Léto je skvělé pro zařazení ryb do diabetického jídelníčku: Dodají tělu potřebné mastné kyseliny i minerály

Léto je skvělé pro zařazení ryb do diabetického jídelníčku: Dodají tělu potřebné mastné kyseliny i minerály
Ryby jsou výborným zdrojem prospěšného zinku, který snižuje markery zánětu a prospěje pleti i vlasům Zdroj: Freepik

Léto přeje rybářům a všem milovníkům ryb na talíři více než dosyta. Ať už si je dáte na cestách po mořských oblastech, nebo si je užijete vlastnoručně ulovené, v diabetickém jídelníčku mají svoje nepostradatelné místo. Prospějí zdraví kardiovaskulárního systému a podpoří přirozenou imunitu.

Více grilujete, nebo si raději dáte rybí polévku či jiné pokrmy, při jejichž přípravě se opravdu vyřádíte s kořením nebo exotickými surovinami? Je vlastně úplně jedno, jaké úpravě dáváte přednost. Protože správně dochucená ryba lahodí chuťovým buňkám obzvláště v letních měsících.

Které ryby si vybrat a čím je nejlépe okořenit?

Konzumace ryb je pro diabetiky důležitá z mnoha dobrých důvodů. Poskytují jim cenné vitamíny a minerální látky, které jsou nedílnou součástí úspěšného metabolismu, udržení krevní glukózy na uzdě, a zároveň díky obsahu omega-3 mastných kyselin prospívají jejich kardiovaskulárnímu systému. Záleží jen na vás, zda dáte přednost mořským rybám, nebo naopak těm lokálním. Co byste ale měli mít na paměti, je to, z jakých zdrojů pochází. Má to totiž vliv nejen na jejich chuť, ale také možný obsah nebezpečných látek.

Dochucování ryb nemusí být až taková věda:

  • Ryby si výborně rozumí s marinádami z bylin a olivového oleje. Typicky s tymiánem, rozmarýnem, ale také levandulí, estragonem, bazalkou, koprem, fenyklem, bobkovým listem, kerblíkem, šalvějí.
  • Pokud chcete používat šalvěj a rozmarýn, dbejte na to, abyste to s kořeněním nepřehnali, protože jsou poměrně výrazné a ve velkém množství mohou zkazit celkový chuťový dojem.
  • Používáte-li koriandr, hodí se do bílých rybích marinád, když děláte rybí kari – přidejte ho ale až na konci vaření. Hodí se chuťově i k tuňákovi či sardinkám.
  • Estragon se v kombinaci s rybami používá hlavně čerstvý, nebo se přidává až před koncem vaření. Typicky jej najdete jako součást rybích paštik nebo omáček na dochucení uzeného lososa.
  • Fenykl najdete jako součást nádivek do grilovaných a pečených ryb. Vavřín a tymián je tradiční součástí rybích bujónů. Hodí se například k pražmě.
  • Kopr najdete v receptech na pokrmy z lososa.
  • Bazalka je velmi silná aromatická bylina, která se hodí k bílým rybám a rybám podávaným za studena. Zkuste s ní okořenit třeba tresku, je však potřeba dbát na její střídmé používání, aby nezkazila celkový chuťový dojem.
  • Kerblík překvapí anýzu podobnou chutí, používá se k dochucování omáček na ryby či v rybích polévkách.
  • K rybám můžete zkusit například salát z pečené řepy, poněkud netypicky je lze doplnit i grapefruitem, zelenými fazolkami.

Krásné vlasy i v letním období: Nezapomeňte na vhodnou výživu

Krásné a zdravé vlasy jsou cílem každého z nás. Jejich suchost a lámavost dokážou pěkně potrápit. Naštěstí se ale nejedná o neřešitelný problém. ...

