
Znáte práva pacientů v České republice? Týkají se nejen diabetiků
K řízení motorových vozidel je zapotřebí motorických a kognitivních schopností, mezi které patří ovládání končetin i zraku, pozornost, umění rychle vyhodnotit situaci a reagovat. U diabetiků však mohou nastat za volantem komplikace, které záhy učiní z automobilu doslova neřízenou zbraň. Co nám k tomuto říká zákon o silničním provozu?
Zdravotní způsobilost diabetiků je zkoumána vždy při podání žádosti o vydání řidičského průkazu, a poté minimálně každé tři roky. Nejčastějším měřítkem pro přezkoumání způsobilosti jsou těžké hypoglykémie vyžadující pomoc druhé osoby. Takovéto kontroly se však netýkají všech pacientů s diabetem. Těm, kteří se léčí pouze dietou, hypoglykémie nehrozí. Rizikem se tak stávají pacienti léčící se inzulínem, případně ti, kteří užívají tabletky derivátů sulfonylurey (u nás nejčastěji Glimepirid či Gliclazid).
Spotřeba glukózy při řízení motorového vozidla je o 17 % vyšší než při běžných činnostech.
Nejen o diabeticích za volantem pojednává zákon č. 361/2000 Sb. (o silničním provozu), jenž říká, že jakýkoliv lékař, který pojme podezření na nezpůsobilost k řízení motorového vozidla, má oznamovací povinnost příslušnému úřadu (ten má pak za úkol ve správním řízení uložit dotyčnému podrobení se odbornému vyšetření u svého lékaře). Důležitější pro diabetiky je však vyhláška č. 37/2018 Sb. (o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel), kde se píše, za jakých podmínek může být diabetikovi odejmut, či ponechán řidičský průkaz. Lékař tak dle odborného vyšetření vydává tyto posudky:
V praxi to znamená, že pro řidiče „skupiny 1“ nemusí dvě těžké hypoglykémie v průběhu roku znamenat ztrátu způsobilosti k řízení motorového vozidla – to posoudí právě váš diabetolog na odborném vyšetření, kde vezme v potaz znalost vašeho aktuálního stavu. U řidičů „skupiny 2“ však toto možné není, ti automaticky o svůj řidičský průkaz přicházejí!
Řidiči obou skupin k získání a udržení řidičského průkazu musí prokázat dostatečnou informovanost o rizicích, které s sebou nízká glykémie přináší. Další podmínkou je pravidelná lékařská kontrola, která musí být u neprofesionálů provedena minimálně jednou za tři roky a u profesionálů minimálně jednou ročně (u této skupiny řidičů je navíc nutné doložit pravidelné měření glykémie).
Stimulovat semínka k životu je drobné kouzlo, které se jistojistě podaří každému. Stačí jen trocha péče. Naklíčená semínka jsou cenově dostupnou ...
Nejčastějším rizikovým faktorem řidiče je nízká hladina cukru v krvi. Ta vede ke zhoršené pozornosti a zpomalenému vyhodnocení situace. Řidič tak může neadekvátně brzdit, nebo naopak zvyšovat rychlost, nedodržovat jízdu v jízdním pruhu, může ignorovat světla na semaforu a podobně. Diabetici, kteří mají sníženou schopnost rozpoznat „hypo“ mohou upadnout až do bezvědomí. Je důležité upozornit na to, že tyto stavy přetrvávají až 70 minut po dosažení normální glykémie.
Hypoglykémie však nemusí být jediným kritériem k odebrání řidičského oprávnění. Diabetolog může shledat řidiče s cukrovkou nezpůsobilým i pro jiné zdravotní komplikace:
Pokud má diabetik svou nemoc dobře zvládnutou, naslouchá signálům svého těla a myslí na bezpečnost svého okolí, nemusí se řízení motorových vozidel obávat. Je však nutné, aby si vždy před jízdou zkontroloval glykémii a věděl, jak rychle a účinně hypoglykémii léčit. Dále je dobré:
Zdroj: casopisvnitrnilekarstvi.cz, diaordinace.cz, cukrovka.cz
2327