulínu, který transportuje glukózu z krve. Mangan tedy může přispívat ke správnému vylučování inzulínu a pomáhat stabilizovat hladinu cukru v krvi. Vědci se stále snaží zjistit, zda nízká hladina manganu přispívá k rozvoji diabetu, nebo zda stav diabetu způsobuje pokles hladiny manganu.
  • Souvisí s nižším výskytem epileptických záchvatů: Mangan je známý vazodilatátor, což znamená, že pomáhá rozšiřovat cévy, aby účinně přiváděly krev do tkání, jako je mozek. Dostatečná hladina manganu v těle může pomoci zvýšit průtok krve a snížit riziko některých zdravotních stavů, jako je například mrtvice. Část manganu v těle se nachází v mozku. Několik studií naznačuje, že hladina manganu může být u osob se záchvatovitými onemocněními nižší. Není však zřejmé, zda záchvaty snižují hladinu manganu v těle, nebo zda nízká hladina způsobuje, že jsou jedinci náchylnější ke křečím.
  • Hraje roli v metabolismu živin: Mangan pomáhá aktivovat mnoho enzymů v metabolismu a hraje roli v řadě chemických procesů v těle. Pomáhá při trávení a využití bílkovin a aminokyselin a také při metabolismu cholesterolu a sacharidů. Mangan pomáhá tělu využívat řadu vitaminů, jako je cholin, thiamin a vitaminy C a E, a zajišťuje správnou funkci jater. Kromě toho se podílí také na vývoji, reprodukci, produkci energie, imunitní reakci a regulaci mozkové činnosti.
  • V kombinaci s vápníkem může snižovat příznaky premenstruačního syndromu: Výzkumy ukazují, že užívání kombinace manganu a vápníku může zmírnit potíže, které trápí spoustu žen před menstruací.
  • Může chránit mozek před volnými radikály a zlepšovat jeho funkci: Mangan je nezbytný pro zdravou funkci mozku a často se používá k léčbě specifických nervových poruch. Jedním ze způsobů, jak toho dosahuje, jsou jeho antioxidační vlastnosti, zejména jeho role jako součásti antioxidantu SOD, který přispívá k ochraně před volnými radikály. Kromě toho se mangan může vázat na neurotransmitery a stimulovat rychlejší nebo účinnější pohyb elektrických impulsů v celém těle. V důsledku toho může dojít ke zlepšení funkce mozku.
  • Přispívá k dobrému zdraví štítné žlázy: Mangan je nezbytným kofaktorem pro různé enzymy. To znamená, že pomáhá těmto enzymům v těle správně fungovat a pracovat. Hraje také roli při tvorbě tyroxinu, což je hormon důležitý pro normální funkci štítné žlázy, která pomáhá udržovat správnou chuť k jídlu, metabolismus, hmotnost a výkonnost orgánů.
  • Může napomáhat hojení ran tím, že se podílí na tvorbě kolagenu: Hojení ran vyžaduje zvýšenou produkci kolagenu a mangan je potřeba pro tvorbu aminokyseliny prolin, která je nezbytná pro tvorbu kolagenu a hojení ran.

Léčivý popenec: Na trávení, zánět průdušek, játra i křečové žíly. Možná vám roste na zahrádce

Popenec obecný (Glechoma hederacea L.) je plazivá trvalka, která dorůstá do výšky až 15 cm. Tato léčivá rostlina je v tradiční medicíně pověstná ...

Potraviny s vysokým obsahem manganu

Mangan lze doplnit poměrně snadno. Stačí k tomu správně upravený jídelníček. Doporučený příjem manganu činí 3 mg denně. Mezi nejlepší potravinové zdroje manganu patří:

  • celozrnné pekařské výrobky a celozrnné těstoviny,
  • hnědá rýže a otruby,
  • luštěniny (cizrna, fazole, lupina),
  • olejnatá semena a ořechy,
  • mák,
  • špenát,
  • mořské plody (měkkýši i korýši, výbornými zdroji jsou třeba ústřice nebo slávky),
  • zelený a černý čaj,
  • minerální vody.

Cukrovka a náhrady cukru: Čekankový sirup oceníte jako sladidlo i do moučníků

Čekanku (Cichorium intybus) znali už ve starém Egyptě. Používali ji k posílení procesu trávení a proti žaludečním potížím. Tato něžná rostlina se ...

Nadměrné množství manganu může být škodlivé pro zdraví

Dostatečný příjem manganu je důležitý pro celkové zdraví, ale nedoporučuje se přijímat jej více, než je potřeba, protože je považován za těžký kov a jeho nadměrná konzumace může být nebezpečná.

Mangan samotný se ve formě potravinového doplňku užívá poměrně zřídka, spíše je součástí komplexních produktů (např. některých druhů orgánové výživy). Lékař jej nejčastěji doporučí v případě potíží pohybového aparátu, případně při zvýšených hladinách cholesterolu, při poruchách příjmu potravy nebo při dermatitidě. Dávkování a indikace se ale mohou individuálně lišit.

Manganová toxicita se může projevit zejména u osob pracujících v určitých průmyslových odvětvích. Jde o jedince, kteří jsou dlouhodobě vystaveni působení manganového prachu vdechovaného při výkonu povolání. U takových osob hrozí poměrně velké riziko ohrožení funkcí centrálního nervového systému. Zvýšeným rizikovým faktorům manganové toxicity jsou rovněž vystaveni kojenci s cholestatickým onemocněním jater a dospělí s jaterními potížemi.

Zvláště citlivé na hladiny manganu jsou děti. Existují studie, které prokázaly, že spotřeba minerální vody obsahující 0,24 mg manganu na litr po dobu nejméně tří let vede k horšímu školnímu prospěchu a hyperaktivitě. U dospělých může chronický nadbytek tohoto prvku vést ke vzniku Parkinsonovy choroby.

Protože je nadměrný příjem manganu rizikový, je dobré jeho užívání a dávkování konzultovat s odborníkem a nepřekračovat lékařem doporučené množství.

Zdroj: healthline.com, dále dle textu

10772

Diskuze k článku