Letní manuál pitného režimu

Letní manuál pitného režimu
V létě pitný režim nepodceňujte Zdroj: Freepik

V létě pijeme přirozeně víc, ale je to dost? A pijeme ty správné tekutiny? Češi hasí žízeň hlavně neochucenou vodou a slazenými nápoji, dalším v žebříčku oblíbených nápojů je čaj, káva a pivo. V horkých dnech se více potíme, ztrácíme více tekutin a s nimi i důležité minerální látky. Pokud tyto ztráty nedoplníme, tělo nebezpečně strádá. Proto je obzvlášť důležité, aby základem letního pitného režimu byla čistá voda v čele s přírodními minerálkami.

„Tekutiny jsou pro naše tělo neméně důležité než kvalitní strava, pravidelný pohyb a odpočinek. Dehydratace nebo nevhodný pitný režim často bývá příčinou mnohých zdravotních potíží, únavy i rozhozené psychiky. Zbytečně pak saháme po lécích na bolest hlavy, dopujeme se cukrem nebo kofeinem proti únavě, kupujeme si drahou kosmetiku na suchou nebo nečistou pleť, léčíme se s nejrůznějšími neduhy. Přitom řešení je snadné – stačí víc a kvalitněji pít,“ zdůrazňuje Mgr. Zuzana Douchová, psycholožka a nutriční poradkyně.


Bojujete s celulitidou? Na vině může být i těsné spodní prádlo

Proč trpí celulitidou především ženy? Muži pomerančovou kůží téměř netrpí, protože mají jinak uspořádaná podkožní vazivová vlákna než ženy, a ...

Pijete dostatek čisté vody?

V Česku vypijeme průměrně 2,7 l nápojů denně. Zhruba polovina populace přitom pije převážně neochucenou vodu – balenou včetně přírodních minerálek a kohoutkovou. Výsledky průzkumu pro AquaLife Institute také prozradily, že průměrná měsíční spotřeba obyvatele ČR staršího 18 let je 33,4 l neochucené vody. Dále pijeme slazené nápoje, například limonády, ledové čaje, džusy, vody se sirupem (17,9 l), čaj (9,0 l), pivo alkoholické i nealkoholické (7,8 l), kávu (7,7 l) aj.    

„Ze své praxe mám zkušenost, že lidé podceňují pitný režim. Přitom doporučení k pitnému režimu jsou na rozdíl od měnících se trendů ve výživě již řadu let konzistentní a jednoznačná – dospělí mají vypít denně 2 až 3 litry neslazených, nekofeinových a nealkoholických nápojů,“ říká psycholožka a nutriční poradkyně Mgr. Douchová a dodává: „Optimální množství doporučených tekutin se však různí. Obecně platí, že čím vyšší a objemnější člověk je, čím větší fyzickou zátěž má nebo čím větší je teplo, tím více tělo ztrácí tekutiny a minerály, tím více se musí tekutiny spolu s minerály doplňovat.“ 

Spočítejte si příjem tekutin: Kalkulačka příjmu tekutin na nových webových stránkách www.aqualifeinstitute.cz.

Výhodnou a doporučovanou součástí pitného režimu jsou přírodní minerálky. Doplňují tělu důležité minerální látky v dobře dostupné formě, díky které je dokáže snadno vstřebat a využít. Navíc jsou tím nejčistším nápojem, který si můžeme dopřát – v podstatě představují biokvalitu v pitném režimu. „Pro každodenní pití se hodí slabě a středně mineralizované vody s obsahem rozpuštěných pevných látek do 1000 mg/l – mohou se pít bez omezení a nemusí se střídat. Silně mineralizované vody jsou zase vhodné v letním období, při sportu nebo těžké práci, kdy tělo ztrácí pocením spolu s tekutinami i minerální látky,“ doporučuje Ing. Jana Ježková, předsedkyně Svazu minerálních vod.

Pro bylinné kapky nemusíte do lékárny. Tinkturu z bylin si připravíte snadno i doma

Pokud bychom si měli objasnit, co je tinktura, jedná se vlastně o silný alkoholový macerát z léčivých rostlin – zjednodušeně řečeno můžeme také ...

Jak poznáme, že pijeme dost?