Výhody konzumace ryb jsou pro diabetiky mnohé

Ryby poskytují vašemu tělu důležité živočišné bílkoviny, pro organismus potřebné omega-3 mastné kyseliny (EPA a DHA). Jsou navíc dobrým zdrojem vitamínů (A, D, E) a minerálních látek (selen, zinek, vápník, hořčík). Vitamíny A, D a E jsou důležité pro zachování zdravé pokožky, působí jako bojovníci proti degeneraci buněk způsobené volnými radikály.

 Vitamín D je navíc nezbytný pro udržení dobré nálady a vyrovnaného psychického rozpoložení.

Všechny jmenované vitamíny mají navíc velmi pozitivní vliv na váš imunitní systém. Stejně jako zinek, který je nezbytný pro udržení pohlavní svěžesti, a zároveň působí jako známý protizánětlivý agent a udržuje v dobré kondici vlasy, nehty. U diabetiků má navíc přímý vliv na hladinu krevního cukru. Nedostatečné zastoupení tohoto prvku je spojeno se sníženou sekrecí inzulínu, která má za následek zhoršení citlivosti buněk na tento hormon a zvýšení zastoupení zánětlivých biomarkerů v organismu.

Mastné ryby jako losos, makrely nebo úhoř poskytují omega-3 mastné kyseliny, které jsou důležité pro udržení kardiovaskulárního zdraví, napomáhají snižovat hladinu škodlivého cholesterolu v krvi a jsou zmiňovány rovněž jako důležitá součást prevence vzniku neurodegenerativních onemocnění, jako je Parkinsonova nebo Alzheimerova choroba či stařecká demence. U diabetiků jsou prostředkem pro snížení rizika makulární degenerace. Jsou navíc důležité pro udržení krásné a zdravé pleti, chrání ji před předčasným stárnutím.

Hydratujte tělo pomocí sezónní zeleniny, vyhnete se bolesti hlavy a doplníte potřebnou energii

Voda je nezbytná k tomu, aby vaše tělo dobře fungovalo. U dospělého jedince tvoří 60 procent jeho stavby. Má několik funkcí – od regulace tělesné ...

Udržitelný rybolov není jen prázdné slovní spojení

Divoké ryby pocházejí z mořského nebo říčního rybolovu. Z nich se na váš stůl dostávají makrely, sardinky nebo ančovičky. I rybolov však čelí důležité výzvě celkové udržitelnosti. Na farmách, konvenčních nebo ekologických, se chovají lososi, pstruzi, mořští okouni, pražmy i krevety. Mezi divokými rybami a rybami z ekologických chovů je jen malý rozdíl v zastoupení nutričních látek.

Losos pocházející z bio chovu je jen o něco málo tučnější než ten z volné přírody, ale je často bohatší na obsah omega-3 mastných kyselin.

Životní podmínky a strava ryb z bio chovů jsou přísně kontrolovány, krmivo je nejbližší tomu, kterým se přirozeně živí ve volné přírodě, je ze 70 % živočišného původu, nesmí obsahovat stopy GMO, pesticidů, růstových hormonů. Proto je značný rozdíl mezi rybami, které pocházejí z konvenčních farem, a těmi chovanými v ekologicky šetrných podmínkách.

Na co si dát pozor při konzumaci ryb

Co se týče rizik spojených s konzumací ryb, je nasnadě zmínit i tuto stránku věci. Obzvlášť v létě je potřeba dávat pozor na dobrou tepelnou úpravu a skladování. Nedostatečné uvaření nebo vyuzení může představovat hrozbu ve formě nepříjemného onemocnění (listerie, salmonela). Jsou-li ryby čerstvé, dobře uchovávané a správně připravené, riziko zdravotních potíží je tak značně omezené. Pokud rybu nesníte hned po nákupu, zmrazte ji alespoň na 24 hodin. Omezíte tím množení bakterií. Po konzumaci kontaminovaných ryb se objevují bolesti žaludku, břicha, nevolnost, zvracení nebo průjem. Při podezření na intoxikaci je potřeba urychleně vyhledat lékařskou pomoc.

 Zdroje: Ncbi.nlm.nih.gov, Bylinkyprovsechny.cz, Sciencedirect.com

700

Diskuze k článku