Laktózová intolerance se nevyhýbá ani diabetikům. Řešením mohou být chutné rostlinné alternativy!

Laktózová intolerance se nevyhýbá ani diabetikům. Řešením mohou být chutné rostlinné alternativy!
Pokud chcete vyzkoušet třeba rostlinné alternativy sýrů, můžete si je vyrobit také sami doma z kešu ořechů nebo mandlí. Zdroj: Shutterstock

Nesnášenlivost laktózy neboli laktózová intolerance se stala velkým tématem posledních let. Dnešní doba v tomto ohledu ale hraje do karet! Nabízí totiž alternativní možnosti v podobě širokého výběru rostlinných produktů, které jsou i velmi lahodné a zdravé. Zároveň představují výzvu v objevování nových kulinářských schopností. Na co by se měl zaměřit diabetik?

Výrobky bez obsahu laktózy, nebo také chutné rostlinné náhražky jsou na trhu běžně k dostání. Zájem lidí, kteří je vyhledávají kvůli laktózové intoleranci, roste. Pojďme si tedy přiblížit, co se přesně skrývá za nesnášenlivostí laktózy, jak ji poznat a na jaké potravinové alternativy se zaměřit.

Co je laktózová intolerance?

Mléčný cukr neboli laktóza je sacharid tvořený jednou molekulou glukózy a jednou molekulou galaktózy. Lidé s její intolerancí ji nejsou schopni plně strávit. Za tuto nesnášenlivost je odpovědné malé množství enzymu zvaného laktáza (je běžně produkován v tenkém střevě). Laktáza se skládá z více než 1 900 aminokyselin, vylučovaných střevními buňkami (enterocyty) do trávicího traktu. Její hlavní úlohou je štěpit laktózu na jednoduché cukry. Velmi nízké hladiny tohoto enzymu pak vedou k projevům psychického i fyzického nepohodlí.

Nesnášenlivost laktózy by se neměla zaměňovat s alergií na mléčnou bílkovinu, která je mnohem vzácnější a závažnější. Alergie na bílkovinu kravského mléka je charakterizována kožními, trávicími a respiračními příznaky, které mohou u nejzávažnějších forem přecházet až k tzv. angioedému (stav spojený s otoky především podkožních tkání). Vyskytuje se hlavně v prvním roce života člověka.

Myslet na zdravou střevní mikroflóru se vyplácí! Proč vsadit na probiotika zejména s diabetem II. typu?

Během několika posledních let se probiotika (zejména druh Lactobacillus) zmiňují jako účinná podpora léčby diabetu II. typu a dobrá prevence ...

Varovné signály laktózové intolerance

Intoleranci laktózy lze rozdělit do tří druhů, tj. na částečnou (při poškození střevní sliznice, zánětech střev, celiakii a syndromu dráždivého tračníku), vrozenou (zapříčiněnou geneticky) a místně příslušnou (u národů, které mají jiné složení jídelníčku, jako jsou například Asiaté). To, že se u vás objevila nesnášenlivost laktózy, můžete poznat podle následujících projevů:

  • zažívací potíže, např. nadýmání, průjem, otoky břicha, křeče, bolesti žaludku, pálení žáhy, gastroezofageální reflux (zpětný tok obsahu žaludku do jícnu)

  • nevolnost nebo zvracení

  • podráždění sliznice tenkého a tlustého střeva

  • emoční nestabilita, stres, úzkosti nebo deprese

  • chronická únava

Prášek z moringy olejodárné je nově objevený hit v doplňkové léčbě diabetu!

Moringový prášek je oblíbenou součástí zdravého stravování. Je bohatý na minerály (vápník, draslík, železo, hořčík ) a vitamíny A, C, E. Obsahuje ...

Čím lze nahradit klasické mléčné výrobky?

Alternativou klasického kravského mléka může být mléko bez laktózy. Získává se z kravského mléka, do kterého je přidána laktáza, což umožňuje snížit množství laktózy pod 0,1 %. I bezlaktózové mléko ale obsahuje stejné množství sacharidů jako to s laktózou. Dobrou alternativou jsou také rostlinná mléka, jako to mandlové, ořechové nebo ovesné. Pokud produkty kupujete v obchodě a nevyrábíte si je doma, dávejte pozor na to, zda jsou slazené a jaké cukry obsahují. Zpozornět byste měli také při oblíbené větě: „Bez přidaného cukru“. Ta nemusí nutně znamenat nízký obsah cukrů ve výrobku a takový produkt může mít vysoký glykemický index (až 99 jednotek). Neslazená rostlinná mléka mají naopak glykemický index pod 50, a tak mohou být dobrou diabetickou potravinou.

Zdroje: sciencedirect.com, diabete.qc.ca, britannica.com, ceed-diabete.org/, www.ncbi.nlm.nih.gov/

295