-- reklama --

Lehké letní večeře ze sezónní zeleniny: Vyhněte se omáčkám a vsaďte na čerstvost

Lehké letní večeře ze sezónní zeleniny: Vyhněte se omáčkám a vsaďte na čerstvost
Zeleninová večeře vás může zasytit a potěší i chuťové pohárky: stačí vybrat ty správné suroviny a způsob úpravy Zdroj: Pixabay

Možná jste se také během prázdninového výletu zastavili na jídlo v restauraci a pochutnali si na vyhlášené svíčkové nebo vyzkoušeli jinou sytou místní pochoutku. K tomu přibylo chlazené pivo nebo víno a na závěr káva s dortíkem. Pro diabetiky se pochopitelně jedná o naprosto nevhodnou kombinaci. Jestliže k takovému hodování dojde jednou za čas, většinou se to obejde bez následků. Chuťové buňky zpestření určitě uvítaly, ale našemu tělu tučná těžká jídla, navíc konzumovaná v horkém období, rozhodně neprospívají.

Po gurmánském zážitku pravděpodobně přišlo zjištění, že zbytek naplánované trasy se s plným žaludkem zdolává mnohem hůře než předchozí úsek před občerstvovací pauzou. Příště raději zkuste volbu z jídelního lístku upravit, protože pro horké letní dny jsou ideální lehká jídla založená především na zelenině.

Stanování s diabetem: Zažijte noční dobrodružství bezpečně a bez starostí

Kdy jste naposledy strávili noc pod hvězdami? Jen tak ležet a pozorovat nekonečnost vesmíru nad námi je velice uklidňující a ozdravný pocit, ...

Sezónní znamená čerstvé a plné živin

Zastánci zdravého životního stylu dobře vědí, jak důležité je vyhledávat sezónní produkci. Své o tom určitě vědí i lidé s cukrovkou, kteří se v rámci její kompenzace zaměřují na správné stravování. V létě nepotřebujeme tolik energie na zahřátí organismu, proto je dobré vyhnout se omáčkám a jiným tučným pokrmům. Místo toho konzumujeme více zeleninových salátů, které naopak v zimě vhodné nejsou. Tím, že upřednostňujeme čerstvé potraviny z místní produkce, dodáme tělu živiny, které potřebuje právě v daném období. Navíc nezatěžujeme životní prostředí nutností dovážet stále více plodin z různých částí světa. Naštěstí přibývá lidí, kteří si tento koloběh přírody a provázanost s naší existencí již uvědomují.

Pestré druhy zeleniny, stačí si jen vybrat

Nabídka sezónní zeleniny je široká. Jako první vyrostou ředkvičky, jarní cibulka, salát, špenát, polníček, rukola a hrášek. Začátkem léta již máme k dispozici zelené fazolky, pórek, kapustu, brokolici nebo květák. Následně přibudou kedlubny, červená řepa, cibule, česnek, raná mrkev, petržel a celer. Jaký je to luxus oproti stravě našich prapředků, která byla mnohdy založena pouze na jednodruhovém pěstování!

Vše můžeme dochutit čerstvými aromatickými bylinkami, které jsou také plné vitamínů a minerálů.

V průběhu prázdnin dozrávají okurky, rajčata, papriky, lilky, cukety a patizony. Na závěr sezóny nás čeká úroda dýní a melounů. Z méně obvyklých druhů zeleniny můžete pro změnu vyzkoušet také tuřín, čekanku nebo mangold, třeba si jejich chuť oblíbíte a svůj jídelní repertoár ještě rozšíříte.

Ovoce jako chutná sladká svačina

Svůj jídelníček během léta obohaťte také ovocem. Pokud žijete na vesnici a máte vlastní zahradu, není o ovoce jistě nouze, ale ani lidé z města o čerstvé ovoce nemusí přijít. Farmářské trhy nabízejí veškeré dostupné druhy. Nalezneme zde během léta až do podzimu jahody, maliny, borůvky, červený, černý i bílý rybíz, angrešt, třešně, meruňky, broskve, jablka, hrušky i švestky. Populární jsou také samosběry ovoce, které pořádají velkopěstitelé. Sledujte webové stránky oblíbených zemědělců, protože o tyto akce bývá velký zájem.

Diabetici pozor, ovoce ochutnejte klidně od každého druhu trošku, ale s jeho množstvím to nepřehánějte a upřednostňujte méně sladké varianty.

Kyselé citrusy posilují srdce a mohou pomoci v boji proti Alzheimerovi. Vykouzlete z nich třeba dia mojito

Letnímu orosenému mojitu odolá málokdo – dovolená by bez něj nebyla „to ono“. Diabetici si jej mohou dopřát s nižším množstvím alkoholu a ideálně ...

Vyvážené letní recepty i pro mlsné jazýčky

Existuje celá řada výživných a chutných receptů vhodných na léto, které nás dostatečně zasytí, ale nepřeplní. Zkuste například polévku a hlavní chod z naší ověřené nabídky:

Polévka: Celerový krém s cuketou

Ingredience: celer (1 menší) / cibule (1 ks) / česnek (2 stroužky) / cuketa (1 ks) / červená čočka (1 větší hrst) / – množství závisí na počtu konzumentů, zde uvádíme pro 4 porce.

Tip pro vás: Na dochucení se hodí čerstvá zázvorová šťáva/ ume-ocet / sůl/ vlastní bylinky.

Postup:

– Vložte do hrnce celer, cibuli a česnek a vařte asi 15 minut.

– Přidejte propláchnutou červenou čočku a vařte ještě asi 10 minut, do změknutí celeru.

– Pomocí tyčového mixéru rozmixujte na hladký krém a osolte.

– Pro ochucení můžete přidat zázvorovou šťávu nebo ume-ocet, ale není to nutné.

– Na pánvi orestujte česnek a nakrájenou cuketu.

– Přidejte cuketu do krému a posypte čerstvými bylinkami (například pažitkou, ale můžete přidat i lístky měsíčku).

Hlavní chod: Chalupářské ražniči bez masa

Ingredience: mrkev (2 ks) / cibule (1 ks) / tofu (1 ks) / cuketa (1 menší) / několik žampionů / 4 lžíce oleje / 2 stroužky česneku / bylinky

Postup:

– Nakrájejte na kousky mrkev, cuketu, tofu, žampiony a cibuli.

– Olej smíchejte s vylisovaným česnekem a potřete dno pekáče.

– Střídavě napichujte kousky na špejle a skládejte do pekáče.

– Pečte asi 45 minut při 180 °C pod alobalem.

Tip pro vás: Jako příloha se hodí rýže, pohanka nebo jáhlová kaše. Před podáváním posypte hotovou dobrotu zelenými bylinkami.

Zdroje: jimejinak, vitalia, redakce

2987

Diskuze k článku