Lahodí oku i chuťovým pohárkům. Proč by červená řepa neměla chybět ve vašem jídelníčku?

Lahodí oku i chuťovým pohárkům. Proč by červená řepa neměla chybět ve vašem jídelníčku?
Červenou řepu ocení také ženy během periody, protože poskytuje výborný zdroj železa a bojuje proti bolestem hlavy. Zdroj: Shutterstock

Červená řepa je antioxidanty nabitá potravina, která je nejen chutná, ale skýtá i mnoho benefitů pro vaše zdraví. V této zelenině naleznete celé spektrum vitamínů a minerálních látek. A pokud jste diabetici, pak výtečně obohatí váš DIA jídelníček, a to ve vařené i syrové formě. Co dobrého si připravit?

Červená řepa je velmi vhodnou potravinou pro diabetiky hlavně z důvodů nízkého obsahu sacharidů a vysokého obsahu vlákniny. Kulinářsky velmi zajímavé jsou také řepné listy, které se ale v České republice k velké škodě spotřebitelů moc nepoužívají.

Jak je červená řepa prospěšná tělu?

Červená řepa byla dlouhou dobu zatracována kvůli své sladkosti, ale v posledních letech začala být brána na milost hlavně kvůli svému zajímavému nutričnímu profilu. Skládá se hlavně z vody (87 %), sacharidů (8 %) a vlákniny (2–3 %). Tělu prospívá hned z několika dobrých důvodů:

  • Představuje vynikající zdroj antioxidantů, včetně flavonoidů a hlavně betalainů, které působí protizánětlivě a mají ochranné vlastnosti pro zdraví vašich jater.
  • Podporuje zdraví očí.
  • Napomáhá udržet zdravý kardiovaskulární systém.
  • Poskytuje tělu širokou škálu vitamínů a minerálů.
  • Zlepšuje sportovní výkon a dodává tělu potřebnou energii.
  • Prospívá zdraví pokožky a pleti.
  • Zlepšuje průtok krve v těle.

Potravinový doplněk berberin k regulaci glykémie i veselé mysli!

Berberin je pozoruhodným doplňkem stravy, který rozhodně stojí za vaši pozornost. Dokáže pomoct v regulaci hladiny krevního cukru a má nemalé ...

Je červená řepa vhodná pro diabetiky?

Červená řepa je dobře dostupná po celý rok, ať už čerstvá nebo v upravené formě (diabetici ji mohou přidat třeba do směsí kvašené zeleniny). Je jedním z oblíbených přírodních prostředků pro podporu dobrých funkcí kardiovaskulárního systému a používá se pro snižování vysokého krevního tlaku, který je častou komplikací diabetu II. typu. Pro ty, kteří se léčí s cukrovkou, je červená řepa zajímavá také z důvodu nízkého obsahu sacharidů, jeden šálek totiž obsahuje pouhých 13 g.

Červená řepa má i přes příjemnou sladkost nízký obsah kalorií.

Zelenina zemité chuti a intenzivní barvy má střední glykemický index (61 GI). Je také bohatá na vlákninu, která napomůže k lepší regulaci hladiny krevního cukru. Červená řepa je doporučována i jako dobrá potravina pro snížení projevů inzulínové rezistence. Diabetikům II. typu může být prospěšná díky schopnosti snižovat zánětlivé reakce v těle a celkově posilovat imunitní systém.

Oblíbené arašídy v jídelníčku diabetika: Ano, nebo raději ne?

Diabetici se nemusí bát arašídů ani arašídového másla. Mohou jimi doplnit do stravy tělu prospěšné nutriční složky. Jejich složení je velmi ...

Výborný zdroj mikroživin pro lidský organismus

Pokud sáhnete po červené řepě a zařadíte ji do jídelníčku (jak listy, tak hlízy), můžete se těšit z toho, že do těla dostanete tyto prospěšné vitamíny a minerální látky:

  • Řepné listy jsou výborným zdrojem vitamínu K, A, B2, B1, B5, B6 a vitamínu C i E, které jsou prospěšné pleti. Dále obsahují měď, železo, hořčík, mangan, vápník a draslík.
  • Červená řepa (hlíza) poskytne tělu vitamín B9 a také hořčík, železo a mangan.

Kulinářská inspirace: Jak zužitkovat červenou řepu?

Hlízu červené řepy a její listy lze zpracovat mnoha různými způsoby. Přinášíme několik tipů, které vám jistě přijdou k chuti a skvěle zpestří váš jídelníček:

  1. Červenou řepu můžete používat k přípravě pečených i nepečených dezertů přátelských diabetikům. Rozumí si třeba s hořkou čokoládou.
  2. S touto chutnou zeleninou uvaříte i velmi zdravé polévky, ať už studené nebo teplé. V zimě vás spolehlivě zahřeje oblíbený boršč.
  3. Červená řepa je oblíbenou přísadou také do hummusu.
  4. Salát z červené řepy a kozího sýra, který je obohacen o vlašské ořechy, se stane osvěžujícím letním jídlem nejen pro vás samotné, ale třeba i pro návštěvu.
  5. Možné je vsadit na zdravější chroupání v podobě domácích řepných chipsů.
  6. Červená řepa je rovněž stálicí ovocných i zeleninových smoothies.
  7. Řepné listy lze přidávat do salátů! Též se dají restovat na olivovém oleji a poté konzumovat jako příloha. Chutnat vám jistě budou s řepnými listy i omáčky na těstoviny nebo sendviče.
  8. Pečenou řepu s bylinkovým máslem pak oceníte zejména v letní sezóně třeba ke grilovaným masům.

Doporučení na závěr: Pokud trpíte ledvinovými kameny, poraďte se o vhodnosti konzumace červené řepy s ošetřujícím lékařem nebo naturopatem.

Zdroj: Ncbi.nlm.nih, Diabetescarecommunity, Healthline

1970

Diskuze k článku