Většinou to nepoznáme podle pocitu žízně, kterou ovlivňuje spousta dalších faktorů jako složení jídla, tělesná i venkovní teplota, léky, stres aj. Nejlepším ukazatelem je barva moči – pokud je tmavě žlutá až oranžová, pijeme málo, pokud je světle žlutá, pijeme akorát. Barvu moči můžeme zkontrolovat kdykoli během dne, jednoduše pouhým okem a základní orientací v barevné škále. Zjistěte, jak jste na tom s hydratací: Indikátor pitného režimu.

Jak zlepšit pitný režim?

Pitný režim začne většina lidí řešit, až když se opakovaně potýká s nepříjemnými nebo dokonce bolestivými následky dehydratace, mezi které patří zejména únava a nižší fyzická výkonnost, bolesti hlavy, závratě a nevolnost, suchá kůže, zhoršené trávení nebo ledvinové problémy. K dodržování pitného režimu by si proto měl každý co nejdříve najít tu správnou motivaci. „Chceme podpořit hubnutí? Chceme podávat lepší sportovní výkony? Chceme se lépe soustředit na práci? Chceme mít mladistvější pleť, zbavit se celulitidy? Na všechny tyto otázky je jednoduchá odpověď – vylaďme si svůj pitný režim, sáhněme po vodě a minerálce! Důvodů, proč začít lépe pít, je spousta, a jakmile najdeme ten svůj, máme větší šanci, že to opravdu zvládneme změnit. Nestačí jen vědět, musíme se podle toho i chovat. Je to jednoduché a každý může začít ihned – výsledky pozná za pár dní,“ doplňuje a motivuje Mgr. Douchová.

TIPY NA LEPŠÍ PITNÝ REŽIM

  • Na očích a na dosah – někdy jsme jen líní udělat pár kroků do kuchyně a nalít si sklenici vody, jindy jsme natolik zabraní do práce, že na pití nemyslíme. Také v případě cesty autem, na výletě, na cvičení a hlavně v létě pomůže mít láhev s pitím neustále při sobě.
  • V láhvi nebo velkém hrnku – obvykle vypijeme, co si připravíme, proto výhodnější než sklenice s vodou nebo malý hrnek s čajem je láhev s vodou, velký hrnek s čajem nebo ideálně oboje. Navíc tak máme větší přehled o tom, kolik jsme toho vypili.
  • Ráno a dopoledne – většinu tekutin bychom měli vypít v první polovině dne, hlavně po ránu (až půl litru), abychom doplnili noční ztráty vody. Ideální je vypít hned po probuzení sklenici minerálky a k snídani hrnek čaje, pak už se splní denní příjem tekutin snadno.
  • Motivační připomínky – pokud se na sebe nemůžeme spolehnout, nastavíme si v telefonu pravidelnou upomínku. Také si můžeme nalepit na počítač, dveře, zrcadlo apod. barevné papírky, na které napíšeme něco, co nás přiměje napít se, například ten náš důvod, proč lépe pít.
  • Podle chuti – komu nechutná kohoutková voda, těžko se donutí pít ji pravidelně a v dostatečném množství. Často stačí vyměnit obyčejnou vodu za minerální, která navíc dodá tělu potřebné minerály. Čistou vodu můžeme ochutit plátky citrónu, pomeranče, okurky nebo čerstvou mátou či jinými bylinkami. K pití v průběhu celého dne se hodí také neslazené teplé i studené čaje.

„Přírodní minerální vody jsou v našem pitném režimu nezastupitelné. Většina obsahuje minerální látky, jako je vápník, hořčík a draslík, které jsou nezbytné pro zdraví kostí, svalů i srdce. Kromě základních minerálních látek mohou obsahovat i stopové prvky, například zinek, měď, fluor nebo jód, které posilují imunitní systém a celkově zlepšují zdraví. Některé minerálky jsou přirozeně zásadité, ty zase pomáhají vyrovnat hladinu pH v těle a snížit kyselost, což může být prospěšné při zažívacích potížích. Každý si může vybrat podle svých potřeb a chuti, Česká republika je bohatstvím a rozmanitostí minerálních vod skutečně unikátní,“ vysvětluje balneotechnička Ing. Jana Ježková.

Zdroj Ing. Jana Ježková, Mgr. Zuzana Douchová, redakce

1293

Diskuze k článku